– Vårt boutiquehotell i Stavanger sentrum har kun 12 rom. Alle med sin unike utforming og signatur. Felles for alle rommene er høy komfort, klassiske designmøbler og senger du kan drømme deg langt bort i, sier Tone Herigstad, hotellsjef på Eilert Smith Hotel.
Nordbøgata 8 ble oppført som lagerbygning for Rogaland Felleskjøp i 1937 og er tegnet av arkitekten Eilert Smith. Bygningen er et tidlig eksempel på funkisarkitektur i Norge. Stilretningen preges av nytenkning og fremtidstro og representerer tidsånden i Europa i mellomkrigstiden. Materialbruken skulle være robust og man bygget for fremtidige generasjoner. Dette tankesettet er videreført og har vært styrende for rehabiliteringen, utvidelsen og transformasjonen av lagerbygningen til hotell.
– Konseptet er enkelt; gi våre gjester verdens beste opplevelse. Vi på Eilert Smith Hotel er over gjennomsnittet opptatt av arkitektur, historie, kunst og god mat. Vi har også et dedikert oppdrag å få gjestene til å føles seg hjemme. For oss handler ikke det eksklusive om luksus (jo, litt) men mer om at vi kan tilby noe ikke andre har. 11 værelser og én residens på toppen, alle med sin spesielle signatur, sier hotellsjefen, og fortsetter: – Eilerts Residence på de to øverste etasjene er helt unik. Den er sjelden i det norske markedet, og er derfor interessant å markedsføre internasjonalt. Selv om den er stor i areal, er den dempet i sine detaljer og interiør, i samme materialer og palett som resten av hotellet.
Gourmetterapi
Gourmetrestauranten RE-NAA, med to Michelin-stjerner okkuperer førsteetasjen av Eilert Smith Hotel. Her har de som mål å være blant de beste restaurantene i Europa. D2 skrev i sommer: «RE-NAA i Stavanger står så til de grader til tjeneste med gourmetterapi når oljeprisen er i kjelleren og krisestemningen rår.»
Få sitteplasser, et stort kjøkken, med et utviklings- og forskningskjøkken og en nydelig bar.
– Innenfor disse dørene er det bare myk jazz, duse gardiner, en trillevogn med champagne – og en liten hær av unge, sprenglærde kokker og servitører, alle med bratt nakke fremkalt av Re-Naas nylig tildelte Michelin-stjerne nummer to, skriver anmelderne fra D2, etter et besøk i juni.
Sven Erik Renaa lar seg inspirere av landskapet i Rogaland. Rettene er basert på naturlige og lokale råvarer, og varierer gjennom sesongene.
– Her finner du et ufravikelig fokus på kvalitet, lokale råvarer og leverandører så langt det lar seg gjøre. Frokost lages fersk og serveres på værelsene etter valgt meny fra gjestene – som gir minimalt med matsvinn, sier Herigstad stolt.
Fortid og nåtid i ett
Hotellets eiere, familien Stensrud, ønsker å ta vare på den historiske arven, fornye den og skape et levende hotell i en atmosfære fra de dager da alt var litt mer elegant.
– Den arkitektoniske tilnærmingen har vært å underordne seg og spille videre på den eksisterende bygningens formspråk. Ved å forlenge klokketårnet bevares det opprinnelige hierarkiet i bygningen. Fremfor å synligjør skillet mellom gammelt og nytt er de to nye etasjene definert av det eksisterende bygningsvolumet. Fortid og nåtid knyttes sammen til en arkitektonisk helhet, forklarer hun.
– Det ble brukt mye penger på å gjenbruke betongen, å bruke det gamle skjelettet i bygget, fortsetter Herigstad, og understreker at de opprinnelige tegningene er benyttet.
Hotellsjefen forteller at byantikvaren ga tillatelse til to ekstra etasjer. Tilnærmingen var da at utvidelsen skulle underordnes det originale bygningsvolumet.
– En sømløs overgang fra det gamle, opprinnelige og det nye, som om det kunne vært en del av bygningens opprinnelige design, sier hun og forklarer at de to nye etasjene ble trukket inn og følger første etasjes linjer. Det markante klokketårnet ble forlenget slik at det forble høyere enn de nye etasjene.
Videre er materialvalget preget av bygningens arkitektoniske uttrykk, og da benyttet klassiske modernistiske materialer som travertin, messing, marmor og tre.
– Materialpalletten består av eik, messing og naturstein. Travertin preger interiøret. Dette er en kalkstein som varierer fra nyanser av hvit til valnøtt brun, gylden og sølvgrå. Travertin dannes geologisk lagvis. I steinbruddene endres karakteren etter hvilken retning travertinen skjæres. De vertikale flatene framstår som linjer i ulike nyanser, mens de horisontale flatene framstår som skyer. Dette fenomenet er tatt i bruk som et arkitektonisk virkemiddel i interiøret, utdyper hun.
Eilert Smith Hotel passer for både de som er på forretningsreise, eller skal feire noe spesielt.
– Et opphold hos oss er en opplevelse i seg selv, avslutter Herigstad.