I inspirerende og delikate lokaler på Skøyen har nyetablerte Arkivet flyttet inn. Konseptet er enkelt – de er en digital markedsplass for interiørarkitekter og interiørdesignere.
– Frilans interiørarkitekter og – designere kan registrere profil og levere prosjekt over nett til kunder, samt levere på tradisjonell måte gjennom hjemmebefaring og/eller kundemøter i Arkivets showroom, forteller Martina Asplund, daglig leder i Arkivet.
De har tatt i bruk et tidligere butikklokale og forvandlet dette til et co-working space for designere som er registrert på deres plattform. Her kan de leie arbeidsplass og jobbe med prosjekter, møte andre «kollegaer» med de samme interessene og utfordringene. De kan også ta kundemøter.
– Mange av de som jobber frilans som interiørarkitekt/interiørdesigner har hjemmekontor og savner kollegaer og et fleksibelt sted å jobbe med materialer og å møte kunder. Det behovet ønsker vi å dekke, sier Asplund.
Hos Arkivet er lokalene og miljøet tilrettelagt for en kreativ hverdag, og lokalene har flere funksjoner. Denne måten å jobbe på er særlig ønskelig for de yngre generasjonene, som ikke ønsker å være fast ansatt, men allikevel har behov for å være tilknyttet et miljø.
– Vi benytter dem både som kontor, møtelokale, showroom for samarbeidspartnere og til eventer, forteller Asplund, som tror at vi vil se flere lignende konsepter fra andre bransjer i fremtiden.
Større synlighet
Å etablere seg på gateplan var et bevisst valg.
– Vi vil være tilgjengelig og synlig for kundene, derfor vil vi være på gateplan. Da er det også lettere og ha drop-in dager og at kundene kan gå inn til oss hvis de lurer på noe, sier hun.
På spørsmål om hvorfor de valgte Skøyen, svarer Asplund at dette området er et interiørmekka i Oslo og at mange av forhandlerne og agenturene ligger her. Clustertankegangen er særlig utpreget på Skøyen, og mange forhandlere drar nytte av å etablere seg i samme område.
– Interiørarkitekter/interiørdesignere bruker mye tid på å gå mellom forhandlere og hente inn prøver til prosjekter. Her ønsker vi å være bindeleddet mellom forhandler, konsulent og kunde, avslutter Asplund.