Beliggenhet
Eiendommen har en god beliggenhet i Sandnes sentrum. Eiendommen ligger rett over veien for gamle Sandnes rådhus. Beliggende i et etablert område. Området har hatt og er under utvikling, av både bolig- og næringsbebyggelse. Meget gode profileringsmuligheter, langs Jærveien.
Innhold
Krypkjeller: Kryperom (ikke besiktiget av megler).
Kjeller 1: 61 kvm BTA. Trapperom/gang, kott u/trapp, bod, bar og fyrrom.
Kjeller 2: 62 kvm BTA. To lagerrom.
1. etasje: 310 kvm BTA. Resepsjon, 7 kontorer, møterom, lagerrom, vindfang, trapperom/gang, garderobe m/WC og dusj, kott.
2. etasje: 295 kvm BTA. Tre trapperom, gang, 12 kontorer, to møterom og gang/kjøkken.
Loft 1: 85 kvm BTA. Trapp, stort møterom, bod og kott i knevegger.
Loft 2: Div. tekniske rom, etc (ikke besiktiget av megler).
Utvendig toalett under bakken mot Jærveien (Ikke besiktiget av megler).
Tomt
Tomteareal er i dag 1290.3 kvm på eiet tomt. Tomten er opparbeidet og beplantet.
Standard
Eiendommen er normalt/variabelt vedlikeholdt. Oppført i mur konstruksjoner på grunnmur av betong, vinduer med isolerglass og koblede glass, tak med skifer. Innvendig oppleves eiendommen som lys og trivelig, med gjennomgående normal standard. Resepsjonsområde med skiferfliser på gulvflater. Øvrige gulvflater med grått belegg. Stort åpent møterom i 3 etasje med hvit kjøkkeninnredning.
Det er en nedgravd tank på eiendommen, oljefyr. Safe medfølger i transaksjonen. Utviklingseiendom – bør påregnes påkostninger. Eiendommen er blitt påbygd.
Energimerking
Energimerking fra 26.11.2020.
Adkomst
Meget god og enkel adkomst. Gangavstand til knutepunkt for kollektivtransport.
Parkering
I dag er det to handicap parkeringsplasser på eiendommen. Offentlig parkering like i nærheten.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas «som den/det er», jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
På grunn av boligens alder foreligger det ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. Eller originale tegninger.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
Grunnbok
Kopi servitutter
Offentlig informasjon
Energiattest
Tilstandsrapport
Diverse
Et av inngangspartiet står på gnr40 og bnr 312. Del av tomtearealet er vei, fortau og grøntområde, se plankart. Det er nedgravd oljetank på eiendommen. Det er lagt ved eldre tilstandsrapport som ble benyttet ved forrige salg. Gjør oppmerksom på at tilstandsrapport er ment som veiledning på byggets tilstand. Oljefyr må saneres.
Regulering
Reguleringsplan: Forretning/kontor/tjenesteyting – betegnelse K/T.
Kommuneplan: Kombinert bebyggelse og anleggsformål. Eiendommen ligger i andre sikringssoner H_190.
Offentlig privat tjenesteyting/kontor (K/T). Det tillates ikke ny bebyggelse innenfor området. Eksisterende bygning innenfor området vernes. Vern omfatter både fasade og konstruksjon.
Tilbakeføring til eldre fasademateriale tillates. Det tillates ikke tiltak som forringer vernehensynet. Et hvert tiltak innenfor området som på noen måte berører disse elementene, skal godkjennes av sektormyndighet innen kulturminnevern.
Eiendommen er registrert i SEFRAK registeret. Dette kan få betydning for eventuell søknad om rivning, flytting eller endring av bygningen. SEFRAK (Sekretariatet For Registrering Av faste Kulturminne i Noreg) er et register over eldre bygninger og andre kulturminne. Alle bygninger som er bygd før 1900 er registrert (gjelder ikke Finnmark) og bygningene er kartfesta, oppmålt og fotografert. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner, men registreringen fungerer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før kommunen eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det lovbestemt at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent. SEFRAK er først og fremst et generelt kulturhistorisk register som særlig har verdi som kildemateriale for lokal historie, men registeret brukes også av forvaltningen som et utgangspunkt for å finne verneverdige bygninger. Ta kontakt med kommunen dersom du ønsker nærmere informasjon om dette.