Som gårdeier eller leietaker av et bygg, bør man sørge for at ansatte og gjester får en god opplevelse når de ankommer bygget, og klarer å finne frem uten for store anstrengelser. Et fint interiør alene er ikke nok. Veifinning er som akustikk og belysning, når det funker tenker du ikke over det, når det er dårlig – så er det skikkelig irriterende!

Veifinning fra start

Løsninger for veifinning har begynt å få godt fotfeste innenfor arkitekturfeltet. Ikke bare lenger i form av grafisk design med skilting og piktogrammer, men ved å bruke arkitektoniske virkemidler. Omgivelsene kan i stor grad fungere som skilt, ved å formidle retninger og understreke hvor du skal gå. Planløsningen gir store utslag i hvor oversiktlige bygg oppleves, derfor er det viktig å planlegge for veifinning helt i starten av et prosjekt. Særlig hovedinngang og fellesarealer setter standarden for hvordan bygget oppleves videre. Det er behov for en logisk og intuitiv plan, der man møter funksjonene i forventet rekkefølge. Her er våre tips til syv effektive virkemidler og elementer som fremmer veifinning.

1. En tydelig hovedinngang

Et opplagt punkt, men med mange bygg som ligner hverandre og minimalistiske inngangspartier, forsvinner mange inngangsdører i bybildet. Vi erfarer at flere gårdeiere har begynt å ruste opp og legge mer fokus på inngangspartiene. Bygg trenger et tydelig adresseskilt eller navn, og gjerne et fremtredende vindfang eller en takkonstruksjon som fremhever inngangen. Fasadefelt i kontrastmaterialer eller dører som skiller seg ut, tydeliggjør entreen for besøkende, og kan samtidig virke inviterende og gi et positivt inntrykk av bygget.

Cinemateket har inngangsparti uthvevet med overhengende tak, og mørk lakkering i kontrast til den lyse fasaden. Varm belysning gjør at rommene innenfor gløder og inviterer. Foto: Ruben Ratkusic

 

Vestlandshuset i Bergen har flere innganger, men er tydelig markert med navn og i varmt og godt synlig treverk i kontrast til glassfeltene rundt. Foto: HUS arkitekter

 

2. Resepsjon og ankomstregistrering i førstelinjen

Det skal ikke være nødvendig å skilte frem til en resepsjon eller ankomstregistrering dersom man legger dette tett nok opp til hovedinngangen. Har man en kafé eller utadrettet virksomhet som tar mye oppmerksomhet, sørg for at det ikke er noen visuelle hindringer mellom inngangen og registreringen. Gjør den synlig på avstand ved å fremheve den med kontraster i form av farger eller materialer på vegger eller gulv.

Resepsjonen hos Hill & Knowlton i en tydelig blåfarge med fondvegg i striper som et ytterligere blikkfang. Foto: Niklas Hart

Ankomstregisteringen hos SiO Helse er synlig fra begge inngangene til ventesonen, rammet inn i en nisje med informasjon på veggen og materialitet i eik. Foto: Niklas Hart

 

3. Fremtredende trapper og heiser

Når du har registrert deg og ikke skal bli værende i ventesonen, men har fått beskjed om å komme til en gitt etasje, er vertikal kommunikasjon det neste øyet søker. Hvordan kommer jeg meg videre i bygget? Gjør trappen synlig slik at de som ønsker mosjon (eller har heis-skrekk) kan benytte denne. Heisen bør ligge i tilknytning til trapp, slik at de som kommer ut fra trapp, og de som kommer ut fra heis, «lander» på samme sted i etasjen. Dermed orienterer alle seg videre fra samme punkt. På den måten blir reisen lik for alle, og informasjon og strategi for veifinning planlegges med én tydelig rute.

