I januar, da Estate Media og NæringsEiendom gikk fra å være to selskaper til ett, ble det en del forandringer – én av dem var lunsjen. Tidligere hadde Estate Media flottet seg med egen kokk, som okkuperte kjøkkenet fra 08:00 til 14:00. Maten var et viktig samlingspunkt for ansatte, og en fin mulighet til å invitere kunder til et hyggelig lunsjmøte. Da selskapet dobblet antall ansatte i samme lokale, var det nødvendig med mer plass. Kjøkkenet som kun ble brukt til lunsj måtte tas tilbake – det var behov for et ekstra møterom.

– Det var først da vi oppdaget hvor mange lunsjmuligheter som fantes og at utviklingen har vært enorm fra matpakke til bedriftsrestaurant. I dag er det alt fra matkasser til apper og lunsjavtaler levert på døren. Vi valgte til slutt å spise hos naborestauranten, Gamle Raadhus og det angrer jeg ikke på. Jeg tror aldri sammenslåingen av de to selskapene ville gått så bra hvis det ikke var for lunsjen, sier Trond Valle, daglig leder og eier av Estate Media.

Valle påpeker at det ikke er bedriftens plikt å dekke lunsjkostnader, men lunsj skaper en høy trivselsfaktor og et godt miljø, derfor dekker de fleste bedrifter deler av lunsjen.

– For oss ble ikke regnestykket så galt heller. Hos NæringsEiendom hadde de ferskt brød og pålegg og vi hadde en kokk i 50 prosent stilling, utgifter fra ferske råvarer og en del av kontoret som ikke kunne benyttes – det blir penger ut av slikt. Med den nye avtalen har vi halvert kosten, sier han.

Det er ikke bare Valle som smiler, de ansatte er også svært fornøyd med maten, og liker å komme seg ut av kontoret.

– Dette har ført til at flere spiser lunsj sammen, fremfor at man tar med seg mat bort til pulten og fortsetter å jobbe, sier han og legger til at flere også har gått ned i vekt, deriblant han selv.

– I Sverige er det helt annerledes, vi henger litt etter her. Der får du lunsj og drikke for 90 kroner, og hele kontoret er ute og spiser. Om noen få år sitter ikke de ansatte i kantine, men bruker gategulvet og restaurantene har tilrettelagt for bedriftslunsj, avslutter Valle.

– Folk tiltrekker folk

Jørn Lie, hovedeier og daglig leder av Vaaghals og Gamle Raadhus mener restaurantene bør ta en større andel av lunsjen.

– Går du rundt i Oslo ved lunsjtider er det mange tomme stoler, jeg tror det både kan være attraktivt for restauranteiere og bedrifter å lage gode lunsjavtaler. Bedriftene frigjør dyrbare arealer, de ansatte får frisk luft og kan treffes i andre omgivelser, sier Lie som nylig ble manager for de norske kokkelandslagene.

Ved å garantere et antall plasser hver uke i en restaurant er Lie sikker på at prisen er konkurransedyktig med kantineordninger eller matleveranser på døren.

– Vi er i dialog med gårdeier på Vaaghals og når PVC flytter ut i 2019 vurderer vi å benytte restauranten på en helt annen måte på dagtid. Vi ønsker å få til en lunsjavtale med de resterende i bygget og bedrifter i området, forteller han og påpeker at det er viktig å trå varsomt for de ønsker ikke å fremstå som en kantine. Derfor er han opptatt av høy kvalitet på mat og service.

– Vi opplever at folk tiltrekker folk, og etter at Estate Media fikk en lunsjavtale med oss har vi fått flere gjester til lunsj – dette er en bonus for oss, og viser at slike avtaler fungerer, avslutter han.

Samlingspunkt

Ingvild Ross Magnussen, kommunikasjonsansvarlig i Fazer Food Services AS, mener en bedriftsrestaurant er viktig for å styrke samholdet på arbeidsplassen.

– Det er lettere for kolleger å samles rundt et felles måltid, og det er et positivt avbrekk midt i arbeidsdagen. Det er dessuten mer effektivt enn å dra på en restaurant i nærheten, da bedriftsrestauranten er i samme bygg som man jobber, og man sparer tid på å ikke måtte bestille mat, vente på regningen, og betale den. En god bedriftsrestaurant er også med på å bygge oppunder imaget til bygget, og dermed bidra til å tiltrekk flere leietakere, forklarer Magnussen.

Fazer Food Services mener at lunsjen skal være høydepunktet i hverdagen, og har derfor et stort utvalg varme og kalde retter. All maten tilberedes fra bunnen av med ferske råvarer, hvor variasjon og sortiment tar utgangspunkt i sesong. Alternativet til en bedriftsrestaurant ifølge Magnussen kan være at ansatte dropper lunsjen, eller spiser kjedelige matpakker som ikke gir det påfyllet man trenger for å fullføre arbeidsdagen.

– Sunn, god og næringsrik mat i en bedriftsrestaurant øker sjansen for at de ansatte faktisk spiser, og bedrer yteevnen deres gjennom hele dagen. Vi mener at en bedriftsrestaurant gjør jobben til et bedre sted å være, påpeker hun.

Sunne og fornøyde ansatte

Magnusen opplever at de fleste er opptatt av hva de spiser, imidlertid er ikke alle klar over hvilken måte og i hvilken grad maten påvirker helsen og trivselen vår, mener hun.

– Mat er mye mer enn bare påfyll for å komme seg gjennom dagen. De rette matvalgene har en positiv innvirkning på miljøet, på oss, og på produktiviteten vår. Eksempler på gode matvalg er å bruke mindre salt, sukker og usunt fett, og mer grønt uten at det går på bekostning av smaken. Det vil gi sunnere og mer fornøyde ansatte. Ved å velge en bedriftsrestaurant får du en samarbeidspartner som har fullt fokus på utvikling av mat som er smakfull, miljøvennlig og bra for deg, sier hun.

– Hvilke bedrifter egner dette seg for? Og størrelse på bedriften?

Alle bedrifter kan i prinsippet ha en bedriftsrestaurant ifølge Magnusen. Hun forteller at det er vanlig å etablere en fullskala restaurant for bedrifter som har 100 ansatte og oppover.

– Flere mindre bedrifter kan gå sammen om én felles kantine, slik at de får et felles samlingssted, og der de dessuten kan treffe potensielle kunder, avslutter hun.

Lunsjavtaler:

Brødboksen.no – nystekt brød, pålegg og fersk juice på døren

Lunchtime – varmmat, sunne og varierte retter levert på døren

Oslolunsj – lunsjbuffet, samt håndmat som sandwicher, baguetter og wraps. De leverer også drikke, kaffe og dagens kake med lunsjen.

Lille Persille – ulike lunsjmenyer der de kombinerer mellom salat, brød og en varm rett på fredager.

Gastro Catering – lunsj levert av erfarne og entusiastiske kokker.