Kort om eiendommen
En næringsseksjon med god standard og mange muligheter! Eiendommen ligger i et sentralt område og har en attraktiv beliggenhet med flott utsikt mot Hillevågsvannet og Ryfylke.
Romslige lokaler som kan tilpasses ulike typer virksomhet. Egen lagerseksjon som gir praktisk lagringsplass. Store vinduer som gir gode lysforhold og panoramautsikt. Lokalene holder en grei standard og byr på et funksjonelt arbeidsmiljø. Beliggenheten er ideell, med nærhet til hovedfartsårer, kollektivtransport og andre fasiliteter. Utsikten over Hillevågsvannet og fjellene i Ryfylke gir eiendommen det lille ekstra. Seksjonene er en del av et sameie som består av flere næringsseksjoner.
Beliggenhet
Seksjonen har en meget sentral beliggenhet i Hillevåg. Kvalebergveien 21 har betegnelse Hillevåg næringssenter. Beliggende like ved rundkjøringen, RV 44 og Haugåsveien. Området i Hillevåg er under spennende utvikling til både boligutvikling og næring.
Seksjonene er en del av et sameie. Sameiet består av kontor og lager/-butikkarealer. Seksjonen som selges er en lager og kontorseksjon som ligger i byggets 1 etasje, særdeles flott utsikt mot Hillevågsvannet og Ryfylke. Parkeringsplasser. God Kollektivdekning.
Innhold
1. etg: Egen inngang, gang/sosiale soner, kontorer, toalett, teknisk rom, lager med leddport, møterom, stillerom, kjøkken/spiserom.
Tomt
Tomten disponeres av seksjonseierne iht. seksjoneringsbegjæring/sameievedtekter. Tomten er opparbeidet og asfaltert. Det er oppmerket p.plasser på hele tomten.
Tomten (hovedbygget) består av en stor teig på 6.995 kvm og 2 mindre teiger på 343,7 og 192 kvm som består av bl.a veiarealer, konf megler.
Standard
Seksjonen som selges består av 2 seksjoner ( snr 8 og 9) som i dag fremstår som et areal. Seksjonene kan med enkle tiltak gjøres om til 2 seksjoner igjen. Det er egne ventilasjonsanlegg til hver seksjon. Seksjonene holder god standard med teppefliser på gulvflater, cellekontor som er blant annet inndelt med glassvegger og dører. Malte vegger i moderne farger. Hvite takplater.
Energimerking
Denne eiendom er energimerket med energikarakter E.
Adkomst
Seksjonen har god adkomst fra Hillevågsveien. Sentral beliggenhet med lett adkomst til RV 44, Stavanger sentrum og E 39 til Sandnes, Sola osv. Adkomst til seksjonene er direkte fra gateplan på sør siden.
Parkering
Seksjonene disponerer 10 stk parkeringsplasser på felles tomt.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas «som den/det er», jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 05.01.1993, men ikke ferdigattest iflg. kommunen. Jf. plan- og bygningsloven § 21-10 (5) utstedes det ikke lengre ferdigattest for tiltak det er søkt om før 1/1-98. Dette innebærer at byggverkene lovlig kan brukes og omsettes uten at det foreligger ferdigattest. Det betyr imidlertid ikke at ulovlige bygde tiltak blir lovlige.
Ulovlig oppførte tiltak vil kommunen fremdeles kunne forfølge og kreve omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar ansvar, risiko og eventuelle konsekvenser knyttet til dette.
Det foreligger ferdigattest på ny vareheis, datert 22.09.2020.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
Grunnbok
Servitutter
Leiekontrakt
Energiattest
Offentlige opplysninger som reguleringskarter med bestemmelser
Sameieinfo med vedtekter, sameieavtaler, regnskap etv
Diverse
Seksjon 8 har eierbrøk: 157/7119 og seksjon 9 har eierbrøk: 379/7119 ihht reseksjonering av 4 november 1999.
Fellesutgifter seksjon 8 kr. 17 329,- pr. år
Fellesutgifter seksjon 9 kr. 41 832,- pr. år
Det vil bli økning av fellesutgifter på 30 % 2025.
Det blir ikke praktisert styregodkjennelse ifølge vedtekter kreves det styregodkjenning ved erverv av seksjon.
Regulering
Kommuneplan er eiendommen avsatt til næringsbebyggelse. Eiendommen er i reguleringsplanen på grunn avsatt til Erverv.
Gjør oppmerksom på at det er reguleringsplan under behandling – forslaget er at deler av tomten som går mot sør/øst vil bli benyttet tl park og gangsti.
Eiendommen omfattes av Retningslinjer for hensynssoner bevaring av kulturmiljø (Trehusbyen Stavanger). Konf. eventuelt megler.