Fra begynnelsen av 1900-tallet til rundt 1980 ble Brooklyn kaldt Norges tredje største by, med 100.000 nordmenn. Sporene etter nordmenn har bleknet, derimot har bydelen aldri vært mer attraktiv for reisende nordmenn. Kombinasjonen av yrende liv, gamle fabrikklokaler konvertert til hippe og kreative miljøer med oaser av kafeer, restauranter og gallerier, tiltrekker oss. Nå skal Ragde Eiendom forvandle Alexander Kiellands Plass til Oslos svar på Brooklyn, og transformasjonen av Waldemar Thranes gate 84b-86-98 er allerede i gang, en eiendomsmasse på 24.100 kvadratmeter.

– Vi satser på dette området og liker oss godt her. I juli i fjor kjøpte vi kjøpesenteret Kiellands Hus, der vi allerede har gjort en del oppgraderinger. Vi har også Ringnes Park, Thorvald Meyers gate 7-9-11 og Møllerparken 2 i vår portefølje. Det er lett å følge opp, vedlikeholde og ha kontakt med leietakerne når eiendommene er så nære hverandre, samtidig som det gir større mulighet å påvirke og utvikle selve området, sier Olivia Danielsson, forvaltningssekretær i Ragde Eiendom.

Ole-Jacob Leirskar, seniorrådgiver i Akershus Eiendom har ansvaret for utleien av Waldemar Thranes gate 84b-86-98. Han kjenner gården helt tilbake til 2005, da Oslo Areal ASA kjøpte eiendommen fra Tvenge og startet prosessen med å oppgradere eiendomsmassen. Waldemar Thranes gate 84b-86-98 er en eiendom med industrielt preg, store vindusflater og rå betong.

– Ragde Eiendom AS har løftet eiendommen videre og skapt lokaler med identitet og spennende profil. Eksempler på dette er galleriet Golsa som nettopp har avsluttet utstillingen til Bjarne Melgaard & Sverre Bjertnes, J.Lindebergs showroom eller Krohnarks nye arkitektkontor. Det fristilles cirka 7.000 kvadratmeter  1 juni 2020 og arbeidet med å lage et attraktivt konsept er i full gang i et samarbeid med gårdeier, arkitekt og tekniske rådgivere. Dette handler om transformasjon, denne eiendommen kan huse mye forskjellig. Den egner seg like godt som kontor, eventlokale eller galleri, sier han.

«Krohnen» på verket

Det første lokalet i Waldemar Thranes gate 84, som er helt i tråd med Brooklyn ambisjonene, er kontoret til interiørarkitektene i Krohnark.

– Vi ønsket oss et New York loft, og Ragde Eiendom måtte overbevise oss flere ganger før vi takket ja til å leie disse lokalene. Her har vi ikke utsikt å skryte av, men fikk helt frie tøyler, sier Heidi Krohn, daglig leder og mentor i Krohnark AS.

For henne var det viktig å skape et sted som inspirerer, motiverer og gir en følelse av et godt hjem nummer to. Disse verdiene tar interiørarkitektene med seg når de skal utforme resten av eiendommen, der kontoret deres er veiledende for designutrykket. Med rå betong, glass og metall – der det industrielle møter det mer klassiske i tydelig New York ånd. Ingen resepsjon eller venterom, du kommer rett inn i selve hjerte av lokalet – et stort kjøkken, der det er plass til mange. Få vegger, og de veggene de har, gir illusjonen om at de svever ved at man har trukket inn sokkel mot gulv og himling.

– Det første som kom inn av den mer kreative sorten var Gard Eiklid i Galleri Golsa, vi fikk en bestilling av Ragde om å tegne galleriet, og det var det første kulturelle innslaget. Og på bakgrunn av hvordan vi har det her hos oss, mener jeg at J.Lindeberg Norge signerte på andre siden, sier Krohn.

Selv føler hun at kontormassen i Waldemar Thranes gate, er som et lite stykke Brooklyn i Oslo, og hun er sikker på at gjennom svært høy standard i interiøret og interiørarkitektur som virkemiddel kan de transformere resten av bygget i samme ånd som de har startet. Derfor jobber de etter følgende konsept: «These streets will make you feel brand new».

– Arealene har en svært god effektivitet ved siden av en utrolig god takhøyde, det er sjeldent man kommer bort i et prosjekt som har en skikkelig god grunnstruktur. Fløyene ut mot gaten har vinduer på begge sider, noe som gir det en helt spesiell opplevelse, kombinert med trappegangene der du har dører fra gulv til tak – dette får du ikke i dagens kontorbygg, mener Leirskar, og påpeker at det skal være arkitektoniske kvaliteter som skal løfte bygget.

Interiørarkitektene i Krohnark skal fokusere på å rendyrke varehus/New York loft følelsen med nye portaler og heiser i metall og glass, og heissjakt med eksponert betong opp til lokalene er lekne elementer. Belysningen vil være inspirert av T-banelinjene i New York, og samtidig retningsgivende. Alt vil være gjennomgående fra du entrer bygget til kontorer, toaletter og takterrasser.

– Dette er ikke jo ikke et varehus, så vi finner på vår egen en varehushistorie, sier Krohn, og viser til det de allerede har gjort i egne lokaler, som er et bevis på at dette er fullt mulig.

