Belysningens ABC gjelder også for kontoret. Det er to hensyn å ta: lysmengden må være tilpasset formålet, for mye lys er like ille som for lite. Lyset må dessuten være av riktig type. Skarpt og sterkt lys i sosiale soner bidrar ikke akkurat til den gode samtalen rundt bordet. Dempet, stemningsskapende lys på steder hvor det trengs godt med arbeidslys fungerer også dårlig. For å si det enkelt: Vi må tenke som scenografen på teatret. Hvilken funksjon skal de forskjellige lyskildene ha?
Ved innredning av kontorer er det tvingende nødvendig å tenke flerbruk. Lokalene må være så fleksible at man lett kan endre bruksmåte og møblering uten at belysningen blir et problem. Denne fleksibiliteten glemmes ofte når fellesarealer prosjekteres. Et rigid belysningsopplegg i dag kan bety begrensninger i morgen – eller store ombyggingskostnader.
«Hotellifisering»
Den glidende overgangen mellom hoteller og næringslokaler er et spennende utviklingstrekk. Løsninger som hotellnæringen har prøvd ut med stor suksess, viser seg å fungere like godt på arbeidsplassene og adopteres i stadig større grad av kontorsektoren.
Det skyldes bl.a. at kvadratmeterprisen i næringsbygg er så høy, spesielt i Oslo, at arealeffektivitet og fleksibilitet veier tungt. I stedet for å ha en personalrestaurant som står tom store deler av døgnet og en møteromsavdeling med varierende belegg velger stadig flere å samle alle sosiale funksjoner. På hotellene er overgangen mellom lobby, lounge, restaurant og konferanserom glidende. I kontormarkedet får man maksimalt ut av tilgjengelig areal når man følger samme prinsipp.
Krav til møblering og belysning
Multifunksjonalitet forutsetter at stemningen i lokalet kan varieres med bruksmåten, og det holder sjelden med lysdimmere. Hotellrestauranten er et godt eksempel: Frokosten skal gi gjestene en frisk start på dagen. I lunsjpausen skal de både spise og samhandle med andre. Middagen vil de nyte i en avslappet og langt mer dempet atmosfære. Dette krever ulike stemningsskifter i ett og samme lokale, og belysningseffekter som forsterker den ønskede atmosfæren er avgjørende.
På den moderne arbeidsplassen er situasjonen helt parallell: Personalrestauranten brukes til lunsjservering, men kanskje også til frokostmøter, opplærings- eller kundeaktiviteter, formelle middager og uformelle fester. Loungen ved resepsjonsområdet skal dekke behovene til gjester og ansatte som venter, har små møter, jobber eller tar seg en pust i bakken – med eller uten forfriskninger.
Når resepsjonsområde, møteromsavdeling og personalrestaurant ses under ett, vil arealet kunne utnyttes maksimalt. Ved riktig lyssetting kan atmosfæren tilpasses og lokalet soneinndeles. Dagslys, varierte lysløsninger, farget lys, spesielle lyseffekter osv. gir arbeidsplassens scenograf mange muligheter.
Nedenfor finner du eksempler på vellykket lyssetting hentet fra våre kontor- og hotellprosjekter. Skillet er i ferd med å viskes ut. Vi håper eksemplene kan gi inspirasjon til din egen arbeidsplass.