– Tvedtsenteret hadde som alle aktører tøffe tider i forbindelse med den såkalte «oljenedturen», som red Stavanger og Rogaland fra 2014 og frem til 2018. Selv om oljeindustrien var tilbake tidligere enn dette, var det fortsatt litt usikkerhet som lå igjen i folk. Handlevanene og forbruket var noe endret. Vi så at det stabiliserte seg i 2019, og positiviteten i regionen var på plass igjen, forteller Jarleif Tvedt, senterleder i Tvedtsenteret.
Tvedtsenteret ligger midt i hjertet av Forus, Norges største næringsområde, med 40.000 arbeidsplasser og mer en 3.000 bedrifter. Senteret er lett å nå både til fots, sykkel, kollektivtransport og bil.
– Disse arbeidstakerne og bedriftene er våre naboer, og med tilbud som er lett å nå fra kontoret enten det er lunsj eller handel, er det kanskje det lille ekstra som skal til for å tiltrekke seg folk, forklarer han.
Tvedtsenteret har økt omsetningen med 2,6 prosent fra 2018 til 2019. Tvedt tror at noe av grunnen til det er at senteret spiller på lag med butikkene i tøffe tider. Samtidig som de fokuserer på å jobbe langsiktig med utviklingen av senteret.
– Vi finne muligheter når de har bydd seg. Butikkene har også vært dyktige på kundeservice gjennom flere år, noe som gjør at kundene velger butikkene hos oss når de skal handle. Dette har alltid vært viktig, men det blir nærmest en kritisk faktor fremover, understreker han.
Siden oppstarten i 1982, har senteret gått fra å være et stort møbelvarehus til å bli en større og bredere arena for flere handelskonsepter.
– Vi er store på interiør, sport og barn, noe som har fungert veldig bra sammen med et bredt utvalg fra nisjebutikkene. Spisesteder ser vi en flott økning på, noe som viser at vi ligger sentralt til, påpeker senterlederen.
Fortsetter å vokse
Da SkeidarLiving flyttet sitt sentrallager fra Forus til Østlandet, stod senteret igjen med et møbellager på 3.000 kvadratmeter og 23 meter høyde under taket.
– Nytten for denne type lokaler er relativt begrenset for handel eller lignende. Vi så her muligheter og tok kontakt med et miljø som hadde visjoner og tanker om et opplevelsessenter, ulikt noe annet både i Norge og i Norden, kanskje også Europa. Da denne muligheten åpnet seg startet vi arbeidet med å utvikle senteret som står klart i løpet av høsten 2020, sier han stolt.
For å klare å være en aktør i fremtidens handel, må tilbudene på senteret være mer enn tilbud i form av pris mener Tvedt.
– Alt dette kan de få på nett og hos andre senter. Opplevelse og god service derimot er det som vil kunne gi kunden en enda bedre totalopplevelse av å besøke oss, og forhåpentligvis velge oss, sier han.
– Mange lurer på hvorfor dere kaller det et opplevelsessenter, og hva som ligger i det?
– I bunn og grunn er det et senter som har en kolossal klatrevegg, en trampolinepark i høyden, høydebaner/«via ferrata», zip-line, mobilitetsnett i flere nivåer, parkourbane, ballbane, treningsutstyr, møterom og bursdagsrom. I det større bildet er det et senter som vil gi mennesker i alle aldre utfordringer, mestringsfølelse, ønske om utfordringer og gleden av å leke. Samtidig som man bruker kroppen fysisk og mentalt. Det skal i tillegg til alt utstyret som er synlig inn en hel del teknologi, som vil gi flere lag til opplevelsen, svarer han.
For å få en bedre link mellom kjøpesenteret og det nye opplevelsessenteret omgjøres også inngangspartiet og fellesarealene på Tvedtsenteret, som i dag har et totalareal på 50.000 kvadratmeter og 30 butikker.
Går i riktig retning
Fremtiden kan være usikker innen varehandel, men Tvedt fremhever at det ikke er problemfritt å drive handel via nett eller at vanene endres drastisk i løpet av kort tid.
– Den fysiske varehandelen vil bestå, men endringer vil komme. Det har alltid vært endringer, og vi har alltid jobbet oss gjennom de. Noen ganger slik vi har forutsett, noen ganger tar det andre retninger. Vi tror at vi har funnet en av retningene som vil gi kunden en ekstra verdi av å være gjest hos oss, og at dyktige drivere med gode konsepter i ryggen vil fortsette å gi verdi, avslutter han.