Utover Asko Oslofjord Vest sine 160 mål tomt, består Hanekleiva Næringspark av 310 mål næringsarealer, som er godt egnet for lager, logistikk og industri.
– Markedet har vist stor interesse, og nå er snart alle tomtene solgt til utviklere og egenbrukere, sier Stine Søsveen i Trippel Eiendom, som har vært involvert i utviklingen av Hanekleiva Næringspark siden 2016.
– Arbeidet med å regulere næringsarealene startet i 2016. Nå, 4 år etter, er det fult trøkk i området. Kjeldaas opparbeider de siste tomtene, B. H. Ramberg er godt i gang med sitt bygg og Peri Norge og Extra Servicepartner har allerede flyttet inn og driver virksomheten sin her, forteller hun.
Næringsparken består av 3 områder.
– Det første området på 160 mål disponeres av Asko Oslofjord Vest, det andre på 140 mål ble utsolgt relativt raskt og nå er de siste 170 målene under opparbeidelse. Her er det kun to tomter igjen til salg, mens mulighetene er litt flere for de som ønsker å leie et bygg tilpasset virksomheten sin her, påpeker Søsveen.
Behov for store næringstomter tett på E18
– Vi har fulgt utviklingen i alle fasene; regulering, tomteopparbeidelse, utbygging av infrastruktur, bygging av næringsbygg og drift av moderne og tilpassede næringsbygg. I takt med utviklingen av området, har markedets kjennskap og interesse for beliggenheten økt betraktelig. Vi ser at det er et behov for store næringstomter tett på E18, og som samtidig har en sentral beliggenhet på aksen mellom Sør- og Østlandet, tett på de befolkningsrike områdene rundt Oslo. Vi har valgt å kjøpe ut 4 eiendommer i parken, 2 alene og 2 sammen med Kjeldaas. Disse skal vi utvikle til moderne lager og logistikk bygg for brukere som trenger parkens kvaliteter, sier hun.
Kort avstand til Oslo og Drammen
Næringsparken ligger 12 minutters kjøring fra Drammen og 40 minutter fra Oslo. Plasseringen gjør parken relevant, både for lokal- og regionsmarkedet rundt Drammen og inn mot Oslo, samt for aktører som enten får varer og leveranser inn på havnene i Vestfold og Telemark, eller som har sitt kundesegment sørover.
– Kjeldaas er en lokal grunnentreprenør i Sande og det betyr mye for oss å ha så store prosjekter i vårt hjemmemarked. Vi valgte å satse da arbeidet med ASKO sin tomt startet, og har siden posisjonert oss for å vinne utlyste kontrakter for tomteopparbeidelse og etablering av infrastruktur i parken. Til slutt valgte vi også å kjøpe de 170 målene som stod igjen i fjor. Så nå er vi også eiendomsutviklere, sier en fornøyd Thor Ambjørn Kjeldaas, daglig leder i Kjeldaas AS.
– Vi skal utvikle to eiendommer sammen med Trippel, men vi synes det underbygger næringsparkens attraktivitet når andre utvikler som Eneo Eiendom nå også kjøper seg opp her. I tillegg har ViaBaltic Norge, som er et transportfirma som frakter varer fra Polen og Baltikum til Norge, kjøpt tomt. Vi ser nå at flere brukere ser synergier med de andre bedriftene som er etablert her, og det er moro. Dette blir et effektivt knutepunkt for lager og logistikk aktører, det er ikke tvil om det, fremhever Kjeldaas.
Et viktig løft
Eneo Eiendom har kjøpt en tomt på 10 mål og er klare for å jobbe med leietakermarkedet.
– Vi ønsker å utvikle næringseiendom som har sentral beliggenhet langs hovedveinettet. Vi har nylig inngått en kontrakt på vår eiendom på Liertoppen, i Hanekleiva
Næringspark ser vi et stort potensial for flere av våre kontakter i markedet. Vi gleder oss til å ta fatt på eiendommen vår her, sier Morten Hotvedt i Eneo Eiendom.
Roger Hansen leder Viabaltic Norge og jobber tett med sine polske kolleger om etableringen i Hanekleiva.
– For oss er dette et stort og viktig løft for å posisjonere oss videre i Norge. Vi skal bygge et effektivt logistikkbygg rett i nærheten av andre store logistikkaktører. Vi samarbeider en del med Ramberg som også bygger nytt her i Hanekleiva. Prosessen med arkitekten for å se på hvordan vi skal bygge, er allerede i gang. Vi ser for oss å starte bygging neste sommer, sier Hansen.
Historien om Hanekleiva Næringspark omfatter også proaktive grunneiere og en offensiv kommunene som tydelig har satset for å øke næringsetableringen i kommunen. Alle de involverte er enige om at kommunen har bidratt med effektive prosesser og tett samarbeid gjennom både regulering, rammesøknader, samt opparbeidelse av gang og sykkelvei.
Det er fortsatt noe fjell som skal sprenges og masser som skal flyttes på, men neste høst er det planlagt at de siste tomtene er klare til å bebygges.