En stor andel av Bane NOR Eiendoms leietakere er private, kommersielle aktører, og mange tilbyr varer og tjenester til de reisende på stasjonene. Nå opplever et stort antall av disse at kundene er forsvunnet og inntektene drastisk redusert. Flere har også måttet stenge dørene som del av myndighetenes smitteverntiltak. For å hjelpe disse leietakerne som befinner seg i en likviditetsskvis, har Bane NOR Eiendom besluttet å tilby dem en utsettelse på inntil tre måneders husleie med en tilbakebetalingsordning over et år.
– Betalingsutsettelsen vi nå tilbyr, er et første skritt på veien for å bidra til å gjøre likviditetssituasjonen litt bedre og mer forutsigbar for våre berørte leietakere. Når myndighetenes aktuelle tiltakspakke blir klar, vil vi tilpasse våre ordninger til disse, forteller administrerende direktør Jon-Erik Lunøe i Bane NOR Eiendom.
En investering i fremtidig kunder
Lunøe ønsker å fremheve hvor viktige aktørene som driver utadrettet virksomhet på stasjonene er for de togreisende.
– Mange av våre berørte leietakere våre gjør hver dag en viktig innsats for å skape liv og hygge på stasjonene, og vi vet at de reisende setter stor pris på å kunne kjøpe seg en kopp kaffe eller lignende mens de venter på toget. Å hjelpe våre leietakere på stasjonene gjennom en vanskelig tid, er dermed også en investering i fremtidig fornøyde kunder, sier Lunøe.
Bane NOR Eiendom går nå i dialog med de enkelte leietakerne for å få på plass gode, tilpassede løsninger som også fungerer godt sammen med myndighetenes og bankenes ulike tiltakspakker.
– Denne ordningen med å utsette husleiebetalingen vil koste oss noen millioner kroner, og det bidrar vi gjerne med. I den situasjonen vi nå er, må alle bidra, avslutter Lunøe.
Betalingsutsettelse frem til 1. juni
KLP Eiendom har også innvilget betalingsutsettelse frem til 1. juni for leietakere som er rammet av korona-epidemien, spesielt innen handel og hotell.
– Vi har ringt til våre leietakere, i våre kjøpesentre, hoteller og kontorbygg, for å høre om situasjonen deres. Og vi har satt i gang med å kartlegge hvilke leietakere som har størst utfordringer for å avgjøre hvordan vi i dialog kan hjelpe dem gjennom en vanskelig tid, sier Gunnar Gjørtz, administrerende direktør i KLP Eiendom.
Eiendomsselskapet har besluttet å holde opp tempoet i gjennomføring av eiendomsprosjekter, for å bidra til å opprettholde aktivitet i bransjen.
– Utover dette ser vi også på hvordan vi eventuelt kan bidra positivt med bruk av ledige ressurser. Vi følger med på tiltak som iverksettes av myndighetene, og har en positiv innstilling til samfunnsnyttige initiativer fra våre leietakere, sier han.
Dugnadsånd
– Vi er alle inne i en krevende tid preget av mye usikkerhet. Avantor har vanligvis tusenvis av mennesker på jobb i våre bygg hver dag. Det er svært mange som bruker Nydalens servicetilbud, møteplasser og uteområder i arbeidsuken og i helgene. Vi fortsetter å drifte våre egne eiendommer og å stelle utearealene i Nydalen. Vi ser frem til tider med et normalt, yrende folkeliv, men gleder oss over å se at så mange deltar i dugnaden og følger myndighetenes råd for å begrense videre smitte, sier Øystein Thorup, administrerende direktør i Avantor.
Avantor forsøker på best mulig vis å opprettholde sine planer for å videreutvikle og forbedre Nydalen ytterligere.
– På denne måten klarer vi å holde en produktivitet i egen bedrift, bidra til at egne ansatte har meningsfulle oppgaver og å opprettholde godt samarbeid med mange av våre leverandører og relasjoner. Vi skal etter beste evne gjøre vårt for å holde hjulene i gang i næringslivet, sier han.
– Vi vet at mange av våre kunder opplever meget vanskelige tider nå. Både for hotell, restaurant og en del annen service- og handelsnæring er inntektene borte eller betydelig redusert på kort tid. Dette er kunder Avantor har hatt en lang relasjon til før viruset traff oss, og som vi håper vi skal ha en god og lang relasjon til også etter at krisen er over. Vi har dialog med våre kunder og avhengig av den enkeltes situasjon, kommer vi frem til løsninger som gjør at vi kan bidra til at virksomhetene kommer seg gjennom krisen og er klare til å fortsette når vi når en ny, normal hverdag, avslutter Thorup.