Virksomhetene som topper listen kjennetegnes ved at ledelsen fokuserer på medarbeidere og kultur som viktig strategi for å lykkes. De tar den enkeltes helse på alvor, bygger gjensidig tillit, kommuniserer åpent og demonstrerer at virksomheten bidrar positivt i samfunnet.
Totalt har 34.000 medarbeidere fra 206 virksomheter deltatt i undersøkelsen som har ledet til årets kåring. Virksomhetene som vant i årets kåring:
500+ ansatte: Sopra Steria
200-499 ansatte: Mnemonic
50-199 ansatte: Vitari
20-49 ansatte: FotoWare
– Jeg gratulerer alle Norges Beste Arbeidsplasser og alle deres 34.000 medarbeidere. I årets kåring er det er en rekke nye navn på listen som alle har jobbet målrettet med lederskap og kultur over lang tid. Å bygge en god kultur er ledelsens viktigste oppgave. I en tid som dette er det spesielt hyggelig å løfte frem alle suksesshistoriene og de gode forbildene, sier Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i Great Place to Work Norge.
Årets undersøkelse indentifiserer flere klare funn. Ett av funnene som er spesielt dagsaktuelt er medarbeidernes mentale helse. Hos Norges Beste Arbeidsplasser er det en større grad av fysisk trygghet. 84 prosent opplever et psykisk og følelsesmessig sunt arbeidsmiljø, i motsetning til 65 prosent på landsbasis. Ledelsen viser en oppriktig interesse for den enkelte, 78 prosent, mot et landssnitt på 55 prosent. Støtte fra kollegaer er også betydelig sterkere, der 91 prosent av medarbeiderne opplever at kolleger viser omsorg for hverandre, mot 78 prosent på landsnivå.
Tillitsbasert ledelse
Blant virksomhetene i toppen av årets undersøkelse er det flere fellestrekk. Det største gapet mellom Norges Beste Arbeidsplasser og norsk arbeidsliv generelt handler om ledelse. De beste bedriftene har en kultur der ledelsen gir medarbeiderne tillit og ansvar, og ledelsen er ærlig og etisk i sin forretningsførsel. Hele 75 prosent av ansatte føler at ledelsen er flink til å fordele oppgaver og koordinere arbeidet, mot landsgjennomsnittet på 54 prosent. 82 prosent oppfatter at ledelsenes handlinger samsvarer med hva de sier, i motsetning til 61 prosent på landsbasis.
Undersøkelsen viser at de beste arbeidsplassene behandler kollegaer rettferdig uansett kjønn, alder eller legning. Forfremmelser går til dem som fortjener det mest (76 prosent) i motsetning til 44 prosent på landsbasis. Dette er en markant forskjell på hele 32 prosent poeng.
– Ledere i de beste bedriftene lykkes i større grad enn andre med å skape gode relasjoner med sine medarbeidere, bygget på gjensidig tillit, troverdighet, respekt og rettferdighet. Relevant informasjon til rett tid, to-veis dialog, annerkjennelse og involvering er nøkkelområder der vi ser de beste lykkes spesielt godt, fortsetter Falck.
I de beste virksomhetene er fellesskap det området der flest medarbeidere har gode opplevelser. 91 prosent svarer at man som ny føler seg velkommen og 91 prosent svarer at de kan være seg selv på arbeidsplassen. Hele 82 prosent anerkjenner at det er en familie- og teamfølelse på de beste arbeidsplassene i motsetning til 63 prosent på landsbasis.
Opplever bedre hverdagsledelse
Great Place to Work har de siste ukene sett nærmere på hvordan en rekke av bedriftene i Norges Beste Arbeidsplasser kåringen har respondert under koronapandemien, med fokus på tiltak og tilnærminger for å gjøre arbeidshverdagen så optimal som mulig.
– Vi har gjort en rekke pulsundersøkelser de siste ukene der vi har sammenlignet resultatene med funn fra tiden før Covid-19. Dette gjelder spesielt områder hvor mange bedrifter ofte har problemer med å skape gode opplevelser, som tilretteleggende hverdagsledelse; det å oppleve tydelige forventninger, støtte, involvering og anerkjennelse. Dette er områder man kan anta ville være vanskeligere å lykkes med å lede på avstand og digitalt. Overraskende nok viser det seg at flere av de beste bedriftene nå får betydelig bedre tilbakemeldinger. Medarbeidere i avstandsledelse-situasjonen opplever bedre hverdagsledelse enn i normalsituasjonen. Det bekrefter at ledelsens grunnleggende tro på mennesker og kultur som sin strategi for å lykkes kommer tydelig frem i krisetider, avslutter Falck.
Noen viktige læringer:
De som har investert og bygget opp kommunikasjonssystemer som er designet ut ifra et
medarbeidersentrisk ståsted har det klart beste utgangspunkt.
Great Place to Work ser at møtene avholdes hyppigere og mer effektivt. Ledermøtene strammes opp og som et eksempel fremheves at man har fått tydeligere agenda og avslutter på tid.
Mange forteller at agendaen er mer fokusert på hvordan medarbeiderne har det.
Folk opplever til dels sterk ensomhet og savner kollegaene sine, til tross for alle digitale
møter. Det er meget individuelt hvordan man opplever dette. Bedriftene som har satt i system hyppige og kontinuerlige en-til-en samtaler mellom leder og mellomleder får nå dra nytte av dette.