– Sommermånedene er viktige omsetningsmåneder for mange butikker rundt om i Norge, spesielt for typiske feriekommuner med mange hytter og populære turistattraksjoner, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Anslag viser at handelen i norske butikker vil øke med 2,5 prosent til 100 milliarder kroner i forhold til samme periode i fjor, mens norsk og utenlandsk netthandel, grensehandel og annen handel utenom fast utsalgssted antas å øke med rundt 13 prosent til 10,5 milliarder kroner.
Tradisjonelt sett har været stor betydning for hvor mye og hva vi handler i sommermånedene. Kalde og våte dager er positivt for handelen i kjøpesentrene. Sol og varme gjør at vi bruker mindre tid i butikken og unner oss litt ekstra god mat og drikke.
Sommeren viktig for feriekommunene
Sommeren er viktig for hele handelen og 17, 3 prosent av årsomsetningen i 2017 kom i juli og august i fjor.
– Hyttefolk og turister bidrar til at mange kommuner får et skikkelig løft i handelen i juli og august. Størst betydning hadde sommerhandelen i fjor på Sørlandet, der omsetningen i juli og august sto for 19,2 prosent av årsomsetningen, sier Stende.
– I enkeltkommuner som Moskenes i Nordland og Aurland i Sogn og Fjordane er sommerhandelen ekstremt viktig. Her utgjør handelen i juli og august en andel av årsomsetningen på henholdsvis 32, 9 og 31,2 prosent. Sommeren er også viktig for kommuner som Rødøy i Nordland, Hvaler i Østfold og Tjøme i Vestfold, som har henholdsvis 29,9, 29,1 og 29,1 prosent av sin årsomsetning i samme periode.
Tallene er utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.