– Det er kanskje ikke så overraskende, men menn kombinerer kafé og shopping svært sjeldent. I 2017 var det under 30 prosent, og 37 prosent som kombinerer shopping og restaurantbesøk – dette er en tilbakegang fra 2014, da 48 prosent av mennene i Oslo og Akershus kombinerte dette. Kvinner som kombinerer restaurant og shopping var 44 prosent i 2014, og 48 prosent i 2017, forklarer Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening.

Omsetningen økte for serveringsbedriftene med 8,2 prosent i 2016 i Oslo, og 6,1 prosent i Akershus.

– 56 prosent handler alene, de ønsker ikke å kombinere shopping med andre aktiviteter – de trenger tid for selv for å prøve ting, sier Fredriksen og er overrasket over alle kampanjene for sosial shopping. Han mener handlesenter og butikker bør fokusere på det motsatte, og i mye større grad legge opp tilbud for de som handler alene.

– Når du handler alene går du ikke på kafe eller restaurant, det er ikke kultur for dette i Norge. Når du handler alene, blir ekspeditøren i butikken din eneste «venn». For alene-shopperen blir personlig god service derfor ekstremt viktig, og er noe det bør legges større vekt på, fremhever han, sier han og fortsetter: «Det er forbausende hvor lite bransjen har lagt vekt på «alene-shopperen» som fenomen i salgsøye, siden det er flest av. Alene-shopperen er avhengig av å kun kommunisere med den butikkansatte når vedkommende skal ta sin salgsbesluttning. Der og da blir den ansatte både «rådgiver», selger og «venn». Gjort på riktig måte har man mye større muligheter her til både mersalg og gjenkjøp.»

Shopping og kino

Derimot er utviklingssjefen overrasket over økt kombinering av kino og shopping. Der det har vært en økning på 10 prosent.

– I 2017 svarte 26 prosent fra Oslo og Akershus at de kombinerer kino og shopping, på landsbasis er det 18 prosent. Dette er et tydelig tegn på at kinoen ikke er død, påpeker han.

Tallene for kultur i samhandling med shopping har en dårlig utvikling. I undersøkelsen er kultur definert som teater- og galleribesøk, konsert og opera. Kun 12 prosent av befolkningen i Oslo og Akershus shopper i forbindelse med et operabesøk og 15 prosent i forbindelse med konserter.

– Den store diskusjonen kjøpesentrene har om å lage flere kulturtilbud, gir ikke så mange handlende kunder. Det samme så vi med økt servering, denne kan ikke øke ytterligere for da tar den over for handelen. Vi må ha interessante butikker, gjentar han.

Det er kun 19 prosent på landsbasis som handler på impuls, og dette gjelder særlig de yngre.

Netthandel

På landsbasis handler 44 prosent på nett – dette er begge kjønn. Fredriksen understreker at det er veldig liten forskjell på netthandleatferd i de ulike fylkene.

– Det er ikke avvikende om du er i Tromsø eller Bergen, en fra Tromsø er vel så urban som hipster fra «Løkka», det spiller ingen rolle hvor du bor, i dag har de fleste reist over hele verden og får mye informasjon gjennom sosiale medier, forklarer han.

Det kommer frem i undersøkelsen at butikkhandel i kategoriene klær, vesker og sko har hatt en svakere vekst enn tidligere år. Årsaken til dette er sammensatt mener Fredriksen, og det er flere variabler som spiller inn, men ut fra den informasjonen de har tilgjengelig er det mye som tyder på at netthandelen tar en del fra kategorien.

– Hvorvidt det er de rene netthandelsbutikkene eller om de store kjedene har fått orden på sin Omni Channel satsing vet vi ikke nok om ennå, sier han.

Om undersøkelsen: I samarbeid med analysebyrået YouGov har Oslo Handelsstands Forening laget en rapport som bygger videre på rapporten Best Place to Shop fra 2014. Rapporten tar for seg hva som er det aller viktigste for forbrukeren når de ønsker å handle.

Les resten av artikkelen i siste utgave av NæringsEiendom.