Hos Riksantikvaren i Oslo springer trappen omkring heisen, slik at heis og trapp leder ut til samme sted. Foto: IARK

Drammen Tinghus er løst slik at trapp, heis og ekspedisjon ligger rett ved siden av hverandre, noe som gir de besøkende øyeblikkelig oversikt og informasjon i det man entrer bygget. Render: Add arkitekter

4. Dører med betydning

Tilrettelegging for veifinning handler ikke bare om å fremheve det som er viktig. Det handler like mye om å fjerne visuell støy og elementer som villeder. I tillegg til å gjøre skiltingen til et minimum, som kun understøtter veivalg der det er nødvendig, kan vi «viske ut» det folk ikke trenger å legge merke til. Det er en grunn til at vi aldri gir oss i diskusjon om å få tekniske dører malt i veggfarge, for dette er rom folk flest ikke trenger å vite om. Dersom en korridor har samtlige dører i kontrastfarger, gjør det at døren inn til lager og bøttekott fremstår like viktige som dører inn til toaletter eller garderober. Dette gjør bare at besøkende bruker lenger tid på å lokalisere og peile ut hvor de skal.

5. Tydelige soner

Ryddige og avgrensede soner for møblering danner tydelige «stier» eller «veier» gjennom store og åpne interiører. Dette gir oversikt og ro, og kan understreke om det noe videre innover i lokalet, eller om du har kommet til en endelig destinasjon. Et oversiktlig miljø trenger heller ikke være glissent, men kan være møblert med et rikt utvalg ulike sittegrupper, med tydelige gangsoner som leder vei videre inn i bygget.

Kaféen hos Aker Tech House er møblert i ryddige rekker, med fri gangsone gjennom møbleringen. Trappen er et tydelig blikkfang fra flere steder i bygget slik at det er lett å orientere seg. Foto: Niklas Hart

Hos Telia HQ er den store samhandlingsetasjen delt inn i mindre soner. Sonene har ulike funksjoner, møblering og identitet, slik at man fort blir kjent på etasjene. Den oransje amfitrappen i bakgrunnen er et tydelig landemerke å orientere seg etter. Foto: Niklas Hart

Hos Telia HQ er den store samhandlingsetasjen delt inn i mindre soner. Sonene har ulike funksjoner, møblering og identitet, slik at man fort blir kjent på etasjene. Den oransje amfitrappen i bakgrunnen er et tydelig landemerke å orientere seg etter. Foto: Niklas Hart

6. Vertikale flater som leder

En kontrastvegg, med farge eller tekstur som skiller seg ut, danner en naturlig ledelinje gjennom lokalet. Med sterk nok kontrast, og uten løse møbler som står i veien, kan kontrastvegger erstatte bruk av ledelinjer for svaksynte. Korridorer som er asymmetriske i farge og materialvalg, gjør det lettere å orientere seg ved at de har en tydelig side som skiller seg ut når du går frem og tilbake.

7. Blikkfang, kunst og identitet

Vi mennesker lagrer informasjon på ulike måter og vi legger merke til ulike ting. Noen husker rutene de går, mens andre memorerer områdene de passerer. Ved å både lage tydelige ruter, og områder man kan gjenkjenne, tilrettelegger man for flere måter å orientere seg på. Ved å skape blikkfang eller plassere kunst i interiøret, tilbyr man ulike elementer man kan lagre i minnet – i sitt kognitive kart. De fungerer som små landemerker i bygget. Interiør med en egen, tydelig identitet kan gjøre at vi får en klar assosiasjon til sist vi var der, og kjenne oss igjen til neste gang.

Kunst kombinert med lys skaper et tydelig blikkfang og blir noe man husker i interiøret. Foto: Einar Aslaksen

Baren hos Aker Tech House skiller seg ut med glatt og skinnende materialitet, i tillegg til en særegen farge. Foto: Niklas Hart

En strategi

Skal man lykkes med veifinning bør man starte med å legge en strategi. Strategien bør ta for seg planløsningen og utforming av interiøret som et virkemiddel, sammen med en plan for skilting. I dagens travle samfunn er det å rote seg bort i bygg en tidstyv de fleste vil være foruten. Dessuten kan det gi et dårlig førsteinntrykk for besøkende, og virke fremmedgjørende om man strever med å finne frem. Logiske og intuitive bygg kommer alle til gode, på tvers av funksjonsevner, og om man er gjest eller ansatt i bygget. Kort oppsummert handler veifinning om å tilby riktig informasjon til rett tid og skape flyt for bevegelse på en god måte. Gode rom er inviterende og viser vei.