– Logistikkmarkedet er i vekst og pandemien har gitt en sterk vekst i varehandelen både på nett og i fysiske butikker. Veksten har blitt håndtert uten at det har vært større kapasitetsproblemer, bortsett fra litt knyttet til hjemlevering i de store byene, sier Knut Erik Rekdal, bransjeanalytiker i Virke.
Ifølge Virke har vridningen mot netthandel har medført økende konkurranse, etablering av flere aktører, og en større bredde av løsninger knyttet til distribusjon til forbruker.
– Økende netthandel medfører etterspørsel etter kostnadseffektiv distribusjon. På sikt vil vi få økende etterspørsel etter «grønn» logistikk, ettersom dette blir viktige krav fra myndigheter og forbruker, sier han.
Rekdal ser også flere nye aktører som har etablert seg og styrket seg under pandemien.
– Eksempelvis ser man at den sterke veksten i hjemlevering som delvis er drevet av hjemmekontor og økt netthandel har gitt aktører som Porterbuddy/Helthjem et sterkere fotfeste i markedet, påpeker han og fortsetter: – Andre aktører som søker å utnytte sin distribusjonskapasitet til å bli logistikkaktører, er aktører som Foodora, Wolt og kolonial.no (nå Oda).
Flyttet konsumet fra tjenester til varer
Nedstengte butikker har medført at flere i varehandelen har måttet utvikle netthandelstilbud, og Rekdal forteller at veksten i antall nettbutikker har vært sterk. 8 av 10 butikkjeder er nå på nett.
– Det har vært en svært sterk økning i varehandelen i fysiske butikker. Mye av den veksten skyldes fravær av grensehandel og påtvungen sparing i form av reduserte reiser, restaurantbesøk, uteliv, transport etc. Den store sparingen har medført at forbrukerne har flyttet konsumet fra tjenester til varer. Dette vil reverseres når det åpnes opp etter pandemien, påpeker han.
– Hvordan blir utviklingen de neste årene?
– Veksten i varehandel som man har sett under pandemien vil gå mer mot normale nivåer, mens det forventes at netthandelen ikke vil falle like mye tilbake. Det vil også utvikles nye løsninger for å forenkle og effektivisere distribusjon til forbrukere. Kundene vil få flere tilbud, og det vil bli hardere konkurranse mellom logistikkselskapene, sier han og understreker at kundene også vil få flere valgmuligheter blant logistikkleverandørene.
– Det vil bli mer automatisering blant annet innen lager, der økende krav til leveringshastighet vil kunne gi en trend mot mer desentral lagerstruktur, enn det man har sett tidligere. Optimering av click- & collectløsninger, og optimering av kundeopplevelse på tvers av kanalen man handler i. Forskjellen i logistikkløsninger mellom by og land vil også bli større, sier han.
For å lykkes i dette markedet mener Rekdal at man må treffe kundenes (avsender og mottakers) behov med kostnadseffektive løsninger (og på sikt bærekraftige løsninger).
Amazon er allerede etablert
– Vil det komme flere internasjonale logistikk-aktører til Norge?
– De fleste er allerede etablert i Norge gjennom lengre tid som PostNord, DHL, Schenker, DSV, UPS, FedEx, TNT osv.
– Hva med Amazon?
– Det er mange som allerede handler på Amazon selv om de ikke har en norsk nettside. På mange måter er de etablert allerede for norske netthandlere, og på sikt vil de ytterligere forsterke veksten i netthandelen og konkurransen i varehandelen. De vil gi press på marginer og gi et enda bedre tilbud av varer til forbrukere, avslutter han.