Bytte av kontorlokaler dreier seg ikke bare om å finne et nytt lokale og å hyre inn et flyttebyrå. Det er mange detaljer som skal huskes i forbindelse med flytteprosessen. Her får du tipsene.
Aller først må bedriften bestemme seg for at «nå flytter vi». Evnen til å ta beslutninger er viktig gjennom prosessen. For en middels stor bedrift opp mot 50 ansatte kan det fort gå tre måneder fra beslutningen er tatt, til man er installert i nye lokaler.
- Definer behovet
- Sonder markedet
- Gå gjennom kontraktene
- Sjekk hva du betaler for
- Overtakelsesbefaring
- Lag en flytteplan
- Foreta selve flyttingen
- Sikkerhet
Sjekkliste ved leie av nye lokaler
- Sjekk oppsigelsestiden
- Mulighet til fremleie
- Arealbehov
- Enkeltmannskontorer
- Antall arbeidsplasser
- Antall kvadratmeter per kontor
- Antall kvadratmeter totalt
- Kontorlandskap
- Undervisningslokaler
- Møterom
- Kantine
- Toaletter
- Garderobe
- Lager
- Produksjonslokaler
- Parkeringsplasser
- Tilgjengelighet
- Naboforhold, miljø
- Profilering
- Innemiljø
- Adgang og sikkerhet