Det er god grunn til å være fornøyd med dette. Farger gir energi, skaper trivsel og bidrar til økt arbeidsglede. Her får du tre tips om hva du bør legge vekt på når du velger farger til lokalene dine.
1. Fortell hvem du er
Interiøret er en identitetsmarkør. Materialer og farger fungerer som et språk som kommuniserer bedriftens verdier og forteller hva den står for. Samtidig kan materialer og farger sørge for at virksomheten skiller seg tydelig ut fra konkurrentene. Noen bruker logofargene sine, men der er det lett å snuble. Farger som egner seg godt på nettsiden, gjør seg kanskje ikke like godt i lokalene. En rød logo fungerer, røde vegger behøver slett ikke å gjøre det.
Noen eksempler til illustrasjon: Selskaper som er opptatt av kundenærhet, eller jobber med mennesker, foretrekker ofte dempet og hjemlig fargebruk. Andre selskaper, som ønsker å oppfattes som «rocka» og innovative, velger gjerne sterke og klare farger fordi disse understreker budskapet best. Poenget er å speile bedriftens identitet.
2. Ulike typer arealer krever ulik fargebruk
I tillegg til å visualisere hvem man er gjennom fargebruken må man skille mellom oppholdsrom og gjennomgangsrom. I oppholdsrom der vi skal tilbringe mye tid, f.eks. prosjektrom og kontorlandskap, bør fargebruken være rolig og dempet. Her skal oppmerksomheten være rettet mot jobben som skal gjøres, ikke mot omgivelsene. Gjennomgangsarealer som korridorer, garderober osv. passerer man raskt igjennom, og disse bør ha klarere og tydeligere farger. Hvis ikke, uteblir opplevelsen av fargene. Noe av de samme gjelder de sosiale sonene. Der bør fargebruken skille seg mer ut, og fargepaletten kan være dristigere. Farger på møbler, mønstermix på vegger og inventar kombinert med en litt leken holdning løser opp og skaper hotellstemning. Slike miljøer bidrar til gode samtaler.
3. Tenk bredt
Når det er snakk om fargevalg, tenker de fleste automatisk på veggfargen. De glemmer at dørflater, tak, listverk og vindusposter også skal med når malingsfarger bestemmes. «Djevelen bor i detaljene”, sies det ofte. I denne sammenhengen betyr det at man ved å planlegge bevisst kan oppnå spennende effekter. Et par eksempler viser dette: Hvite dører mot mørke vegger oppleves kontrastfylt og hardt, mens sorte dører visker ut kontrastene og skaper glidende overganger. Taklister i samme farge om taket demper fokuset på selve taket, mens hvite lister gjør at oppmerksomheten rettes mot taket.
Her er vi igjen tilbake ved hovedpoenget: Hva er bedriftens identitet og hva ønsker den å formidle? Et røft image, et lekent særpreg, en hjemlig atmosfære eller en formell bedriftskultur?
Til slutt noen praktiske tips
• Ulike farger bør ha samme styrke, dvs. at de har like mye hvitt eller sort i seg. Dette gir et helhetlig inntrykk når du beveger deg rundt i lokalene. Sterke, klare farger hører sammen med andre sterke, klare farger, pastellfarger harmonerer med andre pastellfarger. Man kan selvsagt mikse på tvers, men det er en øvelse for viderekomne.
• Mange velger lyse farger til rom som i utgangspunktet er mørke og mangler dagslys. Man tror at dette gir en hyggeligere og lysere stemning, men det er en sannhet med modifikasjoner. Hvite vegger i et rom med lite dagslys kan gi et inntrykk av at man sitter i en bod, snarer enn på en arbeidsplass. Velg heller dempede mørke farger som gir rommet en tydelig identitet.
• Sett farge på møblene og spesielt de store møblene. Velg f.eks. en farget sofa fremfor en grå.
• Bruk farge på løse gulvtepper i sosiale soner.
• Man trenger ikke nødvendigvis å ha samme farge på alle vegger i et rom. Modeller rommet med en fondvegg, og skap dynamikk ved å male de øvrige veggene i en annen farge.