Beliggenhet
Eiendommen ligger på Forsand, god profilering mot veien.
Innhold
Seksjonene inneholder:
1. etg, ca 411 kvm/bta: ledig lagerhall med leddporter (nå 2 seksjoner med kontor og toalett).
1. etg, ca 499,8 kvm/bta: Lagerhall med leddporter. Kontorareal på ca 135 kvm. Av dette arealet benytter Forsand byggeservice 200 kvm lager og 270 kvm kontor.
1. etg, ca 87 kvm, Utsalg med kontor – vil ble ledig.
Felles boder.
Tomt
Tomten er opparbeidet og asfaltert.
Tomten disponeres av seksjonseierne iht. seksjoneringsbegjæring/sameievedtekter.
Deler av tomt er kjørevei og gang- og sykkelsti.
Bebyggelse
Eiendommen er et bygg som består av 7 leiligheter og 1 næringsseksjon. Snr 1 er næringsseksjonen og snr 2-8 er boligseksjonene. Det er næringsseksjonen som selges. Seksjonen har et totalt areal på ca 1128 kvm/bta. Seksjonen er delt i mindre lagerarealer og kan leies ut, her er det mulighet for ytterligere inndelinger. Seksjonen har løpende leiekontrakt med Forsand byggservice AS. Forsand Byggservice AS benytter ca 200 kvm lager og disponerer ca 270 kvm med kontor. Øvrige arealer blir ledige og eller hele eiendommen kan frigjøres etter nærmere avtale.
Standard
Eiendommen ble oppført i 2011 og fremstår godt vedlikeholdt. Grunnmur er oppført i betong. Næringsseksjonen er på tilsammen 1128 kvm/bta og består hovedsakelig av lagerarealer, hvorav 130 kvm er kontorarealer og et mindre areal ca. 100 kvm er utsalg med et tilhørende kontor. Lagerarealene er oppdelt i 3 seksjoner hvor hver seksjon har leddport/er. Godt vinterisolerte lokaler(kontor og lager), store og mange porter(4 stk) samt god innvendig takhøyde. Det er parkett, gulvfliser, belegg og betong på gulvflater. Lyse vegger og himling.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Adkomst
Adkomst direkte fra hovedveien.
Parkering
Næringsseksjonen disponerer på fremsiden av bygget, se vedlegg 1 i sameievedtekter.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
Eiendommen og dens tilbehør overtas «som den/det er», jfr. avhendingsloven § 3-9.
Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.
Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Partene må selv foreta avregning av kommunale avgifter, felleskostnader samt eventuelle feste-/leieinntekter og lignende i forbindelse med oppgjøret. Megler foretar ingen pro & contra pr. overtagelsesdato.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest den 21.10.2011. At slike tillatelser/ attester eksisterer gir ingen garanti for at det ikke senere er utført arbeider som ikke er byggemeldt/godkjent.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
Grunnbok
Kopi servitutter
Leiekontrakter
Sameieinfo som regnskap, sameievedtekter
Kommunal offentlig info
Diverse
Diverse info om sameiet.
Uteareal/tomt på fremsiden av bygget mot veien disponeres av snr 1. Øvrig areal disponeres og vedlikeholdes av snr 2-8. Det er felles boder, viser til seksjoneringsbegjæring. Vinduer som ligger til enkeltseksjoner og ikke til fellesareal, regnes som en del av den aktuelle seksjonen. Vedlikehold av bygningskropp utvendig skal vedlikeholdes av hhv nærings og boligseksjonene. På fremsiden av bygget bygget (tegning sør/øst) skal næringsseksjon vedlikeholde betongvegg opp til naturlig avgrensning på toppen av terrasse tilhørende boligseksjon. Boligseksjoner skal vedlikeholde innvendig betongvegg av terrasse, beslag, topprekke, gulv terrasse (tak for næring) og videre vegger tilhørende boligseksjoner. Hver enkelt seksjon er ansvarlig for sin terrasse og tilhørende område. På baksiden av bygget er boligseksjonene ansvarlige for alt vedlikehold av gulv/uteområde (tak for næring).
Næringsdelen har eierbrøk: 1133/1736.
Næringsseksjonen betaler kr 1.950,- pr mnd i felleskostnader. I tillegg betaler næring andel av bygningsforsikring pr år på kr 20.030,- for 2024 og kr 3000,- samlet pr år for regnskapsarbeid.
Sameiet har pr 31.12.2024 på bank kr 47.713,-.
Regulering
Eiendommen ligger i et område i kommuneplanene som er regulert til andre type nærmere angitt bebyggelse og anlegg. Ihht reguleringsplan er eiendommen regulert til bolig/forretning/kontor.
Eiendommen grenser til område (mot nord) som er avsatt til landbruk og bevaring av landskap og vegetasjon.