Sykkelhotellet er plassert i passasjen mellom torget ved taxiholdeplassen og starten av gågaten ved Sandvika stasjon. Hotellet har plass til 160 sykler plassert i to høyder, og det er fortsatt god plass til fotgjengere i passasjen.
Syklene står trygt bak låste dører og åpnes via en kode når syklisten henter eller leverer sykkelen sin. Fasaden på sykkelhotellet er laget i laserfrest Cor-ten stål, og designet av Element arkitekter.
Det nye sykkelhotellet, som er finansiert av Bane NOR, har kostet ca. 2,1 millioner kroner. Bærum kommune har bidratt med 1,5 millioner for omkringliggende arealer. Stasjonsområdet får en generell oppgradering, og når arbeidene er avsluttet vil hele området få et løft til glede for de reisende, nærområdet og byen.
Sandvika stasjon vil være ferdig renovert i juni, og det er divisjon Knutepunkt og eiendom i Bane NOR (tidligere ROM Eiendom) som er både eier og ansvarlig for prosjektet.
Nummer sju og åtte
– Sykkelhotellet i Sandvika er det syvende av sitt slag i Norge, og vi i Bane NOR synes dette er et flott tilbud som forhåpentligvis fører til at flere velger å sykle til og fra stasjonen, sier Petter Eiken, konserndirektør Knutepunkt og eiendom i Bane NOR.
I tillegg til Sandvika finnes det fra før sykkelhoteller i Sandefjord, Moss, Drammen, Gulskogen, Asker, og Lillestrøm. Onsdag 8. mars åpnet det åttende hotellet – det andre sykkelhotellet i tilknytning til Lillestrøm stasjon.