Grunnen er regnfulle sommermåneder som kan påvirke kjøpesentrene.
– Sommeren er en viktig årstid for mange butikker rundt om i Norge, skriver Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel, på deres nettside.
Butikker, kiosker og bensinstasjoner vil stå for 98 milliarder av de 105 milliardene. I tillegg anslår Virke at nordmenn vil kjøpe varer fra norske og utenlandske nettbutikker for 5 milliarder, bruke 2 milliarder på dagsturer til utlandet og cirka 250 millioner på annen handel som foregår utenom utsalgssted.
Været avgjør
Ifølge Virke har været stor betydning for hvor mye vi handler om sommeren. Deres erfaring tilsier at på kalde og regnfulle dager drar flere til kjøpesentrene. Derimot fører sol og varme at vi bruker kortere tid i butikken, men unner oss god mat og drikke.
– Fjorårets sommer var våt mange steder, og handelen økte 2,1 prosent fra året før. Størst økning hadde butikkene Nord-Norge, med 3,4 prosent oppgang fra sommeren 2015, står i artikkelen.
Nasjonalt betyr sommeren mye for varehandelen. Tall fra Virke viser at 17,2 prosent av den samlede årsomsetningen kom i juli og august i fjor.
– Hyttefolk og turister gjør at noen kommuner får et handelshopp i juli og august, særlig i typiske feriesteder. I Moskenes i Nordland, Aurland i Sogn og Fjordane og Hvaler i Østfold kom mer enn 30 prosent av omsetningen i fjor i sommermånedene, sier Stende i artikkelen.
Tallene er utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.