– Det har vært noen surrealistiske uker der vi har sett en nedstengning av store deler av samfunnet parallelt med en massiv kollaps i kronekurs, oljepris, verdens børser og finansmarkeder. I løpet av mine 20 + år i bransjen, har jeg ikke sett noe som ligner på dette, sier Sonja Horn, administrerende direktør i Entra.

I første fase har Entra hatt fokus på å gjøre det de kan for å minimere smittespredning, ivareta egne ansatte og kunder ved å legge til rette for at de opprettholde en stabil drift i bygg og byggeprosjekter. De fleste av deres ansatte har hjemmekontor og de har driftspersonell tilgjengelig i vaktordning på byggene sine.

– Vi har iverksatt egen beredskapsplan for å ivareta hensynet til mennesker og helse, og samtidig sikre fortsatt drift i denne situasjonen. Vi har i nært samarbeid med våre kantine- og renholdsleverandører igangsatt ekstraordinært renhold av våre fellesarealer samt tiltak for å hindre smittespredning i våre kantiner og fellesarealer. Vi loggfører opplysningene i våre systemer slik at vi kan iverksette nødvendige tiltak for ekstraordinært renhold og for å tilpasse driften på hver enkelt eiendom, sier Horn.

Nå som myndighetene besluttet å videreføre nasjonale tiltak forventer hun liten aktivitet i byggene deres.

– Entra vil imidlertid sørge for at våre bygg er åpne for virksomheter som benytter sine lokaler. I en tid med endrede arbeidsformer og redusert tilstedeværelse på kontorplassen, har vi som alltid fokus på rasjonell bruk av energi, riktig nivå på vakthold/tilsyn og god driftsøkonomi, sier hun.

 Støtter de som er hardest rammet

Entra er et rendyrket kontor eiendomsselskap med cirka 60 prosent av sine leieinntekter fra offentlige kunder.

– Vår eksponering mot servering og retail og servering er sånn sett avgrenset til bygulvet i våre kontorbygg. I den situasjonen vi nå er oppe i opplever enkelte av våre kunder innen bransjer som handel, treningssentre, kultur, servering, reiseliv plutselige endringer i rammebetingelsene for sin virksomhet. Entra følger opp de av våre kunder som rammes med en individuell dialog og stiller opp med målrettede virkemidler som gir rom for å komme tilbake til normal drift når vi er gjennom denne krisen, sier hun.

I første omgang vil det si at de støtter leietakere som rammes økonomisk gjennom å endre leietermin eller gi betalingsutsettelser på husleie. Ved behov vil de også se på andre mer tilpassede løsninger.

– Regjeringens foreslåtte krisepakke for kostnadsdekning ser også ut til å ha en god innretning og vil være en god støtte for de som er hardest rammet, avslutter Horn.