– Vi har økt med 50 prosent, så det har vært en god investering, sier administrerende direktør Anders Halvarsson.

Investeringen var den største Scandinavian Photo noensinne har gjort i Norge.

– Vi var trygge på valget, selv om det alltid er en viss usikkerhet. Nå er fasiten klar og vi er svært fornøyde. Samtidig har det vært en såpass stor investering at det vil ta noe tid før butikken går i pluss, påpeker han.

Halvarsson var usikker hvordan kundene ville oppfatte de nye omgivelsene.

– Men de bryr seg mest om utvalget og servicen vi gir. Samtidig er det veldig positivt for både kunder og ansatte at vi ligger så sentralt i Oslo. Det er mange kunder som setter pris på å kunne prøve vare før de kjøper, sier han.

Et av målene med flyttingen var å nå nye kundegrupper.

– Vi har lykkes godt med å nå podkastere, youtubere og innholdsprodusenter på sosiale medier. Samtidig har vi beholdt de andre kundene, som naturfotografer og profesjonelle fotografer, påpeker Halvarsson.

Nye kundegrupper har også påvirket vareutvalget.

– Salget av digitale kompaktkameraer har vokst veldig. Insta-løsninger hvor man får ut bildene med en gang, har også blitt populære. Generelt går kamerasalget veldig bra, hvor kundene kjøper alt fra de billige produktene til de dyreste toppmodellene. Droner selger også bra, og det samme gjør hodetelefoner, opplyser han.

Steen & Strøm-sjef David Wilkinson er imponert over hva Halvarsson og teamet hans har fått til. Den nye tech-avdelingen bidro sterkt til at varehuset økte omsetningen med sju prosent i 2024.

– De har gjort varehuset mer komplett og spennende ved å tilføre større variasjon, sier Wilkinson.