Arealspesifikasjon
217 kvm Servering
4. etg: 99 kvm Kontor
4. etg: 100 kvm Kontor
4. etg: 200 kvm Kontor
5. etg: 388 kvm Kontor og loft
Kort om eiendommen
Topp og moderne kontorlokaler til leie midt i sentrum. Kontorlokalene ligger i et historisk og ærverdig bygg som har gjennomgått omfattende renovering, samtidig som mye av det karakteristiske er bevart. Kontoret i øverste etasje har egen mesanin og privat takterrasse. Enkel adkomst via heis i bygget og felles sykkelparkering i byggets 1.etasje. Kontorlokalene kan tilpasses med standard etter eget ønske. Innflytting kan skje etter avtale og basert på hvilke tilpasninger leietaker ønsker å foreta før innflytting. Håkongården har en historisk sjarm samtidig som den møter fremtidens arbeidsplass, og gir de ansatte et inspirerende miljø å jobbe i.
Håkongården, med en historie som strekker seg tilbake til 1923, har gjennomgått en spennende transformasjon. Opprinnelig var bygningen et meieri, som rommet både produksjon og utsalg, og tjente Bergens befolkning med ferske meieriprodukter. Da meieriet ble lagt ned i 1941, ble Håkongården omgjort til et hotell. De nederste etasjene huset ulike uteliv- og restaurantkonsepter, som gjorde det til et samlingspunkt i byen. Med sin beliggenhet i hjertet av Bergen, kunne man knapt finne et mer sentralt sted.
I dag står Håkongården foran en ny æra, hvor historien bevares og fremtiden omfavnes. Den omfattende renoveringen har sett bygningens klassiske marmortrapper og detaljerte smijernsarbeider bli nøye pusset ned og restaurert. Lysfylte soner ved inngangspartiet er gjenbrukt, og i toppetasjen er de opprinnelige bjelkene bevart, noe som gir et rustikt preg uten å gå på bekostning hverken kvalitet eller miljø.
Beliggenhet
Denne flotte, nyrenoverte gården ligger midt i Bergen Sentrum, i umiddelbar nærhet til kollektivtransport og alle byens fasiliteter.
Innhold
Serveringslokale på gateplan kan leies «slik det er», alternativt tilpasses ny leietaker etter avtale med Utleier.
Kontorkalene vil bli innredet i samarbeid med ny leietaker, som kan være med å påvirke valg av overflater. Det er ikke mulig å flytte toalettsoner.
5. og 6. etasje må leies samlet. Utleier har lagt opp til felles kjøkken-/spiseløsning med felles terrasse i 2. etg., men det vil være mulig å ha eget kjøkken tilknyttet lokalene. Egen takterrasse tilhørende kontorlokaler i 5. og 6. etg.
Ledig bar/serveringslokale 1. etg. BTA 286 m². I tillegg er det mulig å leie BTA 55 m² lager i underetasje tilhørende lokalet.
Ledig kontorareal 4. etg. BTA 92 – 392 m². Dette arealet kan deles opp mellom flere leietakere, eller leies samlet.
Ledig kontorareal 5.+ loft etg. BTA 442,5m².
Standard
Lokalene er ferdigstilt og klare for innredning, med overtakelse etter avtale. Det vil være mulig for leietaker å tilpasse lokalene i samråd med utleier.
Oppvarming
Radiator oppvarming
Adkomst
Enkelt adkomst til eiendommen til fots, da den ligger ca. 400 meter fra bybane og bussholdeplass. Med bil er enkleste tilkomst via Nøstet
Parkering
Det medfølger ikke parkering til lokalene.
Offentlig kommunikasjon
Kort avstand til Byparken bybanestopp og til bussholdeplass i Olav Kyrres gate og Lars Hilles gate.
Overtakelse
Etter avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Dersom det avtales påkostninger/vedlikehold av leieobjektet som dekkes av utleier eller leietaker må partene selv avklare skattemessige konsekvenser, herunder avskrivningsregler og eventuelle justeringsregler for merverdiavgift med sine respektive revisorer eller advokater. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Leietaker er ansvarlig overfor alle offentlige myndigheter for at hans benyttelse av leieobjektet tilfredsstiller de til enhver tid gjeldende offentligrettslige krav i leieperioden.
Offentligrettslige krav knyttet til universell utforming skal besørges og bekostes av leietaker, når kravet i hovedsak kan tilbakeføres til leietakers særlige bruksformål eller den bransje leietaker driver i leieobjektet. Offentligrettslige krav knyttet til universell utforming, som ville blitt pålagt uavhengig av de alternative bruksformål som leieobjektet lovlig kan benyttes til, skal besørges og bekostes av utleier.
Utleie av eiendommen vil skje på alminnelige betingelser for leie av næringslokaler.
Utleiers krav til sikkerhet
6 mnd. leie og felleskost inkl. mva.
Fremleie
Fremleie kan tillates med Utleiers godkjennelse.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og leietaker.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til leietaker på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der leietaker opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig legitimasjon. Kundetiltak av leietaker skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom leietaker opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som kontrakt inngås. Dersom leietaker er en juridisk person (AS mv.) plikter leietaker å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet i tillegg til å fremlegge firmaattest.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av oppdraget. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige avtaleinngåelser til Økokrim. Med mistenkelig avtaleinngåelse menes en avtale som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør oppdraget mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Diverse
Bygget har båreheis.
Matrikkelinformasjon
Kommunenr: 4601
Gårdsnr: 164
Bruksnr: 783
Seksjonsnr: 2