Target’s nye strategi innebærer økt lagringskapasitet og leveranse av nettordre fra butikkene, som har blitt stadig viktigere for selskapets suksess. Med et butikklager som er fem ganger større enn tilsvarende butikker med samme salgsflate, vil Targets butikker kunne håndtere den stadig økende mengden nettordre og «Samme dag»- leveranser som utgjør mer enn 10% av det totale salget.
Ved å fokusere på å håndtere mer av logistikken i butikken og å tilby et bredt utvalg av varer, inkludert utvidede mat- og drikkeprodukter, eksklusive merkevarepartnerskap og en blanding av egne merker og merkevarer, kan Target fortsette å skille seg ut og bygge lojalitet blant kundene sine.
Denne strategien gir også fordeler for bærekraft. Ved å øke fyllingsgraden i bilene sine og redusere kjøreavstander mellom lageret og kundens bosted kan Target forbedre effektiviteten i verdikjeden sin samtidig som de reduserer CO²-utslippene i forbindelse med hjemleveranser.
I tillegg er selskapet på vei mot å oppnå nullutslipp innen 2030, og vil oppgradere fremtidige butikker og modernisere eksisterende butikker med grønn teknologi som bidrar til å redusere utslipp i tillegg til ladestasjoner for elektriske kjøretøy til kundene sine.
Disse initiativene bidrar ikke bare til å redusere selskapets fotavtrykk på miljøet, men også til å appellere til kunder som ønsker å handle hos selskaper som tar ansvar for miljøet.
Ved å bruke sine fysiske butikker som en del av logistikknettverket kan norske detaljhandelselskaper tilby raske leveranser til kundene sine, og samtidig holde kostnadene nede. I dag opererer mange norske bedrifter med et eget varesortiment i butikkene sine for butikkunder, og et eget tilsvarende varesortiment for netthandelskunder som sendes fra hovedlageret. Denne måten å splitte varelagrene på øker unødvendig kapitalbindingen i varelager samtidig som den øker leveringstiden for hjemleveranser.
Og vi trenger ikke å se lengre enn til Sverige for å finne aktører som allerede har implementert denne strategien. Den 8. mai 2023 vant Clas Ohlson prisen for «Årets logistikklösning» under Retail Awards for sin satsning på lokale netthandelslager i butikkene. Tapende finalist IKEA var også nominert for å bruke butikkene som lokale distribusjonhuber for å håndtere netthandelsordre.
Det er noe veldig attraktivt og intuitivt med å sende varer som allerede er transportert fra eksempelvis sentrallageret på Østlandet til en butikk i Trondheim videre ut til en netthandelskunde i Trondheimsområdet, men i praksis har dette vist seg utfordrende.
Manglende IT-systemer, franchisemodeller, intern motvilje, manglende insentiver, ukurans i varelager eller dårlige rutiner, feilkildene er mange, og for mange norske butikkjeder kan voksesmertene knyttet til å håndtere netthandelsordre i butikk begynne å gi seg til kjenne når mellom 5-10% av nettsalget håndteres gjennom butikken. Når volumet ligger mellom 10-15% ryker lønnsomheten, og med volum over 20% opplever bedriftene ofte store operasjonelle utfordringer.
For å klare å håndtere den økende kravene til lagring og håndtering som følge av økt netthandelsvolum vil det å optimalisere lagringskapasitet og saldosikkerhet i butikkene være kritisk, enten ved å øke størrelsen på butikklagrene eller utnytte eksisterende butikkflater på en bedre måte ved å investere i automasjonsløsninger for effektive lagrings- og plukkløsninger.
Slike omstillingsprosesser må også påberegnes å ta flere år, så å vente til kapasiteten er sprengt eller kundene lufter sin frustrasjon over dårlige handleopplevelser er ikke en anbefalt strategi.