I juli åpnet Beach Belly, en liten mathall på Sørenga Sjøbad. Der de serverer mat fra flere deler av verden, vietnamesisk, thai, eritreisk, etiopisk, afro-karibisk, og naturlig is på pinne med mer. De har også et kollektivt samarbeid med blant annet yogaleksjoner og salsakurs.
– Dette er et street food konsept tilpasset til de som ønsker noe enkel og rask mat eller take away. Vi tenker særlig på badegjestene, der terskelen for å sette seg ned på en restaurant er litt større, sier Carl Erik Krefting, administrerende direktør i Søylen Eiendom, som eier bygulvet på Sørenga.
I førsteomgang skal Beach Belly holde åpent ut august, for å se om det er liv laget for et helårs konsept, slik som Vippa. Krefting forteller at blant annet Papirøen i København før bygget ble revet, ble en av Københavns største turistattraksjoner, og han håper at dette kan bli noe lignende på sikt.
– Det har blitt veldig «inn» med slike konsepter i den vestlige verden. Det er enkelt, rimelig og man får mange forskjellige retter og smaksopplevelser fra hele verden – folk synes dette er gøy. Man ønsker noe mer enn bare pizza og taco, sier han og legger til at konseptet passer spesielt godt for yngre mennesker som er i start fasen og ikke kan unne seg dyre restaurantbesøk.
De siste mattrendene
På Beach Belly serveres det både vegansk, melkefritt, glutenfritt, naturlige råvarer og tradisjonelle matretter fra Karibien, Afrika og Asia.
– De har fanget opp de trendene som er, og så langt har det vært en suksess. At Beach Belly er en suksess kan vi jo også takke værgudene for. Med sommervær fra mai måned burde vi åpnet før, men det har tatt litt tid med de nødvendige tillatelsene og vi hadde heller ikke forventet at været ble som det gjorde, sier han fornøyd.
Bak konseptet står en gruppe med matentusiaster som bidrar med forskjellig bakgrunn. De har gått sammen for å kunne gi beboere og badegjester et lavterskel tilbud som er smakfullt og enkelt å ta med på brygga eller hjem. De byr på lounge der kan man spille spill, spise mat, lade telefon, lese en bok eller sitte inne i skyggen.
Søylen Eiendom har også gjort et samarbeid med Oslo kommune der de har installert toaletter som er fri til bruk for alle badegjestene og forbigående på Sørenga.
– Det var kun tre toaletter fordelt på 30.000 badegjester, derfor har vi i samarbeid med kommunen satt opp en del midlertidige toaletter for å avlaste det behovet. Vi diskuterer et mer permanent garderobesystem med kommunen nå, sier Krefting.
At Sørenga har vært en kanonsuksess denne sommeren legger ikke Krefting skjul på.
– Det er noe variasjon i omsetningen på de ulike restaurantene. Buns Burger gjør det som alltid ekstremt godt, samt andre gamle travere som Cargo har også veldig god omsetning. Samtidig opplever vi at folk er nysgjerrige på de nye konseptene og ønsker å prøve nye steder. Det i seg selv at vi klarer å ha så mange serveringsteder på Sørenga er fantastisk, og viser at Oslos befolkning har funnet Sørenga som en oase midt i byen avslutter han.