Med en historie på over 100 år, har Urmaker Bjerke vært med på det meste når det gjelder handel med kvalitetsklokker i Oslo. Administrasjondirektør og fjerde generasjons eier i Urmaker Bjerke, Joakim Bjerke, forteller om en rivende utvikling for klokkespesialisten.
– Vi må følge utviklingen og veien merkevarene går. Lenge satte vi i Urmaker Bjerke opp våre egne handelsmontre med de ulike merkene. Dette holdt seg frem til 2010, da den såkalte shop in shop-bølgen kom. Vi byttet Bjerke-snekrede møbler med merkenes egne møbler. Den æraen varte i litt over ti år, sier Bjerke til NæringsEiendom.
Deretter kom neste trend med mer dedikert areal til de ulike merkene. Flere bransjer har allerede gått i den retningen, for eksempel bilmerkene og motebransjen. Nå har Urmaker Bjerke åpnet det som skal bli en drømmedestinasjon for klokkeinteresserte, med hele 15 merker på plass i det nye Bjerke-huset i det historiske Eger-bygget på Egertorget i Oslo. Over 2.700 kvadratmeter får Urmaker Bjerke sitt hovedkontor, et eventområde for klokkeinteresserte og viktigst av alt: Hvert merke får sitt eget utsalgssted i første og andre etasje.
Strekker strikken helt ut
– For å kunne opprettholde den brede merkemiksen vår, så måtte vi opp i antall kvadratmeter. Og da det gamle Eger senter kom inn i diskusjonen, så krysset den av på mange bokser. Vi strekker hele strikken ut og lager boutiques og definerte salgssoner for de ulike merkene. Det var en våt drøm at vi skulle få til noe sånt, sier Bjerke.
Samtidig har det vært en hårfin balansegang mellom Bjerke som en egen aktør og at merkevarene skal skinne.
– Vi har fått til en kombinasjon mellom et Bjerke-hus og butikkene, fortsetter han.
I tillegg til store salgarealer, har Bjerke-huset fått et eventareal i tredje etasje.
– Dette området er ment å brukes til eventer. Vi jobber med klokker for klokkeinteresserte. Det er et publikum som synes klokker er interessant, og vi inviterer kunder på ulike arrangementer. Vi jobbet også mye med denne type aktiviteter før, men da har vi måttet være i andre lokaler, sier Bjerke.
Det nye Bjerke-huset har også fått egne lokaler for Bjerke Vintage & Pre Owned, som er Urmaker Bjerkes tilrettelagte «markedsplass» for kjøp og salg av brukte klokker.
Måtte ta risiko
For Urmaker Bjerke har det vært en prosess hvor de måtte ta risiko og binde seg til planene om det nye Bjerke-huset før de visste at de fikk med seg merkene.
– Vi måtte ta sats først og signere kontrakten. Det er veldig skummelt å selge inn et luftslott, så vi måtte være sikre på hva vi fikk før vi kunne ta dialogen med merkene. Arbeidet med det begynte rett etter at vi signerte kontrakten i mars 2023, og nå har vi 15 merker i Bjerke-huset, samt Rolex på egen adresse, sier Bjerke.
Samtidig mener han at de kjenner markedet så godt at de var trygge på at det skulle bli en suksess.
– Vi har fått bakt inn kontoret vårt inn i Bjerke-huset, men det er klart at husleiebelastningen vær har økt. Men vi ser også en stor oppside på salget her. Vi har hatt en veldig bra omsetning og økning i trafikken etter at vi åpnet Bjerke-huset. Vi kan nå følge utviklingen i antall besøkende, og den har vært god. Det var nok litt nyhetens verdi da vi åpnet, men nå har vi en god hverdag med passelig trøkk som er ideelt når man skal vise og selge klokker, sier Bjerke.
Løftet området
Urmaker Bjerke har hatt areal i Nedre Slottsgate i mange år, og har dermed kunnet følge utviklingen i området, helt tilbake fra da Søylen Eiendom startet arbeidet med å bygge et luxury retail-område. I dag er det Promenaden Management som forvalter eiendommene som er sentrert fra Egertorget og ned til Steen & Strøm.
– De har vært rundt oss på alle kanter og vært gode til å få inn internasjonale merkevarer. Jeg synes det grepet som ble tatt i å løfte området, har vært veldig positivt. Det er en snøball som begynner å rulle, og man drar positive synergier fra hverandre, sier Bjerke, som nå har blitt ett av flaggskipene i Promenadens luksusområde.
Krevende bygningsmasse
Bygget som nå huser Bjerke-huset, Eger, har vært sentrum for mye av handelsvirksomheten i Oslo helt tilbake siden midten av 1800-tallet. I 2009 ble de seks bygningene slått sammen til motemagasinet Eger. Men det har ikke vært plankekjøring å jobbe med en så gammel bygningsmasse.
– Å jobbe med et gammelt bygg er jo spennende, i form at det har sjarm og karisma i bybildet. Men det har vært noen utfordringer for det tekniske, blant annet ventilasjonen og rulletrapper som er blitt byttet ut med heis. Bygget skal fungere teknisk bra og så skal det samtidig se veldig bra ut. Vi har hatt møtevirksomhet til alle tider. Jeg synes sluttresultatet er blitt bra, men det har vært en krevende øvelse, sier Bjerke og trekker frem det å føre luft inn i logiske kanaler uten at det tar for mye plass og hvordan man får brukt arealet til et fint retail-område.
Det er Metropolis arkitektkontor som har vært interiørarkitekt for Urmaker Bjerke, og så har merkene selv stått for interiøret inne i merkesonene.