– Vår løsning er genial for bynære virksomheter. Nå ser vi etter pilotbedrifter, som har lyst til å teste ordningen, sier Helge Bod Vangen i Hayk.
Teknologiselskapet har hentet inn 10,6 millioner kroner og er nå klare til å lansere bildelingsordningen. Først ut til å teste løsningen, er norske selskaper med fokus på effektive og glade medarbeidere, og som vil ha synlige klimatiltak som gir gode og målbare resultater.
– Hayk-modellen gjør det billigere og enklere for bedriften å tilby god og klimasmart mobilitet for de ansatte, forteller CEO Nikolai Pyke i Hayk.
Ser etter pilotbedrifter
Nå jakter gründerne bedrifter som har lyst til å være med på det bærekraftige bildelingskonseptet. Visjonen er å gjøre byene bedre for alle – også bilistene – ved å redusere både utslipp og kaos i byene.
– Dersom alle biler var i bruk 90 prosent av tiden, kunne vi klart oss med kun ti prosent av bilparken. For at bildeling skal bli miljøvennlig, må hver bil utnyttes mer. Da er det behov for de riktige incitamentene som gjør at det faktisk skjer, forklarer Pyke.