Det fysiske arbeidsmiljøet er viktig for trivsel og arbeidsresultater, og bedriftene ønsker nå å skape en vennlig og ikke minst personlig atmosfære når de utformer arbeidsplassene sine. Den hvite bølgen har lagt seg.
Sett farge på kontortilværelsen
Man trenger ikke krystallkule for å spå at det blir mer farge på kontorene i 2017. Boligsektoren har ledet an, og trenden vi har sett der, smitter over på kontormarkedet. En forskjell er det likevel. Privatmarkedet er trendsensitivt i den forstand at de fleste går i takt. I kontormarkedet blir det nok større spenn i interiørene. Noen bedrifter vil ta utgangspunkt i sterke logofarger, mens andre vil gå for dempet og stemningsskapende fargebruk. Det er først og fremst er i publikumsrettede lokaler som resepsjon, møterom og kantine at de hvite veggene nå blir overmalt, tror jeg.
Kontormarkedet er konservativt når gjelder fargebruk. Klare, sterke farger vil neppe bli vinnere. De fleste foretrekker mer støvete farger med mye sort i seg. Selv har jeg tro på grønn som en god kontorfarge for 2017. Den har beroligende effekt og gir sammen med sort og hvitt et harmonisk uttrykk. Jotuns Pale Green og Evergreen er to grønntoner jeg regner med å se på kontorveggene i 2017. De mer vågale bedriftene vil ha glede av for eksempel Delightful Pink og Deco Pink. De to tøffe rosatonene kan forvandle eksempelvis møterommene.
Tapetene inntar kontoret
Restauranter, hoteller og boliger er inspirasjonskilde når tapetene nå finner veien til kontorene. De færreste bedrifter er klare for romantiske blomstermønstre, men både fototapeter og grafiske motiver vil helt sikkert bli å se i 2017.
Fototapet med bedriftens egne bilder er en mulighet; effektfull visualisering av selskapets verdier en annen. Jeg tror likevel at tapeter med grafisk mønster vil slå best an. Det skyldes både at beslutningstakerne gjerne ønsker en maskulin kontorstil og at slike mønstre har dominert i privatmarkedet i året som ligger bak oss. Selv er jeg begeistret for klare grafiske mønstre i sort og hvit eller i ulike grønntoner. Disse gjør seg spesielt godt bak resepsjonsdisken eller på en av veggene i møterommet.
Dekorativt må det være
Jeg har lenge vært opptatt av det jeg kaller ”hjemliggjøring” av fellesarealene. Med det mener jeg at vi for å skape trivsel og stemning på kontoret må bruke samme virkemidler som vi gjør i våre private hjem. Trenden vil forsterke seg i 2017, og turen er nå kommet til det vi tradisjonelt kaller pynt og dekor. Hvite kaffekopper og masseproduserte fruktboller fra Ikea er for upersonlig og holder ikke lenger. Fellesarealene må styles på en måte som gjør at besøkende og ansatte føler seg verdsatt. Jeg anbefaler for eksempel telysholdere i messing og fruktskåler i mørkt wengetre. Legg gjerne frem noen store coffee table bøker i ventesonen slik at gjestene intuitivt forstår at selskapet følger med og interesserer seg for mer enn business. Bruk gjerne blomster, men unngå orkideer i potte; de er nå så vanlige at de faktisk bidrar til et upersonlig preg. Velg heller eksotiske avskårne blomster i en lav designvase.
Mer dekorativ belysning
Når det gjelder kontorinnredning, er temaet som regel riktig lysmengde og rett arbeidslys. Stemningsskapende lyssetting har de færreste hittil vært opptatt av. Jeg mener vi må ha to tanker i hodet samtidig. Selve arbeidsplassen skal ha tilstrekkelig og funksjonell belysning, men det må stilles helt andre krav til lyssettingen i fellesarealene. Hotell- og restaurantinnredning er inspirasjonskilde også på dette området. Stålamper skaper eksempelvis en hyggelig og imøtekommende atmosfære rundt sofagruppene i resepsjonsområdet. Bruk av denne typen belysning får vi se mer av i 2017, rett og slett fordi bedrifter flest ønsker å gi besøkende en vennlig velkomst.
Forsiktig fargebruk i åpne landskap
Min påstand er at stolen som medarbeiderne sitter på når de jobber, i ni av ti tilfeller er sort. Det skyldes at sort er en sikker farge som står til alt og som tåler skiftende trender. Ulempen er at fargen tilfører omgivelsene lite når den benyttes i store kontorlandskap. Effekten er den motsatte av det som var planlagt: Stolen bidrar til et monotont og fargeløst kontormiljø. Som alternativ til sort har jeg stor tro på dyp blå eller dyp grønn, begge farger som holder seg over tid. Om denne trenden vil slå an avhenger ikke bare av kundene. Det spørs om produsentene tør å prøve.
Hver bedrift sitt showroom
I gamle dager drev bedrifter flest med produksjon og hadde gjerne satt av egne rom der de viste frem det selskapet laget. Nå er de tradisjonelle produksjonsbedriftene borte og med dem visningslokalet. På dette punktet tror jeg vi vil oppleve endring. Vis meg interiøret ditt, og jeg skal fortelle hvem du er. Det har alltid vært en god leveregel. Personer, miljø, visjon og misjon er noe av det et kontormiljø skal formidle.
Flerbruksrommet er en praktisk måte å gjøre det på. Her kan kunder, ansatte og ledelse møtes uformelt, og ved riktig møblering, farger, materialer og utsmykning kan man på en indirekte måte fortelle hvem man er og hva man står for. Hyggelige fellesmøter, fredagspils, bursdagsfeiring og korte adhoc- møter i hverdagen – bruksmulighetene er mange. Velger man et åpent allrom tilknyttet resepsjonsområdet blir lokalet enda mer anvendelig.
Hvorfor ikke gjenbruk?
Å ta vare på miljøet er viktig for de fleste bedriftseiere, men rehabilitering av kontorlokalene betyr i praksis ofte full utskifting. Jeg anbefaler en blanding av nytt og gammelt; det gir som regel et spennende og personlig resultat. Når kontorlokaler skal fornyes, er det smart å konsentrere seg om gulvet, veggene og belysningen. Det gir i seg selv et flott, nytt lokale. De møblene bedriften allerede har, kan forvandles med veldig enkle grep: et malingsstrøk, en ny bakplate, en ny topp på skrivebordet. Å trekke om møbler behøver ikke å være bedriftsøkonomisk lønnsomt, men det gir mulighet til å demonstrere miljøtankegang i praksis. Unge i etableringsfasen kjøper ofte brukte møbler på finn.no. Bedrifter kan velge mellom en rekke leverandører av brukt kontorutstyr.