Det er den nye bussveien gjennom Forus som har gitt 2020 Park en stor mulighet til å foreta en stor utvikling av området i Forus Øst. I Forusparken 2 har 2020park allerede satt opp et kontorbygg på 22 500 kvadratmeter. Det er også et handelssenter med 28 000 kvadratmeter areal, med leietakere som OBS og Leos Lekeland, i Forusparken 10-32.

2020park har planer om å utvikle inntil 220 000 kvadratmeter på tomten som er på 120 dekar.

– Dette er vårt svar på bussveien og kollektivsatsingen i området. Den er et viktig premiss for våre planer. Kollektiv har kommet for å bli, vi ligger ti år bak Oslo og andre tettsteder. Vi har designet en bydel hvor du skal kunne jobbe uten å ha med deg bil, og vi har vært opptatt av hvilke funksjoner arbeidstakere trenger for å ikke kunne ha med seg bilen. Funksjoner har vært viktig i reguleringen, sier finansdirektør Fredrik Skadal i Runestad Investering, som eier 2020park, til NæringsEiendom.

Han mener det har vært et godt samarbeid med kommunen og fylket.

– Det har vært en spennende prosess og ekstremt givende å jobbe med kommunen og fylket, sier Skadal.

Mange mennesker

Daglig leder Monica Runestad i 2020park er opptatt av at det skal bli en levende bydel når utviklingen er ferdig.

– Vi vil ikke hoppe bukk over bygulvet. Det er veldig viktig og vi må lage noe som gjør at det er attraktivt å være her og lage et godt kundegrunnlag for bussveien. En stor fordel med området her i Forus Øst, er at det bor mange mennesker her. Vi ønsker mindre åpne plasser. Det skal bli mer intimt og helt bilfritt, sier Runestad.

2020park vil ha både boliger, restauranter, handel og kontor i den nye bydelen. Runestad forteller at det i utviklingen har vært satset mye på garderober og funksjoner for sykler.

– Vi har brukt tiden på å regulere og bygge mer helhetlig. På Forus har det vært et problem at mange har satt opp hvert sitt bygg og gjort seg ferdig med det, sier Runestad.

Entustiastiske politikere

Når det gjelder timeline på prosjektet, sier sjefen i 2020park at det har vært en hovedprioritet å få prosjektet regulert, noe som ble gjort i desember.

– Politikerne var kjempefornøyd med planene våre og det gikk igjennom i Rådhuset. Vi er den første i Norge som har gått gjennom Breeam community og sertifierer området, sier Runestad.

Skadal forteller at det har vært viktig med en helhet i prosjektet og at alle elementene ble med i prosjektet.

– Hadde vi mistet mulighetene i bunn med tjenesteyting, ville hele prosjektet røket.

I gang med markedsføringen

Det ambisiøse prosjektet til 2020park har vært helt avhengig av den nye bussveien.

– Nå setter vi i gang med den kommersielle og markedsmessige jobben. Det er markedet som styrer når vi begynner. Men det er en betydelig kontorledighet på Forus, noe som gjør det relativt komplisert. Mange leietakere vil ikke flytte inn i de gamle byggene som står ledig, men de skaper støy i prisbildet, sier Skadal.

Han er likevel optimistisk til å lande leietakere og forteller at de allerede har hatt interessenter som har ønsket visning.

– På sikt vil det absolutt ha en markedsmessig verdi å være nær kollektivknutepunkt. Det er også viktig med tanke på å redusere kostnadene for de ansatte hvis vi får arbeidstakerne til å klare seg med en bil i husholdningen, fortsetter han.

2020parks første kontorbygg hadde svært arealeffektive lokaler, med en arealbruk helt nede på 13 kvadratmeter per ansatt. Runestad forteller at de vil ha samme løsning med høy arealeffektivitet og stor fleksibilitet.

– Hver enkelt leietaker skal enkelt kunne øke og redusere arealene, sier Runestad.

Det er også lagt opp til boliger på tomten til 2020park, i sydkanten, nærmest der det allerede er øvrige boliger i området. På det arealet som nå er regulert, kan det bygges 100 000 kvadratmeter, hvorav 12 500 kvadratmeter er bolig. Over en periode på 10-15 år ser selskapet for seg en utvikling av rundt 10 000 kvadratmeter i året i et normalmarked.