Kort om eiendommen
Eiendom med sentral beliggenhet i Arna næringspark.
Beliggenhet
Eiendommen ligger sentralt i næringsparken som også huser ASKO og NorEngros hovedlager i Bergen. Det er meget god infrastruktur i området, og god tilkomst til eiendommen med store kjøretøy. Sentralt for å nå hele Bergensområdet og like ved E 16. Fra eiendommene er det kun få minutters kjøring til Øyrane Torg. Rett ved Øyrane Torg ligger togstasjonen i Arna. I 2024 åpnet dobbeltspor mellom sentrum og Arna, dette gjør at det går flere tog. Dersom man jobber i byen slipper man unna både kø, bompenger og parkering. Kollektivtilbudet i området er bra. Flere skoler og barnehager i område.
Innhold
Bygget har god takhøyde og med lett tilkomst.
Bebyggelse
Større lager og logistikk bygg oppført på stor tomt. Bygget har god takhøyde, og til seksjonen er det to kjøreporter i front samt port og lastrampe på kortside. Muligheter for å leie uteområder. Tomten er asfaltert og inngjerdet.
Standard
Bygget er oppført i 2009, og holder normal god standard for denne type bygg.
Adkomst
Fra sentrum følger du E16 mot Arna. Når en nærmer seg Øyrane Torg, tar man rett frem i de to rundkjøringene, og følger veien i ca. 2km. Sving så til høyre inn på Terminalvegen før du tar til høyre på Magnusvegen og følger veien ca. 850m. Eiendommen vil være på din venstrehånd. Alternativ adkomst fra Nesttun/Midtun og videre forbi Espeland til Arna.
Parkering
Rikelig parkering på egen tomt.
Offentlig kommunikasjon
Bussforbindelser i nærhet, i tillegg til togstasjon på Arna stasjon, som tar en til Bergen sentrum på syv minutter.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Dersom det avtales påkostninger/vedlikehold av leieobjektet som dekkes av utleier eller leietaker må partene selv avklare skattemessige konsekvenser, herunder avskrivningsregler og eventuelle justeringsregler for merverdiavgift med sine respektive revisorer eller advokater. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Leietaker er ansvarlig overfor alle offentlige myndigheter for at hans benyttelse av leieobjektet tilfredsstiller de til enhver tid gjeldende offentligrettslige krav i leieperioden.
Offentligrettslige krav knyttet til universell utforming skal besørges og bekostes av leietaker, når kravet i hovedsak kan tilbakeføres til leietakers særlige bruksformål eller den bransje leietaker driver i leieobjektet. Offentligrettslige krav knyttet til universell utforming, som ville blitt pålagt uavhengig av de alternative bruksformål som leieobjektet lovlig kan benyttes til, skal besørges og bekostes av utleier.
Utleie av eiendommen vil skje på alminnelige betingelser for leie av næringslokaler.
Ansvaret mellom partene foreslås regulert i tråd med etablert praksis i Meglerstandard utarbeidet av FFN.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og leietaker.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til leietaker på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der leietaker opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig legitimasjon. Kundetiltak av leietaker skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom leietaker opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som kontrakt inngås. Dersom leietaker er en juridisk person (AS mv.) plikter leietaker å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet i tillegg til å fremlegge firmaattest.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av oppdraget. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige avtaleinngåelser til Økokrim. Med mistenkelig avtaleinngåelse menes en avtale som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør oppdraget mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Matrikkelinformasjon
Kommunenr: 4601
Gårdsnr: 298
Bruksnr: 79