Med over 150 års historie i veggene gjennomgår villaen i Wergelandveien 23–25 en omfattende oppgraderinger for å møte dagens krav til en moderne og effektiv arbeidsplass. De 2.400 kvadratmeter store lokalene bak slottet blir til et helt nytt kontorkonsept for Forte Digital, som flytter inn i ved årsskiftet.   

Den ærverdige kontorvillaen ble solgt i 2020. Stein Erik Hagens familieselskap Canica solgte eiendommen til Ovtun Eiendom for en eiendomsverdi på i overkant av 160 millioner kroner.

Illustrasjon: Goldbox

Ulrik H. Johannessen, utleiermegler i Akershus Eiendom forteller at bygget var i dårlig forfatning.  

– Wergelandsveien var en gammel villa som ikke var modernisert på mange år. Derfor egnet den seg dårlig for en moderne arbeidshverdag. For å utvikle eiendommen i riktig retning startet vi med å analysere markedet og målgruppene som kan tenke seg et moderne kontorkonsept, med høye tekniske kvaliteter og materialer i en historisk innpakning, sier han.

Illustrasjon: Goldbox

– Ovtun Eiendom hadde en plan om å totalrehabilitere eiendommen, men på bakgrunn av analysen ble det lagt vekt på et bygg med gode fasiliteter som personalrestaurant, trimrom, aktivitetsrom, lounger og en hage til sosiale arrangementer, fortsetter Johannessen. 

Eiendommen, som kalles Rædervillaen, har historie helt tilbake til 1846, da tomten i Wergelandsveien 25 ble kjøpt av løytnant Johan Georg Ræder. Rædervillaen er en kompakt, stor villa oppført som det første i Wergelandsveien, utført i senklassisk stil og står på gul liste hos Byantikvaren.

Tilbake i gammel prakt 

Villaen eies av det familiedrevne eiendomsselskapet Ovtun Eiendom som eier seks bygårder på Frogner og Majorstuen. De er opptatt av nærhet til sine eiendommer og leietakere, og har fulgt prosjektet i Wergelandsveien tett. Hille Strandskogen Arkitekter har vært arkitekt på prosjektet.

Illustrasjon: Goldbox

Ludvig Ovtun van der Hagen fremhever at de måtte ta grep da de så bygget. Det var tomt, men jobben var stor. 

– Vi valgte Hille Strandskogen Arkitekter ettersom de kjente bygget fra før og hadde mange gode ideer for å få eiendommen tilbake til all sin prakt. Det var også avgjørende for oss med en entreprenør som jobbet slik at det var enkelt å ta del i prosessen. Vi hadde mange møter og fant til slutt Flyt Entreprenør. Flyt er svært digitale, og dette var særlig nyttig under korona, sier han og legger til at de holdt byggemøter via Teams, benyttet STREAMBIM for modellering og som dokumenthotell, og Checkd for kommunikasjonskanal. 

Ovtun van der Hagen forteller at det har vært en del utfordringer underveis. Blant annet måtte de etterstøpe den ustabile grunnmuren, bytte ut bæringen i stallbygningen og fundamentet måtte pæles til fjellet med over 100 mikropæler.

Illustrasjon: Goldbox

Kampen om de dyktigste hodene 

Det har vært en betydelig jobb å få Wergelandsveien 23–25 til å bli et velfungerende bygg med høy standard. 

– Underveis i rehabiliteringen meldte teknologiselskapet Forte Digital sin interesse. Det var tidsnok for at de kunne gjøre bygget til sitt eget, sier Johannessen. 

Akershus Eiendom var tidlig ute med å markedsføre seg mot konsulenthusene. 

– Når vi jobbet med å optimalisere bruken av eiendommen så vi til trenden hvor leietakere ønsker at kontoret skal tilby mer enn en arbeidsplass. Covid og hjemmekontor tror vi har forsterket dette, ettersom distanseringen har utfordret hvordan vi bygger kultur og identitet internt i et selskap. Derfor var det sentralt å legge til rette for gode arenaer for de uformelle samtalene i loungen rundt kaffemaskinen, lunsjbordet eller i treningsrommet, som har blitt viktigere enn noen gang, understreker Johannessen. 

