I 1960 designet den danske arkitektlegenden Arne Jacobsen ”Royal Hotel”, i dag kjent som Radisson Blu Royal Hotel. Nå moderniseres hotellet. Radisson Blu beholder og bygger videre på den opprinnelige arven, henter frem mindre kjente klassikere skapt av Arne Jacobsen og bringer inn nye designelementer. Alt for å gi gjestene opplevelser i verdensklasse.
– Vi er veldig stolte av arven etter Arne Jacobsen og vår forkjærlighet for utsøkt design definerer alt vi gjør. Renoveringen er inspirert av Arne Jacobsens måte å tilnærme seg design på, som var å kombinere det funksjonelle med det sofistikerte. Vår ambisjon er å gjenskape en designopplevelse i verdensklasse for våre gjester og målet er at det nye hotellet skal bli like ikonisk som det opprinnelige, sier Tom Flanagan, Nordensjef for Rezidor Hotel Group.
Et håndplukket team av prisvinnende designere fra danske Space Copenhagen og internasjonale arkitekter og prosjektledere er ansvarlige for å skape det «nye» hotellet som inkluderer full oppgradering av alle 260 hotellrom, lobby, restauranter, bar og møte- og konferanserom.
– Vårt mål er å gjenopplive den ikoniske atmosfæren som Arne Jacobsen skapte i 1960. Vi skal ta vare på hans arv, og samtidig modernisere slik at vi møter gjestenes forventninger, sier Brian Gleeson, hotellsjef ved Radisson Blu Royal Hotel i København.
Gleeson forteller at medarbeidernes fokus på å gi service i verdensklasse, er en del av deres livsstil.
– Vi skal skille oss ut på design, samtidig som vi skal skape gjesteopplevelser hvor alle øyeblikk teller. Hjertet av hotellet er våre engasjerte og dyktige medarbeidere som har øye for selv den minste detalj. Vårt ønske er at gjestene skal føle seg spesielt velkomne når de besøker dette ikoniske landemerket, sier Gleeson.
Stedet for viktige beslutninger
Den omfattende renoveringen av Radisson Blu Royal Hotel er allerede godt i gang. Et topp moderne møteområde med 10 konferanserom, inkludert 5 styreromsuiter, er allerede ferdigoppusset og tar nå imot de første gjestene.
– Vi legger til rette for at kreative ideer skapes og viktige beslutninger fattes her i København. Her skal gjestene ha vellykkede møter, sier Gleeson.
Alle møterom er oppkalt etter Arne Jacobsens designklassikere, deriblant “Egget” som er oppkalt etter den verdensberømte stolen som Arne Jacobsen lagde til hotellet i 1960. Kunsten som henger på veggene er fra hotellets originale arkiver, og er nå innrammet på nytt.
– I møterommene har vi også skreddersydde ‘Svane-stoler’, som er et av Jacobsens mest kjente verk. Stolhøyden er tilpasset bordene i møterommene slik at sittekomforten er optimal, forteller Gleeson.
De originale marmorveggene i fellesområdene er bevart og i en rekke av møterommene finnes også Nero Marquina-marmorbord. Materialene er bevart, og valgt, for å hedre Arne Jacobsen som brukte marmor flere steder på hotellet.
– Vi gjenoppliver den originale elegansen og tilfører en moderne tvist. Vårt møte- og konferanseområde har dessuten en fantastisk utsikt over Tivoli og København sentrum. Dette er en fantastisk arena for møter, konferanser og private arrangementer som bryllup og cocktailselskaper, sier Brian Gleeson.
Hotellet er destinasjonen
Royal Hotel, i dag Radisson Blu Royal Hotel, var først ute på mange områder da det åpnet i 1960. Det var Danmarks første skyskraper, verdens første designhotell og det eneste hotellet som er designet av Arne Jacobsen. Det var også Rezidor Hotel Group sitt aller første hotell. I dag er den prisvinnende hotellkjeden et av de raskest voksende hotellselskapene i verden og har mer enn 480 hoteller i Europa, Midtøsten og Afrika.
Ett rom skal fortsatt stå urørt etter renoveringen: Rom 606 i hotellets sjette etasje. Dette er et av verdens mest kjente hotellrom, og er utformet nøyaktig slik det ble laget av Arne Jacobsen i 1960.
– Room 606 er et levende bevis på vår designarv. Rommet er tilgjengelig for alle som ønsker å oppleve Arne Jacobsens design og ta del av den danske modernismen. Vi ønsker nå å gjenskape denne legendariske bygningen og løfte den til nye høyder for fremtiden, sier Gleeson.
For ikke å forstyrre gjestene gjennomføres moderniseringsprosessen i etapper. På den måten kan gjestene fortsatt nyte hotellet, samtidig som hotellet oppgraderes. Renoveringen av hotellet forventes å være ferdig sommeren 2018 og hotellet holder åpent gjennom hele prosessen.