Drammen-baserte Holtefjell Eiendom har spesialisert seg på å utvikle næringseiendom i denne regionen. Blant annet står de bak suksessen Skansen Næringspark på Lierskogen, og de er også godt i gang med den 40 mål store Herstrøm Næringspark på Solbergelva på vestsiden av sentrum.

Eiendomssjef Marius Vilhelmshaugen har imidlertid sett mørke skyer på tomtehimmelen i flere år.

– Mellom Oslo og Drammen er det altfor få regulerte næringstomter for å dekke behovet til volumkrevende virksomheter og den store, tunge logistikken. I takt med at byene vokser bygges mange egnede områder ned, samtidig som det ikke har blitt satt av av nok næringsarealer i kommuneplanene. Dette skaper utfordringer for mange virksomheter som har markedet sitt her, sier han og tenker særlig på områder nær E18.

Størstedelen av dette markedet handler om leieavtaler. Mye fordi virksomhetene stadig er i endring, så selv om noen aktører nok ønsker å eie er det ofte lite hensiktsmessig. Og mens det er bygd ut massiv med næringsanlegg nord, øst og sør for Oslo i de seneste 20 årene, har det vært mye mindre aktivitet vestover. Noe som i flere år har ført til mangel på lokaler.

– Men mange bedrifter vil være vest av Oslo av forskjellige grunner. Noen av dem sitter allerede i uhensiktsmessige lokaler og vil inn i noe nytt, men har få eller ingen gode alternativer. Problemet er at leietakerne må helt til Sande i tidligere Vestfold for å få nok plass til sine aktiviteter, påpeker eiendomssjefen.

For mange bedrifter er dette svært uheldig, både med tanke på utgifter, logistikk og tilgangen på ansatte.

– De som har markedet sitt i Oslo får for det første en langt dyrere og mer tidkrevende transportrute, i tillegg bor det for få folk der nede som igjen skaper problemer med rekruttering. Dessuten gjør mangelen på sentrale arealer at leieprisene går kraftig opp over alt. Dermed blir mindre aktører som vil inn i bynære områder feid av banen av de som har økonomi nok til å etablere seg der, og havner dermed langt ute i geografien, sier Vilhelmshaugen.

Han peker også på en annen samfunnsmessig konsekvens, nemlig miljøfaktoren.

– Når logistikken endrer seg til mer stykklevering hjem til folk, er det jo problematisk miljømessig med lang kjøreavstand. Muligens må politikerne endre kurs og i større grad tilrettelegge for netthandelslogistikk i sentrale områder, sier han.

Eiendomssjefen understreker imidlertid at det ikke er noen kvikk fix på problemet, men skylder ikke på kommunene alene.

– Det er ingen tvil om at flere kommuner på vestsiden av Oslo kunne vært flinkere med å legge til rette for næringsutvikling, for selv om det er noe på gang for eksempel i Lier, ligger dette flere år frem i tid og dekker fortsatt ikke behovet. På en annen side har ikke aktuelle grunneiere kommet med nok eller gode nok innspill til kommuneplanene, derfor er det viktig at noen av dem tar tak i dette. Så spiller i tillegg faktorer som markagrenser og veiutfordringer inn, og selvsagt det faktum at tomteverdiene har blitt så høye at eierne heller regulerer til andre formål. Det er gunstig for dem, men ikke for næringslivet som kommunene trenger med tanke på arbeidsplasser, poengterer han.