Hvordan er det å være leietaker hos dere? Hvordan vil Herfo skille seg fra andre gårdeiere?
– Vi erfarer at det veldig bra å være leietakere hos oss. Vi strekker oss kontinuerlig for å forbedre og tilpasse produktene og tjenestene vi leverer til våre brukere. Fleksibilitet har jo blitt viktigere og viktigere, så vi jobber for å kunne tilby avlastningsfasiliteter i form av fleksible arbeidsplasser på både kort- og lengre sikt, samt ulike møteromsfasiliteter som kan bidra til så effektive eksklusive arealer som mulig. Videre er vi opptatt av å tilrettelegge med aktiviteter og arenaer på tvers av leietakerne våre, da vi ser at dette bidrar til å løfte både det sosiale aspektet, men også i flere tilfeller kan bidra til å skape forretninger på tvers.
Hva er ditt beste råd til leietakere på flyttefot?
– Kom i gang med prosessen så tidlig som mulig, gjerne minimum et par år før utløp. Bruk også dedikerte rådgiverressurser på å bistå med å lage en god kravspesifikasjon. De kan bistå med å spesifisere og balansere selskapets behov opp mot utviklingen i ansattes overordnede behov, gjerne sett i et generasjonsperspektiv. Veldig ofte ser vi at disse prosessene blir delegert til en eller flere som vanligvis ikke jobber med denne type problemstillinger, og da opplever vi at det som regel er verdt noen kroner å få bistand for å få et best mulig beslutningsgrunnlag.
Hvilke ambisjoner har Herfo innenfor miljø?
Vi ønsker å bidra til så bærekraftig drift og utvikling som mulig av våre eiendommer. Dette legges til grunn i både nybyggprosjekter som vi er involvert i og også i videreutviklingen og driften av våre egne eiendommer. Sammen med våre samarbeidspartnere oppfordrer og anbefaler vi på det sterkeste til gjenbruk av både materialer, innredning og inventar når vi tar imot nye leietakere eller jobber med oppgraderinger for eksisterende brukere. For et par år siden inngikk vi også samarbeid med Varig Technologies og installerte deres system som overvåker og måler energi-, vannforbruk, avfallsmengde og -håndtering, samt materialbelastning. Gjennom løsningen forsøker vi å påvirke brukerne med lavterskelgrep og handlinger på individnivå som kan bidra til en litt mer bærekraftig hverdag. Videre bruker vi også systemet til å gi leietakerne innsyn i eget forbruk og belastning både for løpende bevisstgjøring, men også tilknyttet bærekrafts rapportering som de fleste av våre leietakere har implementert.
Hva er den største fallgruven for leietakere?
Det er jo flere svært viktige forhold for leietakere å vurdere i valg av lokaler, men om det må trekkes frem en særs sentral sak, vil jeg kanskje si behovsanalyse. Det å bruke nok tid og ressurser på å forstå både selskapets behov, men også organisasjonens behov og videre basert på dette definere en balansert spesifikasjon vil definitivt, gi et best mulig grunnlag i valg av lokaler.
Hvor viktig er kontorbygget i kampen om de dyktigste medarbeiderne?
Med økende behov for ny kompetanse tror vi at den enkelhet og fleksibilitet i den totale arbeidshverdagen som tilbys medarbeiderne blir viktigere og viktigere. I dette spiller jo også kontorløsningen med tilhørende tilleggsfasiliteter og -tjenester etc. en svært sentral rolle. Avhengig av tilbudet i umiddelbar nærhet, sentrum vs. randsone beliggenhet, vil jo dette være førende for valgte løsninger og design.
Hva er fremtidens kontor og hvordan jobber dere med dette?
Fremtidens kontor er et spennende tema som vi bruker en del tid på. Covid akselererte utviklingene/ endringene i arbeidsmønster, og både nasjonale og globale undersøkelser viser at dette har medført permanente endringer i mønster og preferanser på tvers av generasjonene. Vi har selv kontinuerlig dialog med våre brukere, men har vi også gjennomført fokusgrupper innenfor tema for dagens- og morgendagens talenter med hovedtyngde mot generasjon Y og Z. Det er disse hodene konkurransen står om i en mer og mer kompetanseintensiv arbeidshverdag.
Så hva er fremtidens kontor? Vi tror at grensene mellom hjem, fritid og jobb vil bli mindre, og videre linjene mellom eksklusive- og fellesarealer/-funksjoner/-tjenester vil bli mer og mer marginale. Fleksibilitet vil åpenbart være viktig både på individnivå, men også tilknyttet sammensetning av ulike type arealer, funksjoner, tjenester etc. i leieforholdene. Vi ser mer og mer åpning for tilpasning for individuelle behov, enten det er å jobbe utenfor kontoret, men også med å tilrettelegge for ulike arbeidssoner innenfor kontorbygget, fra både åpne og mer lukkede stillesoner til demi-stillesoner til åpne landskap eller mer «kafeaktige puls soner». Fremtidens medarbeider ønsker en så sømløs arbeidshverdag som mulig ift. hjem-jobb-fritid, fasiliteter og tjenester. Videre ønsker de fleksibilitet til å løse oppgaven innenfor dette spekteret, men samtidig arbeide mot klare og definert delmål og mål.