Kort om eiendommen
Næringsbygget er i dag en eiendom som eies og benyttes av Strand kommune. Eiendommen blir benyttet til blant annet, Kino, bibliotek, dagsenter mv. Nåværende virksomheter som er i eiendommen i dag vil fraflytte, slik at hele eiendommen vil bli ledig for kjøper. Eiendommen er regulert næring og bolig. Eiendommen er egnet for utvikling, med boligkomplekser inkl næring. Dette gir fleksibilitet til å møte ulike markedsbehov og preferanser. Eiendommen har nærhet til parker, turstier, og andre rekreasjonsområder gjør det til et attraktivt sted å bo, med kort avstand til butikker, restauranter, kafeer, og andre lokale fasiliteter. Dette gjør det enkelt for beboere eller besøkende å ha tilgang til nødvendige tjenester og underholdningstilbud.
Beliggenhet
Jørpeland er en by som ligger i Strand kommune i Rogaland fylke, kjent for sin naturskjønne beliggenhet ved sjøen og nærhet til populære turistattraksjoner som Preikestolen.
Eiendommen ligger sentralt til i Jørpeland sentrum med kort avstand til butikker, restauranter, kafeer, og andre lokale fasiliteter. Dette gjør det enkelt for beboere eller besøkende å ha tilgang til nødvendige tjenester og underholdningstilbud. God tilgjengelighet til offentlig transport, med bussforbindelser til omkringliggende områder og Ryfast tunnelen til Stavanger, som gjør det enkelt for pendlere og besøkende å komme seg til og fra området.
Flere eiendommer i Jørpeland sentrum kan tilby flott utsikt over fjorden og de omkringliggende fjellene, noe som er svært attraktivt for både bolig- og næringsutvikling.
Innhold
1. etg, 2 210 kvm/BTA: Vestibyle, bibliotek, kino, toaletter, kjøkken, kontorer, dagsenter, treningsrom, teknisk rom, diverse lager.
2. etg, 1 230 kvm/BTA: 2 stk kontorfløyer, diverse lagerrom, kjøkken, toalett, teknisk rom for kino mv.
Tomt
Eiendommen består av Gnr 48 og bnr 403 og bnr 197.
Gnr 48 og bnr 197 har et tomteareal på 840 kvm.
Gnr 48 og bnr 403 har et tomteareal på 7 013 kvm.
Tomten er opparbeidet og asfaltert.
Bebyggelse
Eiendommen har i dag et bygg på 3 440 kvm/BTA. Hele eiendommen blir benyttet av Strand kommune. Strand kommune vil fraflytte eiendommen i løpet av 2025. Eiendommen er en utviklingseiendom og er tiltenkt revet. Eiendommen kan bebygges med næring og bolig.
Standard
Viser til vedlagt tilstandsrapport.
Bygget er oppført i 1969 som fabrikk, og bruksendret til forretningslokale i 1987. Bygget er generelt i dårlig stand med åpne avvik. Rehabilitering må påregnes. Det må gjennomføres en rekke tiltak for å få godkjent bruksendring og/eller ferdigattest for bygget i henhold til dagens drift/bruk. Eiendommen er oppført med betongelementer. Gulv i betong. Flatt tak som er tekket med papp. Bygningen er isolert. Vinduer med isolerglass, med variert standard. Bygget er innvendig tilpasset dagens bruk og behov. Gul er av betong og gulvbelegg. Veggene har malte flater, systemvegger, malt tapet, element vegger til kjøl og frys. Himling har malte flater og systemhimlinger. Diverse kjøkken har normal grei standard. Ihht offentlig opplysninger er eiendommen tatt i bruk 15.01.1969 som fabrikk.
Det er totalt 2 stykk ventilasjonsanlegg i eiendommen.
Lnett har et traforom i bygget.
Det er en nedgravd parafintank på vestsiden av bygningen, ettersom bygningen tidligere hadde oljefyrt oppvarming.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Adkomst
Eiendommen har i dag en enkel adkomst direkte fra Rådhusgaten. Ved fremtidig utvikling og bebyggelse vil adkomst fra eiendommen ikke være fra Rådhusgaten.
Parkering
God parkering på egen grunn. God gjesteparkering i området.
Overtakelse
01.04.2026.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas «som den/det er», jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Pro & contra: Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Kredittvurdering: Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det ble i 1987 gitt bruksendring fra industribygg til forretningslokale. Etter denne bruksendring i 1987 er det ikke funnet dokumentasjon som tillater dagens bruk på bygget.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
Pantattester
Tilstandsrapport
Leiekontrakt
Offentlige opplysninger med reg.planer og bestemmelser.
Diverse
Ifbm utvikling av eiendommen vil et av rekkefølgekravene være å etablere vei på fremsiden av eiendommen og ny innkjørsel til eiendommen.
Regulering
Ferdigattest/brukstillatelse: Det ble i 1987 gitt bruksendring fra industribygg til forretningslokale. Etter denne bruksendring i 1987 er det ikke funnet dokumentasjon som tillater dagens bruk på bygget.
Regulering: Eiendommen er regulert til sentrumsformål i områdeplan for Jørpeland sentrum. Områdeplanen har et generelt plankrav (krav om utarbeidelse av detaljreguleringsplan) for alle tiltak som krever byggesaksbehandling. Eiendommen har i områdeplankartet benevnelse S2 innenfor delområdet.
Eiendommen kan iht. områdeplanen bebygges med maks 5 etasjer og minimum 4 etasjer. Minimum 120 % BRA og maks 160 % BRA. Formål som er angitt tillatt innenfor felt S2 (utelukker annen bruk enn nevnt) er bolig, kontor, service, tjeneste/,forretning og bevertning.
I forhold til parkeringsnormen er det områdeplanens § 5.13 som er gjeldende. Denne angir 1,2 plass for bolig og 1,5 per 100 m2 for forretning/næring. I forhold til parkering sier områdeplanen videre at parkering skal løses innenfor formål i lukkede parkeringsanlegg, i p-kjellere eller i p-hus.
Mer konkret utforming av bebyggelse, uterom, atkomst og parkering må fastsettes ved detaljregulering. Områdeplanen har flere bestemmelser enn de som er nevnt her, som må hensynstas i forbindelse med detaljregulering. Detaljregulering skal utarbeides av fagkyndige.
Høyder på bebyggelse er for felt S2 maks 5 etasjer, og minimum 4 etasjer. Bestemmelsen angir videre etasjehøyder i meter. Det skal legges opp til variasjon i høyder i bebyggelsen innenfor et delområde.
Det forutsetter at interessenter setter seg nøye inn i områderegulering av Jørpeland sentrum plan 1130201210.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig vann og avløp har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen. Det er vannmåler på eiendommen.
Ved salg vil Kommunen har pant i eiendommen som sikkerhet for skyldige kommunale avgifter, samt eventuell eiendomsskatt. Denne lovbestemte panteretten følger eiendommen ved salg.