Etableringen inngår i en nystartet, norsk matbutikkjede som setter bærekraft øverst på agendaen og lover kundene både lokal kvalitetsmat og en hyggelig møteplass. Grunntanken bak LOKAL er å fremme bærekraftig produksjon og forbruk av mat. Derfor er varene som tilbys i LOKALs butikker, i størst mulig grad kortreiste, ferske og i sesong. De jobber også aktivt med å hindre matsvinn, blant annet ved å produsere egne ferdigretter av råvarer som av ulike grunner har avvikende fasong eller størrelse, og ikke er salgbare. Det er også et viktig mål for LOKAL å redusere bruken av emballasje og bidra til gjenbruk.
Gründer og matentusiast, Inger Marie Ommedal ser frem til snart å kunne åpne dørene og ønske matglade og miljøbevisste siddiser velkommen inn til Stavangers første LOKAL.
– Vi gleder oss skikkelig til å åpne den nye, LOKAL-en vår. Vi kan love at dette blir et sted med god stemning og ikke minst kortreist mat og drikke, forteller hun.
LOKAL er en ny og annerledes matbutikkjede, en slags moderne utgave av den gode, gamle kolonialen som tilbyr ferskvarer, delikatesser og lokalmat av ren og god kvalitet.
Grunntanken bak LOKAL er å fremme bærekraftig produksjon og forbruk av mat. LOKAL skal etablere seg i GREENHOUSE, som ligger i Hospitalsgata 6, som er et gateløp fra middelalderen hvor hospitalet eller den kombinerende innretning lå. Anne Kristine Waage, eiendomssjef i Retail Office Stavanger forteller at da dette funkisbygget var nytt i 1939, flyttet Trygdekassen inn og ble frem til 70-tallet.
– I de senere år har det vært møbelbutikk, Ostehuset og nå restauranten Cin Cin. GREENHOUSE ble totalrenovert i 2019 og består i dag av Cin Cin, Greenhouse kontorfellesskap, Joe & The Juice, og LOKAL som er i gang med å etablere seg, sier hun.
De har også etablert Greenhouse Rooftop, et nytt samlingspunkt.
– Vi er stolte av å presentere våre lekre, lyse møte- og selskapslokaler med fantastisk utsikt og byens flotteste takterrasse. Et perfekt lokale til møter, seminarer, kundekvelder, middager, sosiale sammenkomster og andre arrangementer, legger hun til.
Nærheten til matfatet
Ommedal opplever at folk i Stavanger er mer urbane og bruker byen mer enn Oslofolk. Det er en av grunnene til at de ønsker å etablere seg der. En annen helt opplagt grunn, er nærheten til matfatet.
– Jæren og Ryfylke bugner jo og ikke minst, de er alltid først ute med det beste jorden kan by på!
For på LOKAL skal kundene finne en nøye utvalgt samling av kvalitetsvarer, økologisk surdeigsbrød og kaker, kjøtt, fisk, ost, frukt og grønnsaker, ferdigretter, med mer. En stor del av tilbudet vil bli produsert av lokale dyrkere og småskalaprodusenter. LOKAL samarbeider tett med leverandørene, og butikkansatte skal ha god kunnskap om det de selger og serverer.
Kjøpkvinnen og driveren av LOKAL Stavanger vil være Ida Høltzel.
Møter lokale leverandører
LOKAL har allerede vært planlagt en god stund. Leieavtale er skrevet med Retail Office Stavanger.
– De er en veldig god samarbeidspartner i prosjektet, en lagspiller og vi opplever at vi er skikkelig ønsket til byen, sier gründeren og fortsetter: – I LOKAL lever og ånder vi for kundene våre, men også for leverandørene. Vi vet at mange fantastisk flinke, lokale matprodusenter sliter med å nå ut til markedet med spesialitetene sine fordi de produserer for lite, for ujevnt eller ikke billig nok til å få levere til de store dagligvarekjedene.
LOKAL er også en kafé, et hyggelig og avslappet spisested og samlingspunkt for matglade folk. Her serveres deilige småretter og bakst fra eget kjøkken og smakfull drikke i både kopp og glass. De har selvsagt skjenkebevilling.
– Vi skal også være en bevegelse, et motsvar til de etablerte dagligvarekjedenes ensidige prisfokus og evinnelige konkurranse om å være billigst. LOKAL skal være fremtidens butikk, sier Ommedal, og fremhever at de allerede har åpnet to butikker i LOKAL-kjeden, én på Skøyen i Oslo og én i sentrum av Hamar. I desember åpner butikk nummer tre i Stavanger, og neste år står Drammen for tur. Videre er planen å vokse jevnt og trutt i årene framover.
En drøm
De to LOKAL-gründerne, Inger Marie Ommedal og Richard Patterson, ble kjent gjennom jobben i reklamebransjen. Hun var matkonseptskaper og han reklamefilmprodusent, og begge jobbet på oppdrag for dagligvarebransjen. De var begge glødende opptatt av god, sunn og bærekraftig mat og gremmet seg stadig mer over de store matbutikkjedenes ensidige prisfokus og evinnelige konkurranse om å være billigst.
En dag fortalte Inger Marie, Richard om sin store drøm. Hun drømte om å bygge opp en helt ny og annerledes matbutikkjede fra grunnen. Hun så for seg matbutikk, bakeri og kafé under samme tak, hjemmebakt surdeigsbrød, lokale grønnsaker, norsk ost og spekemat i verdensklasse, kjøtt fra lykkelige gårdsdyr, økologiske egg og mye mer, og selvsagt skikkelig flinke og hyggelige folk bak ferskvaredisken og på kjøkkenet.
«Det der er jo fremtidens butikk, jeg er med,» sa Patterson. Og i 2017 etablerte de LOKAL.
Sammen har Ommedal og Patterson startet en matbutikkjede hvor god smak og kvalitet kommer først, hvor lokale bønder og småskalaprodusenter kan levere spesialitetene sine, hvor dyrevelferd og bærekraftig dyrking, produksjon og transport er en selvfølge og hvor de hele tiden jobber for å redusere matsvinn, bruke minst mulig emballasje og generelt minimere sitt miljøfotavtrykk.
Slik bidrar LOKAL til å utvikle et mer bærekraftig samfunn:
Gjør bærekraftig mat tilgjengelig for flere forbrukere
Tilrettelegger for at småskalaprodusenter som velger å drive miljø- og dyrevennlig, får solgt sine varer til en bærekraftig pris.
Hindrer matsvinn, blant annet ved å produsere og selge egne varer (EMV) og ferdigretter av overskuddsvarer og råvarer som av ulike grunner, f.eks. avvikende fasong eller størrelse, ikke er salgbare.
Bidrar til bedre dyrevelferd og økologisk landbruk
Bruker minst mulig emballasje og oppfordrer kundene til å gjenbruke emballasjen hvis det lar seg gjøre, selger f.eks. egg og kaffe i løsvekt og lar kundene benytte sin egen emballasje
Selger egenproduserte, hermetiserte ferdigretter på glass som kundene kan levere tilbake i butikken igjen mot pant.
Tilrettelegger for gjenbruk/sirkulærøkonomi ved tilby «vintage»-varer (non-food)
Samarbeider med veldedige organisasjoner og selger varer som er produsert av utsatte samfunnsgrupper