Grønne vekster, fargerike møbler, ulike former og tekstiler, gjør Götessons nye hovedkontor unikt – det er mildt sagt oppsiktsvekkende. Fra du entrer den spektakulære bygningen på 4.200 kvadratmeter, trer du inn i en ny verden. En verden av eksotiske dyr, palmer, og knæsje farger. Der øyne ikke får hvile, og alle rommene byr på spennende elementer med wow-faktor – skyformede lyddempere fra taket, myke sittemøbler, tapet, bildekollasjer og tekstiler. Det gjør at du stadig oppdager noe nytt. Dette interiører både overasker og varierer, og balanserer på grensen mot det ekstravagante.
Positiv respons
Bygget er fordelt på tre etasjer og Götessons fantasifulle innredning vant en av prisene under «Sveriges Snyggaste Kontor 2015». Der de konkurrerte mot 52 av Sveriges lekreste kontor, som ble stemt frem av folket, før en profesjonell jury tok avgjørelsen og ga dem tredjeplass i konkurransen. I atriet får du en smakebit av hva som venter deg. Jungeltema er en rød tråd gjennom bygget, med farger og materialer som samsvarer med dette.
Et av møterommene har safaritema med ulike ville dyr på veggene som symboliserer de ansattes ulike personligheter. Interiøret er ikke kun fargerikt og annerledes, det fremhever også selskapets produkter, innovative ånd og personligheter.
– Vi har fått svært positiv respons og mer spontane besøk. Vi har virkelig et dekor som forteller hvem vi er, og folk kan ta en pause fra det tradisjonelle kontoret. Vi har det også veldig gøy på jobb, og i dette miljøet nyter vi enda mer, sier Johan Götesson, administrerende direktør i Götessons, og legger til: «Vi liker å skille oss ut».
Behov for samlokalisering
Før Götessons flyttet inn i det nye lokalet, satt de på to forskjellige lokasjoner i Dalstorp, 2,5 mil sør for Ulricehamn. Gjennom årene har selskapet vokst og lokalene begynte å bli altfor trange.
– Kontoret og lageret var på to forskjellige steder – det var ikke bra. Det føltes som om vi var to selskaper og kontorpersonell, vi så hverandre sjelden. Derfor trengte vi et nytt kontor, der vi kunne jobbe som en bedrift, men også være mer synlig, sier Götesson.
Samtidig ønsket de å bedre situasjonen for ansatte og kunder, og med ny motorvei mellom Göteborg og Stockholm, ble alt enklere.
Selskapets sjel
I mai i fjor flyttet selskapet inn i de nye lokalene, der alle møbler består av egenproduksjon og møbler fra kunder. Götessons jobber primært med å utvikle og produsere møbler for kontor, konferanser og hotellarbeidsplasser.
– Vi ønsket å gå bort fra det tradisjonelle kontoret, og vise selskapets sjel. En bygning hvor lekenhet, oppdagerglede, nysgjerrighet og innovasjons ånd hadde fult utspring. Et design som skaper stolte medarbeidere, forsetter han.
I dag har Götesson et miljø med kreative og smarte møterom, hvor det er lett å samle ansatte, og arbeidsplasser som er tilpasset medarbeiderne og deres oppgaver. De har valgt et aktivitetsbasert kontor med både åpne løsninger og «free seating».
– Designet er en del av å skape fornøyde ansatte. Alle ansatte skal være i stand til å finne noe de liker. Dette er viktig hvis man ønsker å beholde sine medarbeidere, og når vi skal rekruttere. Og det er ingen tvil om at de utfører et bedre arbeid, hvis de er stolte og glade, sier Götesson.
Et kreativt hus
Hele kontoret består av den ene kreative løsningen etter den andre. I konferanserommet er takhøyden åtte meter, her finner du to palmer på fire meter, og det henger et 120 meter langt stoff fra taket på veggene, dette er Götessons egen lydabsorbent på møtebordet, som demper akustikken i rommet.
– Lyd er en utfordring. Å ha god lyd rundt deg er veldig viktig for å skape en produktiv arbeidsplass, mener Götesson, som fokuserer mye på: lyd, lys og luft.
Selv Götessons kunder er fornøyd med de nye lokalene.
– Vi har fått mange spontane besøk siden vi flyttet. Våre kunder har også lånt møterommene våre, og holdt egne møter der. Da har vi lyktes, påpeker han.
– Følelsen i et selskap er ekstremt viktig, og lokalet er en avgjørende del av det. Vår nye eiendom er et kreativ huset, og dette har helt klart vært verdt det for oss, nå har de ansatte det gøy på jobb, avslutter Götesson.