Illustrasjon: Goldbox

Et annet betydningsfullt moment var å finne en leietaker som ønsket å videreutvikle sin identitet og kultur sammen med eiendommen.   

– Konsulent og rådgivnings miljøene hvor kampen om de gode hodene forsetter med uforminsket kraft har en attraktiv arbeidsplass og kontorkonsept vært et strategisk verktøy i denne sammenhengen. Derfor ble dette en definert målgruppe hvor vi presenterte denne muligheten en til en, sier han.  

Et hjem for de ansatte 

Forte Digital bytter ut sine lokaler ved Solli Plass i Oslo, til en klassisk villa ved slottet. Daglig leder i selskapet, John Kårikstad påpeker at de hadde behov for mer plass. Forte Digital er et relativt nytt konsulentselskap. De har holdt på i 4 år, og har hatt stor vekst.  

– Vi har vokst ut av lokalene vi har i dag, og vært på leting etter nye lokaler en liten stund. Vi likte veldig godt det konseptet som var knyttet til villaen. For oss har det vært betydningsfullt å kunne bygge vår kultur videre som en del av kontoret og lokalene som vi skal flytte inn i. Vi jobber mye ute hos kunden. Derfor er det nødvendig å ha et eget sted, og å gjøre det attraktiv, sier han og understreker at lokalene må være noe mer et sted du jobber. For dem var det avgjørende å bygge noe som var deres.

Illustrasjon: Goldbox

– Vi har treningsrom til de ansatte og egen kantine hvor vi tilbyr alle de faste måltidene. Det skal være mulig å bruke hele huset, enten man skal samles i små eller større grupper. Vi ønsker å skape fremtidens arbeidsplass og har gått bort fra de store åpne landskapene, men har mer fokus på å samhandle i mindre teams- og prosjektrom, vi skal kunne jobbe mer kreativt, fremhever han. 

Konsulentselskapet ser annerledes på kontorlokalet, og vil gjøre det til et «hjem» for de ansatte. Med nye og større lokaler ønsker selskapet å tenke nytt rundt arbeidskultur og kontorer. 

– Vi tror at ansatte fremover ønsker seg mer fleksibilitet med tanke på hjemmekontor og har dermed andre forventinger til hva et «tradisjonelt kontor» skal være. De nye lokalene vil være en møteplass for ansatte både i og etter arbeidstid, der vi kan stimulere til fagutvikling og sosial interaksjon. Men vi åpner også for at våre ansatte skal kunne feire bursdag, arrangere bryllup eller konfirmasjon. Det tror jeg ikke det er så mange andre arbeidsgivere som gjør, sier Kårikstad.

Illustrasjon: Goldbox

Drømte om å kjøpe slottet 

Oppussingen er ventet å koste omtrent 100 millioner kroner, og skal tilrettelegge for den nye arbeidshverdagen Forte Digital ser for seg. 

– Vi har fokus på kvalitet i bygget og eiendommen generelt, der de originale kvalitetene blir ivaretatt og komplementert med moderne elementer. Eiendommen holder en høy teknisk standard hvor alt fra lyskonseptet til det nyetablerte fjernvarme- og ventilasjonssystemet kan kommunisere og sentralstyres. Vi graver også en stor tunell under bakken for å knytte byggene sammen, og heiser i begge bygg sørger for universell utforming. Det er med andre ord gjort mange store grep slik at bygget minst kan leve i 150 år til, sier Ovtun van der Hagen, som innrømmer at drømmen var å kjøpe slottet, men ettersom det ikke var mulig var Wergelandsveien 23–25 en god nummer to. 

– Vi har vært opptatt av å ta vare på det originale, og gjort en betydelig jobb i restaurering av det originale gulvet, de fantastiske himlingene og ellers bevart flest mulig detaljer. Samtidig som det er nødvendig at bygget er toppmoderne. Det har bydd på flere utfordringer, men vi er virkelig fornøyde med resultatet, fortsetter han.

Illustrasjon: Goldbox

Ovtun van der Hagen opplever også at gaten har fått et betydelig løft, og at Forte Digital vil bidra til å gjøre Wergelandsveien til det attraktive området det fortjener å være. 

Hele strategien bak villaen, historiefortellingen, presentasjonen, nettsiden og den grafiske profilen som mikser det historiske og det moderne, er utviklet av Blake.