Sundlands historie som jernbaneverksted i Drammen vil alltid være en del av stedets identitet. Både byggene og områdets størrelse vitner om noe historisk og stort, et sted for produksjon og arbeid. Sundland Verk skal fortsette å være et sted for produksjon og håndverk, men nå med fremtidens marked og økonomi som grunnstein, sier Tone Mjølnerød, eiendomssjef for Østlandet Sør i Bane NOR Eiendom til NæringsEiendom.
Hun er ansvarlig for arbeidet med å transformere Sundland Verk, som ligger på Sundland på sørsiden av Drammenselva, like ved Drammen jernbanestasjon.
Nytt byområde
Totalt har Bane NOR rundt 280 mål i området, men en del skal fortsette å huse jernbanevirksomheter. Samtidig legges det nå opp til en storstilt utvikling på en stor del av tomten. Dagens bygningsmasse som Bane NOR Eiendom jobber med, er på ca. 45.000 kvadratmeter.
– Jeg begynte med arbeidet i 2018, det er en stor tomt og en bygningsmasse som bar preg av stort vedlikeholdsetterslep. Vi måtte rydde opp mye. Det har vært veldig mye jernbaneindustri der. Området mot stasjonen skal transformeres fra lager og logistikk til å bli et nytt byområde, sier Mjølnerød.
Det er stort fokus på å utvikle gjennom bevaring av de historiske byggene. Mjølnerød forteller at byantikvaren har vært veldig positiv til planene.
– Det ligger mye kultur og jernbanehistorie der. Vi skal få til noe funksjonelt, samtidig som vi skal ivareta en identitet. Det er en tung og flott bygningsmasse som vi kan gjøre veldig mye med. Vi skal ikke bygge nytt eller rive, men transformere den eksisterende bygningsmassen. Det blir transformasjon gjennom bruk. Og så skal det være funksjonelt for hver leietaker. Byggene skal fylles med nytt innhold knyttet til produksjon og opplevelser for et mangfoldig og fremtidsorientert marked. Her skal man skape, utvikle og oppleve – og skrive et nytt kapittel i Sundlands historie. Mye av materialene blir gjenbrukt, blant annet måtte vi rive et mursteinsbygg fra begynnelsen av 1900-tallet for å bygge togparkering på Sundland. Men mursteinen er tatt vare på og skal benyttes ved utviklingen av Sundland Verk. Vi skal også etablere en planteskole for å ivareta stedsegne arter og når trærne blir store, skal de igjen plantes på Sundland Verk, sier Mjølnerød.
Historie
I årene 1909 til 1911 ble NSBs sentralverksted for Vestbanenettet oppført på gården Sundlands grunn. Verkstedet, som skulle vedlikeholde materiell som ble brukt på jernbanenettet, var i mange år en av Drammens største arbeidsplasser. På det meste var det 900 ansatte på verket, og de jobbet i lokaler som stadig vekk hadde blitt bygget på og utvidet over flere år.
Men som så mye annen verkstedsvirksomhet som hadde sin storhetstid på midten av 1900tallet, så er flere funksjoner blitt lagt ned og virksomheten er blitt kraftig nedskalert. Dermed har Bane NOR Eiendom, som eier tomteområdet på Sundland, et betydelig utviklingspotensial på det som omtales som ett av Europas største transformasjonsområder.
God stedsutvikling
Sundland har i dag en rekke leietakere innen for lager og logistikk. Mjølnerød forteller at det etter hvert skal fokuseres på tjenester som løfter området for både dagens og kommende leietakere.
– Dette ligger ikke i sentrum, så vi må drive med god stedsutvikling og vi i må gjøre det trinn vis. Vi begynte med leietakerne, som er våre nøkkelaktører og våre største ambassadører, høsten 2022 og inn i 2023 og spurte hva som skal til for at de skal være der de neste 20 årene, sier Mjølnerød.
Blant det leietakerne ville ha, var mat og drikke.
