– «Hovedtrenden» i 2022 er fortsatt korona, det vil ta det meste av fokuset i hotellmarkedet. De fleste har vært opptatt av å overleve, og utviklingen av hotellproduktet har stått litt stille. Når vi snakker med hotellkjedene, er det ikke mye snakk om nye store trender helt enda, sier Anders Vatne, partner i Hotelia.

At det kommer noen varige endringer i dette segmentet, tror Vatne er mulig. Selv om han påpeker at enten det er kriser, slik som 9/11, naturkatastrofer med mer, har vi mennesker en tendens til å glemme, og vi havner raskt tilbake til normalen.

– Vi ser allerede at forretningsreisende reduserer antall flyreiser, spesielt i forhold til t/r samme dag og det tror vi vil fortsette. Skal man først reise blir det gjerne et lenger opphold. SAS er bekymret de opplever mindre forretningstrafikk på «materutene» sine. Samtidig er mange lei av Teams, og kreative møter kjører du ikke der, påpeker han.

Anders Vatne, partner i Hotelia.

I slutten av august skrev NæringsEiendom at Scandic tilbød månedsleie for studenter på en rekke hoteller i større og mindre byer i Norge. Tilbudet gjaldt opphold fra 30 til 120 dager, og månedspris for én person var 8.500 kroner. To personer kunne bo på et dobbeltrom for 10.500 kroner i måneden, og inkludert i prisen var frokostbuffet, Wifi, rengjøring og ukentlig skift av sengetøy.

– Under korona har hotellene gjort flere stunt. De har blant annet leid seg ut til studenter på månedsleie, det tror vi forsvinner. De har også tatt en del av coworking-markedet, dette er forhåpentligvis en trend som vil vedvare. Krisen har tvunget frem at hotelleierne må gå igjennom porteføljene sine, og se hvor det er mulig å øke inntektene.

Vatne fremhever også at de internasjonale aktørene har vært dyktigere enn de nordiske i utviklingen av coworking. Selv om vi så flere aktører under pandemien tilby utleie av hotellrom som kontor.

Vil se mer av long stay apartments

Hotelia tror også på lenger opphold, og at en spin off på long stay apartement kommer til å utvikle seg, slik som Frogner House og Thon apartments. I 2018 kjøpte blant annet Petter A. Stordalen gjennom investeringsselskapet Strawberry Living en leilighetsportefølje med over 350 leiligheter i Göteborg, og tok posisjonen som markedsledende i Sverige på utleie av leiligheter i long stay-markedet.

– Alle de store internasjonale hotellkjedene har long stay-konsepter. Kanskje long stay vil hente noe fra servicekonseptene til hotellene, det er ofte litt trist å bo på et rom eller i en studioleilighet alene. Noe korona har vist oss er at mennesker og interaksjon er viktig, en hyggelig lounge, bar etc. blir trolig viktigere på dette segmentet også.

 Kortvarig glede

– Ferie og fritidsmarkedet kommer først tilbake. For her tar du en beslutning selv, og ikke for bedriften din. Oslo-markedet har under pandemien hatt det tøffeste markedet, nå ligger de på veldig høye nivåer i forhold til hva vi hadde trodd for noen måneder siden. På mange, spesielt sentrumshoteller, er det nå fullt hver helg. Dette kommer dessverre trolig ikke til å vare, konstaterer Vatne, men legger til at hotellene i Oslo kan komme tilbake på 2019 nivåer allerede i slutten av 2022.

– De makroøkonomiske tallene forventer at konsumet til husholdningene skal opp. Det er begrenset hvor mye mat man skal kjøpe, vi kommer til å bruke mye penger på det vi ikke fikk lov til å gjøre under korona, slik som reiser og konserter, sier han.

Likevel er Vatne litt bekymret for sommeren. Han er redd for en ny Ketchup-effekt. Slik vi opplevde da restaurantene åpnet igjen.

– Alle snakket om hvor mye de savnet å gå ut og spise, det samme vil nok skje med utenlandsturer. Nå lengter mange etter en venninnetur til London eller en kjærestetur til Paris. Vi antar derfor at det blir flere utenlandsreiser i sommer. Det store spørsmålet blir om den nederlandske familien har savnet Norge like mye – usikkerhetsmoment for norske hoteller er om det vil være like høy etterspørsel som før fra de utenlandske turistene.

At kronekursen ikke har steget like mye som antatt, er noe Vatne trekker frem som positivt.

Sulten på events

Etter gjenåpningen har det vært en voldsom økning i eventer og konferanser. Dette har bidratt positivt til hotellmarkedet. Vatne forteller at det nesten ikke er et ledig møterom i de største byene før jul. Han ser også en Ketchup-effekt her.

– Vi har sittet på hjemmekontor alt for lenge, mange selskaper har ansatt nye mennesker som ikke har fått muligheten til å møte sine nye kollegaer. Nå er alle på hugget etter å gjøre noe sammen. Det er mange begrensinger med tanke på utlandet, og restriksjoner, derfor vurderer de fleste bedriftsledere at det er tryggest å arrangere noe i nærmiljøet, slik at du slipper mellomlandinger osv.

Vatne tror at også dette markedet vil gå tilbake til normalen, men smittetallene er fortsatt avgjørende en stund fremover.

– Dette er en pandemi som kommer til å vare lenge. Derfor vil det være avgjørende for bedrifter som skal kontraktere for konferanse og rom, at renhold, og smittevernregler følges nøye på hotellet.

Positiv til fremtiden

Alt i alt er Hotelia positiv til fremtiden for hotellmarkedet i Norge. De ser en økt ferietrafikk, og markedet går bedre enn forventet.

– Møter og bespisning på hotellene er bedre enn i 2019. Hotellkjedene går trolig bedre enn de selv forventet for en tid tilbake, og vi opplever mer positivitet i markedet. Det er gøy å se at for eksempel Sommero som skal åpne i Oslo, blir så bra som antatt. Det ser ikke ut som de sparer på noe på grunn av pandemien. De åpner det hotellet som faktisk var planlagt, og det gir optimisme, avslutter han.