1. Oppretthold gode rutiner
Regel nummer én er å ikke la rutinene skli ut, selv om du jobber hjemmefra. Derfor bør du stå opp til samme tid som vanlig, og holde deg til de samme arbeidstidene som du vanligvis ville gjort.
Det er også lurt å spise lunsj til faste tidspunkter og ignorere trangen til alle mulige distraksjoner som kan dukke opp. Selv om du har hjemmekontor, og dermed muligheten til å få unna praktiske gjøremål eller slappe av litt mer, er en god regel å vente med både husarbeidet og TV-tittingen til arbeidsdagen er omme.
Et annet tips er å krype ut av kosebuksen, selv om det er aldri så fristende å ha den på. Kle deg heller som om du skulle på jobben.
2. Benytt deg av digitale møter
Nå som kolleger ikke lenger kan møtes i fysiske møterom kan det virke vanskelig å samles til produktive og gode møter.
Tjenester som Skype er et veldig godt alternativ for å unngå fysiske møter. Skype er for mange førstevalget når man har hjemmekontor; det er gratis, og lar deg både arrangere videomøter og chatte med kolleger. Når du er på Skype eller andre digitale møter med kolleger, bruk kamera. 85 prosent av all kommunikasjon skjer gjennom kroppen og ansiktet, og ved å bruke kamera kan du unngå misforståelser. Mute hver gang du ikke selv prater for å unngå bakgrunnsstøy.
3. Hold kontakt med kolleger: ring til flere samtidig
Å linke flere telefonsamtaler sammen er enklere enn du kanskje skulle tro. Hangouts er en smart tjeneste som tillater gruppesamtaler med opptil 150 personer.
Slik går du frem for å bruke Hangouts:
Gå til hangouts.coogle.com. Deretter klikker du på «ny samtale» og så «ny gruppe».
Skriv inn navn, telefonnummer eller e-postadresse til dem du ønsker å legge til i samtalen.
Klikk på «anrop» for å starte gruppesamtalen.
Dersom du ønsker å ringe flere samtidig fra iPhone gjør du dette:
Ring til en av personene som skal være med i samtalen.
Når personen du ringer til tar telefon, trykker du på «legg til samtale». Her får du opp oversikt over kontaktene dine og kan velge hvem som skal inkluderes i samtalen.
Når person nummer to godtar samtalen trykker du på «slå sammen samtaler».
Samme funksjon finner du på andre telefoner.
4. Bruk skytjenester for fildeling
Når mange holder seg til hjemmekontor, er det lett å føle at man mister oversikten over hva kollegene eller medarbeiderne jobber med. Dersom virksomheten du jobber i ikke bruker skytjenester, er tiden inne nå! Opprett en Dropbox for bedrifter, og benytt deg av gratistjenester som Google Docs. Da kan flere jobbe i samme dokument. I tillegg har alle tilgang til det samme, uansett hvor de befinner seg.
5. Ikke glem sikkerheten!
Glem for all del ikke å tenke på sikkerheten. Den er viktigere enn noen gang i den tiden vi er inne i, der noen kan prøve å utnytte situasjonen. Et digitalt hjemmekontor basert på et tilfeldig gratis trådløst nett må unngås, og det er fortsatt svært viktig med sterke og unike passord.