Thomas Weeden, Country Manager Norway, Regus/International Workplace Group påpeker at det som er felles for de nye kontortrendene er at alt er en tjeneste som kan kjøpes, derav begrepet «Workspace as a Service».
– Mange av konseptene er de samme, det handler om hva du ønsker å være en del av – et internasjonalt nettverk med tilgang til flere løsninger i mange byer og land, eller å være tilknyttet ett sted, sier han og Regus som eksempel: «Er du kontorkunde på et senter i Oslo så har du også tilgang til 3.000 andre kontorer globalt.»
Weeden ser en helt tydelig endring i arbeidsmønsteret, særlig blant de yngre generasjonene som stiller nye krav.
– Ser vi på «millennials», de ønsker å jobbe hvor og hvordan de vil og med hvem de vil, i det miljøet de liker. Det er det motsatt av å tilbringe all tid på ett kontor, sier han og legger til at flere arbeidsgivere også ønsker fleksibilitet.
– De tør ikke å binde seg med en leiekontrakt på 4-8 år, for de vet ikke hvorvidt bedriften vil vokse eller minke. Med de nye tjenestene kan du signere for ett år om gangen, samtidig som du er en del av et internasjonalt nettverk og kan du bytte kontorplass fra London til New York om du ønsker det, forklarer han.
På spørsmål om disse tjenestene kun er for små bedrifter og frilansere er svaret et klart nei.
– Selv om vi ser en overvekt av små bedrifter i vår kundebase, ser vi en klar økning i størrelsen på bedriftene som bruker våre tjenester. Vi ser oftere og oftere at bedrifter opptil 15-25 ansatte vurderer våre tjenester, både norske selskaper og internasjonale satelittkontorer. De er ute etter en fleksibel løsning hvor alt er tilrettelagt, slik at de kan fokusere på kjernevirksomheten samt opprettholde fleksibiliteten til å tilpasse arealbehovet sitt i forhold aktivitetsnivået. I tillegg ser vi en klar økning i selskaper som trenger plass til et prosjekt. For eksempel åpner vi i mai et Regus senter i Gøteborg som i sin helhet ble tatt av en stor global aktør for et større prosjekt som vil gå over flere år, sier han.
Tydelig identitet og merkevarebygging er ofte et argument for å ha egne lokaler, derimot mener Weeden at dette fint er mulig selv om man er medlem av et co-working space eller et kontorhotell.
– Identitet og merkevarer skapes gjennom så mange ulike kanaler nå til dags. Kontor kan være en måte å gjøre det på, men med dagens mobile arbeidsstyrke og teknologidrevne samfunn tror jeg det er andre kanaler som har blitt viktigere enn hvordan kontoret ditt ser ut, påpeker han.
– Et godt alternativ for små bedrifter
Oluf M. Geheb, partner og senior rådgiver for leietakerrådgivning i Eiendomshuset Malling & Co er positiv til co-working spaces og kontorhotell.
– Dette er gode alternativer til mindre bedrifter fra én person og opp til ti. Dette er bedrifter som tidligere har slitt med å finne gode kontorløsninger da gårdeiere ikke ønsker å leie ut til mange mindre aktører, sier han og legger til at dette er en god mulighet for å møte likesinnede og utvikle bedriften.
– For små bedrifter er dette en unik mulighet til å få tilgang på et bredt spekter av fasiliteter og nettverk, samtidig som du deler utgiftene med andre, sier Geheb.
Per i dag kjenner han ingen større bedrifter som benytter seg av slike konsepter utover i prosjektsammenheng, og mener fortsatt at det er hensiktsmessig med egne lokaler – ikke minst kostnadseffektivt.
– Jeg tror ikke co-working eller kontorhotell vil ta over utleiemarkedet for mellomstore og store bedrifter, men det vil dekke et marked som til nå ikke har vært særlig attraktivt, forklarer han.
Leietakerrådgiveren tror at fordelene et felles lokale gir er så store at de ikke kan sammenlignes med et co-working space.
– Jeg er ikke sikker, og dette vil tiden vise, men et eget kontorlokale vil bidrar til å bygge identitet, merkevare og god internkommunikasjon mellom de ansatte. Dette er nødvendig for å utvikle bedriften og bevare bedriftshemmeligheter. Å sitte i et co-working space med konkurrenten på andre siden av pulten virker uheldig, sier han.
Likevel kan han forstå at det kan være aktuelt med slike tjenester for internasjonale bedrifter som er på vei inn i Norge.
– Vet du lite om hvor raskt bedriften vil vokse og hvor lenge du skal være her kan jeg forstå at det er tryggere å signere en kontrakt på ett år. Når det skal sies antar jeg at svært fleksible leiekontrakter slik du får i et co-working space er dyrere – fleksibilitet koster, avslutter han.