Da jeg i begynnelsen av september besøkte høstens Maison & Objet-messe i Paris, registrerte jeg at flere produsenter nå fremstår som pådrivere for en ny hverdag der bærekrafthensynet trumfer mange andre hensyn – også i kontormarkedet. De er langt ute av startgropen allerede. Vi så akkurat det samme under Stockholmsmessen i vinter. Der var gjenbruk av modeller og materialer en hovedtrend.
Her får du tre eksempler som illustrerer en svært spennende utvikling.
1. TIPTOE: Miljøansvar er hjertet i brandet vårt
I Europa kastes 10 millioner tonn møbler hvert år ifølge TIPTOE. Dette ville de gjøre noe med og satte seg som mål å lage bærekraftige møbler gjennom bærekraftige produksjonsprosesser. Selskapet ble, med utgangspunkt i crowdfunding, etablert i Paris i 2015 og er på alle måter en ung bedrift.
Møblene kan settes sammen, tas fra hverandre og gis ny utforming – alt etter ønske og behov. Selskapets visjon er denne: “Vi drømte om møbler som varer og som har flere liv sammen med eierne sine. Vi drømte om møbler folk har råd til og som forteller spesielle historier om hvordan eierne skapte dem og overleverte dem til sine kjære. Produktene våre uttrykker en optimistisk og kreativ modernitet som skal inspirere dag etter dag.”
Selskapet fremhever tre områder der bærekraftige løsninger tilstrebes:
- Materialer: TIPTOE møbelben av metall er allerede blitt en stor suksess, og her brukes det mye stål som i følge selskapet er verdens mest resirkulerte materiale. Når det gjelder tre, anvendes bare sertifiserte materialer som kan spores til skoger der driften er bærekraftig og der sosiale, økonomiske og miljømessige krav overholdes.
- Pakking og transport: Emballasjen er 100 % fransk og inneholder minst 80 % resirkulert papir. Alle produkter leveres flatpakkede, noe som reduserer CO2-utslippet under transport.
”Made in Europe”: Produksjonen er desentralisert til regionnivå i Europa, og selskapet samarbeider med små og mellomstore familiebedrifter som representerer det beste av lokal håndverkstradisjon.
Produktene er designet slik at de kan settes sammen og forandres etter behov og ønske. Meningen er at de skal kunne følge eieren fra stadium til stadium i livet. Hvem kunne ikke tenke seg slike kontormøbler?
2.WONDERWALL STUDIOS: Vi redder trematerialer
Dette selskapet har hovedkvarter i Nederland, men er på plass også i Indonesia, India og i flere europeiske land. På sine reiser i Asia fikk grunnleggerne ideen om at forlatte hus langs reiseruten egentlig er flotte ressurser. Sammen med lokale håndverkere utviklet de derfor en kolleksjon av paneler og veggfliser. Materialene kommer fra gamle hus, jernbanesviller, vinfat, gamle gulv eller overskuddsmaterialer. Alt kan brukes, så lenge det kan ”reddes”, og produksjon etableres der materialene finnes – i samarbeid med lokale håndverkere. Målet er ikke bare å gi treet nytt liv, men å gi det et bedre liv i den forstand at produktene skal vare lenge.
Wonderwall går så langt som til å snakkes om treets reinkarnasjon. Visjonen er å puste nytt liv i det som er gammelt, utslitt eller skrøpelig. Dette kombinert med kreativitet, sans for design og gode håndverkere gir flotte produkter.
Et nytt liv og et langt liv: Slik kommer gamle materialer til heder og verdighet. Panelene egner seg godt i kontorlandskap, for eksempel på resepsjonsdisker, romskiller og vegger.
3. FLOKK AS
Selskapet har ambisiøse bærekraftmål, og andelen resirkulerte materialer skal i gjennomsnitt være mer enn 60 %. I 2018 kjøpte FLOKK for eksempel nesten 600 tonn resirkulert plast. 90 % av energien som brukes, kommer fra fornybare kilder.
Flokk opererer med fem prinsipper bærekraftig design og produksjon:
- Lav vekt: bedre produkter med lavere ressursbruk
- Færre komponenter: smartere funksjoner og enklere produksjon
- Riktig materialvalg: gjenbrukte/gjenbrukbare materialer, ingen risikable materialer
- Lang levetid: møbler som varer
- Laget for å kunne skrus fra hverandre: produktene kan repareres, brukes om igjen og resirkuleres