Kontorrevolusjonen

En av fanesakene til Krohn er kontorrevolusjonen, det å bruke interiørarkitekturen som et virkemiddel er det flere og flere bedrifter som gjør – de strekker seg lenger.

– Kontorer som våre er bare starten på en revolusjon – i fremtiden vil mange kontorlokaler se annerledes ut enn det de gjør i dag. Flere bedrifter vil redefinere hva ett kontor er og vi kommer til å oppleve en sterk grad av innovasjon og oppfinnsomhet innen kontorløsninger i tiden fremover, dette skal komme tydelig frem i dette prosjektet, sier interiørarkitekten, som understreker at beliggenheten på Alexander Kiellands Plass er mer sentral enn det enkelte måtte tro. Med kort vei til sentrum og god kollektivdekning med buss, trikk og bysykler rett i nærheten. Selv bruker de el-sykler, til tross for at bygget har god parkeringsdekning, har det blitt et lettvint fremkomstmiddel når de har møter i sentrum.

 

– Her er det kort vei til «Løkka», sentrum, og Vulkan. Alt fra mathallen til arkitekthøyskolen, kryper seg oppover mot Alexander Kiellands Plass. Vi tror at dette kommer til å bli det nye strøket. Det var ingen som trodde at «Meatpacking» i USA kom til å bli noe, men der tok de feil, påpeker utleiemegleren.

En av argumentene hans er at området er svært populært blant yngre mennesker, og i jakten på de dyktigste medarbeiderne er beliggenhet og et attraktivt område stadig viktigere. Særlig milleniumsgenerasjonen ønsker ti-minutters byen, som vil si at de skal kunne bo, jobbe og leve innenfor korte distanser.

– Det som åpner for de grepene vi gjør er at NAV sitter på 7.000 kvadratmeter her og 5.000 kvadratmeter i Thorvald Meyers gate 11, det fristiller rundt 12.000 kvadratmeter i disse to prosjektene i 2020. Det som er morsomt er at vi har tid til å jobbe oss inn, både med å få markedsforståelsen og rammebetingelsene for bygget og at det kan optimaliseres. Vi har ikke noen ambisjoner om å få konseptet fortes mulig ferdig, vi skal gjøre dette skikkelig, understreker han.

Mye for pengene

– Kvadratmeterprisen i sentrum er høy, med tillegg og påslag blir det ofte kostbart. Her kan man få svært høy kvalitet, jeg snakker ikke HTH-kjøkken, vi kommer til å sette en høyere standard enn det. Med arealeffektive arealer blir totalkostnaden konkurransedyktig. Her kan man få gode arkitektoniske kvaliteter for en rimelig penge, sier interiørarkitekten, og Leirskar er enig.

Høy kvalitet er fokus i prosjektet, og begge er lei av prosjekter som forteller at de skal være så «fine», men ender med at de ikke strekker seg lengre enn til standardløsninger fra HTH eller tilsvarende.

– Vi skal også lage et enklere oppsett for hvordan man tar tilvalg. Tanken var å lage et dokument som er et «wallpaper» der du kan se hva du kan få ut ifra gitte prisklasser, veldig enkelt, og mer som en boligopplevelse – at du vet hva du får innenfor den gitte rammen, sier han.

Mat i fokus

– Hvis vi får små bedrifter som oss inn i bygget, er et matkonsept essensielt. Vi ser jo nå at det å være 18–20 til lunsj er omfattende, det blir mye brødskiver og salat, og her lager vi også middag til hverandre. Derfor jobber vi med å lage et matkonsept som leietakere kan benytte til eventer, forklarer Krohn, som nylig har vært på inspirasjonstur til New York, der siste trend er matkuratorer.

– Å kuratere mat er en viktig del når man lager næringskonsepter i New York nå, nesten like viktig som arkitekt og utleier! I det nye konseptet vi jobber med ønsker vi å invitere gjestekokker, slik at menyen hele tiden er i forandring – «gjesteartister» på kjøkkenet vil hele tiden sørge for at maten som serveres er en opplevelse – dette skal vi få til, sier hun med sikkerhet.

Krohn er svært opptatt av at det må være rom for å tenke annerledes, ikke bare når det gjelder design, men også folkene. Derfor «frir» hun til menn i dress.

– Hvorfor skal alt som er litt annerledes assosieres med det å jobbe med noe kreativt, jeg har også lyst til å få «dressene» hit, det vil gi en god balanse, mener hun.

Leirskar avslutter med å understreke at dette ikke kun er en transformasjon av bygget, men området.

– I dag er det et introvert bygg, og folk får ikke noe innblikk i hva som skjer, som at hele kjelleren koker av musikere. Vi ønsker å aktivisere området og gi noe tilbake byen, sier han.

 Ragdes filosofi

–Thorvald Meyersgate, Waldemar Thranes gate, Mølleparken og Kiellands hus passer meget godt i vår portefølje av eiendommer. Vi liker eiendom med utviklingspotensial, tar grep og transformerer eiendommene til attraktive lokasjoner med identitet. Så langt har vi lykkes med vår strategi og de oppgraderte lokalene har tilnærmet blitt leid ut av seg selv. Klar identitet på produktet, konkurransedyktige leievilkår, korte beslutningsveier og et dynamisk driftsapparat gir førnøyde leietakere, avslutter Harald Thoresen, forvaltningsansvarlig i Ragde Eiendom AS.