– Det er mye spennende som skjer i bransjen vår i dag. Et større og voksende fokus på miljø, ny og avansert teknologi, og nye måter vi mennesker lever, jobber og bruker rom på er med på å endre våre arbeidsmetoder, vår kunnskap og våre relasjoner, sier Hanne Margrethe K. Hjermann, daglig leder i IARK.
Disse tre interiørtrendene tror IARK vil prege kontormarkedet i 2020:
1. Bærekraft og grønne løsninger
Bærekraft er kanskje den viktigste og tydeligste trenden i dag. Et økende miljøfokus påvirker alle bransjer, også vår egen, der etterspørsel og behov hos våre kunder er i merkbar endring.
Med endringsvilje og relevant kunnskap må vi som interiørarkitekter også være med på det «grønne skiftet». Vi må tenke annerledes, og være gode rådgivere med tanke på ombruk, redesign og flerfunksjonelle løsninger.
Overgangen fra lineær til sirkulær økonomi og kretsløp er på full fart inn i eiendomsbransjen. Som interiørarkitekter må vi kunne bistå i prosessen med å ta miljøvennlige valg ved å kartlegge mulige løsninger basert på bærekraftige, sirkulære prinsipper.
2. Felles, fleksible og multifunksjonelle arbeidsplasser
Teknologi har lenge gjort det mulig å jobbe hvor som helst, og gir stor fleksibilitet til hva som kan defineres som en arbeidsplass. Etablering av arbeidsplasser, eller tilgjengeliggjøring av steder å jobbe oppstår alle steder; i hotellobbyer, på kafeer og i kjøpesentre. Dette påvirker bybildet og åpner opp for muligheter. Flere og flere prosjekter planlegges i dag med fellesarealer som er åpen for publikum. Kafeer og bespisningsområder, treningsrom, garderober og «fritidsrom» blir tilgjengelige både for leietagere, beboere og besøkende.
Digitalisering og delingsøkonomi er viktige drivere for endring i behov og arbeidsrutiner. Vi opplever en oppblomstring av større og mindre «start-ups» og grunder-miljøer i økende grad. Denne bransjen har behov for fleksible arbeidsplassløsninger, både fysisk og kommersielt, og vi ser hvordan dette endrer bildet og skaper tverrfaglige muligheter og nye fellesskap.
3. Identitetsbærende og hjemlige kontorløsninger
I dag ønsker «alle» seg interiører med en merverdi i form av særpreg, humor, sjel og personlighet. Arbeidsplassen skal fortelle ansatte og besøkende noe om verdiene og kulturen til selskapet. Kontorer skal i dag være identitetsbærende, og lokalet skal fortelle oss hvem du er som ansatt og hva din bedrift står for. I tillegg opplever vi i økende grad at kundene ønsker en mindre formell og mer hjemlig atmosfære i løsningene. Samarbeidsparter og forbindelser inviteres lenger inn hos hverandre, og det legges til rette for stor grad av samhandling på tvers av fag og allianser.
Det er en kjensgjerning at vi presterer bedre når vi trives sosialt på jobb. Store og små selskaper har derfor behov for at det legges til rette for hygge og komfort på arbeidsplassen. At folk skal føle seg hjemme på sin arbeidsplass er en økende trend. I tillegg begynner Millennium-generasjonen å bli voksen, og det er slike arbeidsmiljø de streber etter.
På arbeidsplassene åpnes det opp for treningsmuligheter og felleskap. På engelsk kalles dette «Wellness and work-life balance», og sikter til at vi mennesker presterer mye bedre kognitivt om vi får tilgang på bevegelsesmuligheter og sosialt samvær i arbeidshverdagen.