– Vi jobber etter visjonen om at vårt hotell ikke bare skal være en møteplass for hotellgjester, men også tilreisende og Oslo-beboere. Vår lobby har i dag et co-working bord som blir godt brukt. Vi ser at det blir alt vanligere at Oslo-beboere tar turen innom for å sitte å jobbe, for en kaffe med en kollega eller et telefonmøte, sier Johanna Furenbäck, hotelldirektør på Comfort Hotel Grand Central, og påpeker at dette ønsker de å videre utvikle.

Derfor kommer de til å utvide co-working stasjonene, samt konsept «Barception» som består av en bar/resepsjon.

– Vi bruker også vår lobby for eventer, pop-ups, kunstutstillinger og afterworks. Grunnen til at vi gjør dette er fordi at vi vil at det hele tiden skal skje noe på huset. Når spennende ting skjer hos oss blir det en «snakkis» og flere vil komme til oss, sier Furenbäck.

Vil ta mer av kontormarkedet

På spørsmål om hotellbransjen kommer til å ta mer av kontormarkedet og fasiliteter for det, svarer hotelldirektøren «absolutt ja».

– Det er en trend vi allerede ser mye til. Alle Comfort Hotels skal ha co-working bord og plasser i lobbyen hvor hotellgjester og alle andre kan sitte og jobbe døgnet rundt om de ønsker. Noen av hotellene har også egne båser med tv-skjermer som er lagt opp til at man kan holde møter med presentasjoner, eller for f.eks. studenter som jobber sammen i grupper, sier hun og legger til at de har flere rundt om på hotellene som driver egne firmaer ut fra lobbyene deres, og bruker det som sitt kontor.

– På Comfort Hotel Børsparken vil de denne høsten kjøre et testprosjekt for å se om det er grunnlag og interesse for å kunne tilby co-work plass i lobbyen inkludert hotellfrokost, kaffe, wifi og tilgang på gym, avslutter hun.