– Målet er å gi kundene våre en bedre opplevelse, samtidig som lønnsomheten skal opp, sier Bjørn Bratt-Aanensen i Selvaag. Han er direktør for kommersiell eiendomsdrift i Selvaag Eiendom, og daglig leder for Tjuvholmen Parkering.
Nå har de inngått en kontrakt med Onepark, som 1. juli tar over driften av hele 1000 parkeringsplasser på Tjuvholmen. Rundt 400 plasser disponeres av de som bor på Tjuvholmen, cirka 300 er firmaparkering mens resten er korttidsparkering for andre besøkende.
– Tjuvholmen har en relativt komplisert parkeringsløsning, med godt over tusen passeringer om dagen, som sluses inn i 15 forskjellige anlegg. Når vi nå fjerner bommene og innfører Autopays skiltgjenkjenning, får vi mer kontroll og flere muligheter, sier Bratt-Aanensen.
Det meste av det Tjuvholmen Parkering vet om trafikkflyten i parkeringshusene på Tjuvholmen er til nå basert på synsing. Nå installeres Autopays løsning med skiltgjenkjenning, kjent som ANPR (Automatic Number Plate Recognition). Det tror Bratt-Aanensen vil gi ny og verdifull innsikt.
– Jeg er sikker på at det meste vi tror er riktig faktisk er feil. Jeg liker helst å vite, og nå får vi faktisk full kontroll over trafikkflyten. Vi kan se hvor flaskehalsene er, hvor vi må sette inn tiltak og hvordan bilene beveger seg i anlegget. I tillegg gir ANPR-teknologien flere nye muligheter. Snart kan for eksempel beboere legge inn bilskiltet til gjestene sine, slik at de kan slippe inn på de private områdene, sier han.
Nytt parkeringssystem
Selvaag Eiendom har allerede inngått avtale med Onepark om drift av flere parkeringsanlegg på Løren.
– De er langt fremme med en sømløs teknologi som gir høy kundetilfredshet. Her er det verken bommer, parkeringslapper eller bøter. Det har gitt fornøyde kunder, og faktisk en betydelig økt lønnsomhet for oss. Målet er å oppnå det samme på Tjuvholmen, sier Bratt Aanensen.
Foto: Katrine Lunke
Onepark er nå i full gang med å installere det nye systemet i parkeringshuset på Tjuvholmen
– Det er et omfattende og veldig spennende prosjekt, og det er tydelig at Selvaag ønsker å bruke alle fordelene med skiltgjenkjenning som finnes. De gode erfaringene fra Løren var opplagt avgjørende, sier Leif Nymoen, administrerende direktør i Onepark.
Interessen for den bom- og billettløse Autopay-løsningen har økt betydelig de siste årene, og Onepark drifter nå nær 200 parkeringsanlegg over hele Norge.
– Det er mye man kan irritere seg over når det gjelder parkering. Det ønsker vi å gjøre noe med. Å finne en parkeringsplass skal være et positivt tilbud, og ikke noe som ødelegger dagen din. Bommer, billetter og bøter har hatt sin storhetstid. Nå er det gode kundeopplevelser som gjelder, sier Nymoen.
Leif Nymoen, administrerende direktør i Onepark. Foto: Katrine Lunke