Med en kombinasjon av lave priser, et enormt produktsortiment og hurtige leveranser har Amazon tatt markedsandeler i ulike segmenter av markedet som bøker, elektronikk, klær, dagligvarer og husholdningsartikler. Dette har resultert i betydelig nedgang i markedsandeler for en rekke tradisjonelle aktører, og behovet for omstilling til nye markedskrav har gjort seg gjeldende på både topplinje og bunnlinje.

I 2018 skrev jeg en artikkel med spørsmål om «Hva skjer når Amazon kommer?», og nå 5 år senere kan vi begynne å se konturene av svaret.

Hvordan ser det amerikanske markedet ut nå?

Store varehuskjeder som Macy’s, Sears og JCPenney har opplevd nedgang i salg og har måttet stenge flere av sine butikker som følge av økt konkurranse fra Amazon og andre netthandelsaktører. Disse selskapene har forsøkt å tilpasse seg det skiftende markedet ved å investere i nettbutikker og tilby tjenester som Click & Collect, uten å lykkes.

Sears gikk konkurs i 2018 og har blitt avviklet, mens JCPenny var teknisk konkurs i 2020 og har gjennomgått en restrukturering med nedleggelser av en rekke butikker etter at konkursboet ble kjøpt opp.

Elektronikkbutikker som Best Buy og RadioShack (først konkurs i 2015 og igjen i 2017) har også følt presset fra Amazon, som ofte tilbyr lavere priser og et bredere utvalg av produkter, i tillegg til bedre leveringsalternativer. Mange elektronikkbutikker har måttet endre sin forretningsmodell med større fokus på nye tjenester og bedre kundeopplevelser for å kunne konkurrere med Amazon.

Bokhandlere har vært spesielt hardt rammet av Amazons vekst. Selskaper som Barnes & Noble (kjøpt opp i 2019) og Borders (konkurs i 2011) var de første som opplevde Amazons fulle tyngde, og kjempet lenge for å overleve, men måtte til slutt innse at slaget var tapt.

Mindre detaljhandelskjeder og uavhengige butikker innen ulike bransjer har også blitt påvirket av Amazons vekst, noe som har ført til at stadig flere forbrukere gjennomfører sine kjøp på nettet. Mange små bedrifter har måttet tilpasse seg ved å etablere en egen nettbutikk, etablere seg på alternative markedsplasser eller fokusere på tjenester som driver trafikk til den fysiske butikken.

Den dårlige nyheten for bransjen er at Amazons påvirkning på detaljhandelen viser ingen tegn til å avta. Med en stadig voksende markedsandel og en aggressiv ekspansjon i ulike bransjer, vil selskaper i retailbransjen bli tvunget til å tilpasse seg stadig endrede markedskrav for å holde tritt med den økende konkurransen fra Amazon.

Amazons suksess kan i stor grad tilskrives fem nøkkelfaktorer, ifølge grunnlegger Jeff Bezos. Først og fremst prioriterer selskapet kundefokus ved å tilby et bredt utvalg av produkter, konkurransedyktige priser og rask levering.

Videre anser Bezos langsiktig tenkning og tålmodighet som avgjørende for å investere i nye prosjekter og ideer, noe som har ført til selskapets ekspansjon i ulike sektorer. Innovasjon ligger også til grunn for Amazons suksess, med en kultur som oppmuntrer til eksperimentering og læring fra feil.

Operasjonell effektivitet, inkludert investeringer i logistikk, infrastruktur og teknologi, gir Amazon konkurransefortrinn gjennom lavere kostnader og raskere leveringstider. Til slutt fremhever Bezos viktigheten av en unik bedriftskultur som verdsetter hardt arbeid, høy ytelse og entreprenørskap.

Motgang er ofte broen til muligheter

Til tross for at Amazon har vært en stor utfordrer for tradisjonelle retailselskaper i USA i mange år, har blant annet Walmart og Target stått stødig i stormen og klart å tilpasse seg endringene som har fulgt i kjølvannet av både økt netthandel og endret forbrukeratferd.

Walmart og Target er to av de største aktørene i det amerikanske retailmarkedet med en markedsandel på henholdsvis 22-25% og 3-5% av det totale amerikanske markedet. Walmart kan også krone seg med tittelen «Verdens største retailer» med mer enn 10.000 butikker på verdensbasis driftet av rundt 2,1 millioner ansatte. Til sammenligning har Amazon en markedsandel på 14-18% i USA, og rundt 1,5 millioner ansatte.

Dette gjør Walmart til den ubestridte lederen i sektoren, mens Target er den femte største i USA etter de to nevnte i tillegg til The Kroger Co og Costco. Generelt sett har den største endringen i markedsandelene i løpet av de siste fem årene vært den betydelige veksten til Amazon, men de største retailselskapene i USA har klart å opprettholde sin posisjon.

Men hvordan har de klart det når så mange andre har feilet?

 

Dette er del 1 av en større artikkel som har stått på trykk i magasinet NæringsEiendom utgave 3. Del 2 og 3 kommer.