– Teknologien vil være dominerende i alle aspekter av dagliglivet, og endringene vi står overfor frem mot 2040 krever enorm forandring i samfunnet, våre liv, i organisasjoner, samt måten vi tilrettelegger arbeidsplasser på, sier Christian Heiberg, Executive Director i CBRE.

Nokia, Blockbuster, Yahoo! og Kodak er stjerneeksempler på markedslendene virksomheter som alle ble forbigått av mindre og mer innovative selskaper. Disse er konkrete bevis på at konkurransebildet endres og at det digitale makroskiftet påvirker selv de største.

– Mantraet er forny deg eller dø. Det finnes mange eksempler på dette. Nokia, de klarte første del – å gå fra bildekk til telefon, men smarttelefonen klarte de ikke, og Kodak er stjernetilfellet da de tok et skjebnesvangert valg om å ikke satse på den digitale revolusjonen som forandret kamerabransjen for alltid på starten av 2000-tallet. I tiden vi lever i nå, må man være motivert og klar for endring, påpeker han.

Nettverk og kunnskapsdeling

CBRE Global Workplace Innovation har utarbeidet rapporten «Smart Workplace 2040», som beskriver hvordan vi kommer til å jobbe i 2040.

– Den legger det premisset at teknologien ikke har noen begrensninger, hva betyr det, jo at vi har nok båndbredde og kvaliteter – det er ingen nedetid og prisen er så god at du kan bruke mobilen hvor som helst og når som helst. Du trenger heller ikke å bekymre deg for at teknologien ikke vil fungere, forklarer Heiberg, og spør: «Hvordan vil verden da se ut?»

– Vi mener at fremtidens arbeidstakere vil jobbe som gründere i dag, slik de gjør på for eksempel Mesh, med å dele kunnskap og etablere nettverk. En av grunnene til det er at dagens unge er oppvokst med internett, og bruker teknologi til å skape arbeidsmønstre som er veldig forskjellig fra i dag, forsetter han.

Fra et sted til noe du gjør

 Ifølge undersøkelsen til CBRE endrer teknologien arbeidsmønstrene, i og med at mobilen gjør at vi kan jobbe fra hvor som helst, når som helst – dette gir oss fleksibilitet og at vi kan arbeide grenseløst.

– Da sier vi at arbeid er noe man gjør, ikke noe man går til. Vi går til arbeid i dag, men det kommer vi ikke til å gjøre i særlig grad i fremtiden, ergo vil man jobbe mer hjemmefra. I dag kan man laste ned dokumenter fra hvor som helst i verden og til hvilken som helst «device». Sosiale nettverksplattformer, video- og telefonkonferanse bidrar alle til at det er lettere å jobbe remote eller på reise, og å kommunisere med mange, forklarer han.

Hjemmekontoret kan både være interaktivt og virtuelt, og kan muliggjøres ved å bruke en kombinasjon av stemme og enkle håndbevegelser slik at du får opp ting og får satt det sammen – det vil fungere på en helt annen måte enn det gjør i dag.

– Vi ønsker å slippe å måtte reise, sette oss på T-banen i 30 minutter eller i rushen med andre. Derfor vil du heller bruker morgenen din til å forberede deg på dagens gjøremål, planlegge, oppdatere deg og utføre enkelte oppgaver, før du eventuelt reiser på kontoret. Hvis du ikke bare blir hjemme, der har du videokonferanser, popups og alle disse tingene, avslutter Heiberg.