– Det er noe vi vil tilføre bydelen. Vi må tenke på det næringsgrunnlaget vi allerede har på plass. Jeg tror ikke vi får folk til å reise til Sundland Verk for å kjøpe mat, så det blir ikke noen mathall der. Men vi må få til at folk kan spise frokost og lunch der. Klarer vi også å få til noe til fredag og lørdag, så er det gull. Det er veldig mye folk i området, men de har ikke noe sted å gå. Utrolig mange kjører inn og ut uten å legge igjen en krone. Vi må få mat og drikke til å fungere på det vi har i dag, og så kan de utvide etter hvert. Vi må begynne et sted og vil strekke oss langt for å få det til, sier Mjølnerød.
Aktiviteter og opplevelser
Tone Mjølnerød har presentert Sundland Verk planene for både politikere, naboer og historieinteresserte i områdene. Hun forteller at politikerne ble veldig entusiastiske for planene.
– Vi ønsker å bli et nytt lokalt og regionalt sted som inneholder aktiviteter og opplevelser. Det skal være sport og trening der, verksteder og produksjon, kultur og arrangementer, kontor og innovasjon, mat og drikke, handel og markeder, skole og utdanning, helse og livstil og jernbaneverksteder. Innenfor kultur, er Attic, en av Norges største ballettskoler, allerede på plass, sier Mjølnerød.
En annen leietaker som er på plass, er Adrenalin Drammen, et stort aktivitets og tre ningssenter som tiltrekker seg kunder fra hele regionen. I tillegg til styrketreningsavdeling, med frivektsavdeling, kondisjonsapparater og en sone for egenvekttrening, har Adrenalin Drammen en egen sone for hindertrening. Adrenalinriggen og hinderløypa gir et oppsett som gjør det mulig å utfordre både styrke, balanse, utholdenhet og teknikk, ved hjelp av ulike hindre med ulik van skelighetsgrad. Ifølge Adrenalins hjemmesider er det en opplevelse som kan tilpasses alle nivåer, og tilfører lek og moro til treningshverdagen. Adrenalin blant annet Europas høyeste Warped Wall og Norges høyeste Salmon Ladder.
Bærekraftsstrategi
Bane NOR Eiendom har lagt en klar bære kraftstrategi for utviklingen av Sundland Verk. Fokusområdene er forankret i eiendomsselskapets bærekraftstrategi og Drammen kommunes ambisjon om å legge til rette for bærekraftig næringsliv og bli Østlandets sirkulære hovedstad. De fem pilarene for bærekraft kommer innenfor:
• Bruk – det gjelder vedlikehold og drift, teknisk oppgradering, opplæring av personell, parkering og mobilitet, vann og sanitæranlegg, søppel og avfallshåndtering og fasade og teglsten
• Transformasjon – arkitektur og bygningsmasse, bevaringsstrategi, landskap, stedsutvikling og flerfunksjoner
• Stedsutvikling – helhetlig plan for areal, leietakere og aktivitet, involvering av offentlig sektor, leietakere, næringsforening og naboer
• Byliv – Møteplasser, arbeidsplasser, handel og tjenester, arrangementer, opplevelser, og lokal produksjon, barnehager, kunnskap og læring
• Økonomi Markedsorientert utvikling og aktivitet på stedet gjennom alle utviklings trinn, arealoptimalisering, flerbruk, deling og infrastruktur
Boliger
Det bygges også nye boliger ved Sundland. Bane NOR Eiendom står bak prosjektet Proffen Hageby. Det første byggetrinnet var på 24 rekkehus og 16 leiligheter, mens andre byggetrinn, som nå er klart for innflytting, inneholder 43 leiligheter og 22 rekkehus. Flesteparten av leilighetene og rekkehusene er solgt, og Bane NOR planlegger nå det tredje byggetrinnet.
Også Bane NOR Eiendoms boligprosjekt på Sundland har hatt fokus på Sundlandområdets egenart. Arkitekten LOF Arkitekter har valgt tegl som fasademateriale, inspirert av den eksisterende industribebyggelsen i nærområdet fra tidlig 1900-tallet. Tegl er et bærekraftig og vedlikeholdsfritt byggemateriale som holder i hundrevis av år, og arkitektene har samtidig vært opptatt av å skape en arkitektur som kan ta opp i seg noe av denne historiske identiteten gjennom tydelig og ren geometri, store vindusflater og enkel detaljering.