– I Forskningsparken jobber det mer enn 2.500 mennesker som trenger praktiske løsninger for jobb og hverdag. Det er relativt få som bruker bil på jobb fordi her er et godt kollektivtilbud og sykkelveier i flere retninger. Men vi tror flere vil ha nytte av bil til møter utenfor sentrum, eller om man skal gjøre ærender og innkjøp i arbeidstiden, sier Community Manager Thea Wiig.
For Oslotech som driver Forskningsparken er det viktig å legge til rette for en klimavennlig løsning. Sammen med Henrik Hatlebrekke i StartupLab, Mobility Lab, fikk de fikk i stand et samarbeid mellom oppstartsselskapene Hyre og Meshcrafts og ryddet plass til to elbiler med ladestasjon.
Ukomplisert leie
Hyre-appen lar deg leie bil uten å måtte møte noen, uten å måtte utveksle bilnøkkel eller forsikringspapirer. Du registrerer deg og betaler i app’en, får den inkluderte forsikringen gjennom If og låser opp bilen med mobilen. Så er det bare å kjøre.
– Piloten har vært i drift siden april og etter tre måneder er vi veldig fornøyd med bruken av bilene. Dette er et spennende prosjekt for oss, sier Nils Petter Nordbø, daglig leder i Hyre, og fortsetter: – Vi er et oppstartsselskap som utvikler neste generasjon bildelingstjeneste, og Forskningsparken er en god testarena for oss. To elbiler ble plassert ut, en VW E-Up og VW e-Golf, og det passet veldig bra at et av selskapene i Forskningsparken, Meshcrafts, kunne spesialutvikle ladeløsning til formålet.
Overvinner rekkeviddeangsten
– Bilene brukes allerede mye. På andre lokasjoner i Oslo er hovedvekten av leie i helgene, mens det er motsatt med el-bilene i Forskningsparken. El-bilene egner seg bedre til kortere turer i ukedagene. Bilene har så langt vært utleid i snitt ca. 20 ganger i måneden. De plukkes opp etter arbeidstid og brukes gjerne over flere dager. Veldig greit å ta bilen tilbake på jobb og la den stå på ladestasjonen, da har man gratis parkering og samtidig lading. E-Golfen brukes hver helg, den rekker lenger. E-up’en brukes mest på hverdager, sier Nordbø.
Styrer ladingen
– Akkurat nå jobber vi med å sikre at ladingen settes i gang når leieforholdet avsluttes. Vi ønsker at kunden ikke får avsluttet før vi ser at ladingen fungerer riktig, slik at neste kunde har strøm som planlagt. Vi opplever innimellom at brukeren ikke setter ladekabelen riktig i bilen etter de har leid Hyrebil og da ikke lades opp til neste bruker, sier Paal Christian Myhre, som leder vekstselskapet Meshcrafts i Forskningsparken. De utvikler et system for energi management med fokus på lading av elbiler.
– Elbil-lading er utfordrende for eiendoms- og kraftbransjen. Bedrifter kjøper basisstrøm til en grunnpris, og ved topper i strømforbruket betaler de effekt-tariff som er mye dyrere. Vår løsning gjør det mulig å bestemme hvordan strømmen mellom elbilene skal fordeles, og hvordan elbillading balanseres med strømforbruket ellers i en eiendom, slik at man unngår dyre effekttopper som man kan få når antallet elbiler øker, sier han, og fortsetter: – Vi fikk Oslotech som den første kunden og driver anlegget med ladepunkter for elbil inne i parkeringshuset i Forskningsparken. Og etter den første kunden har flere fått øynene opp for SmartCharge, som nå er installert på flere anlegg, både i Norge og Tyskland.
Han synes det er moro å bidra til at de første delingsbilene med el kan bli tilgjengelig i det offentlige rom.
Mobilitet viktig for arbeidsplassen
– Innen næringen vet vi at flere ser på hvordan de kan benytte bildeling som et supplement til offentlig transport. Mange tar kollektivt til og fra jobb, men har behov for bil i jobbsammenheng. Dette blir ytterligere forsterket som følge av strengere regulering av antall tillatte parkeringsplasser tilknyttet næringseiendom. På nybygg i Oslo kan derfor bildeling være en del av løsningen. Vi jobber blant annet med Møller Eiendom på Harbitz Torg Skøyen og CC-vest på Lilleaker for å tilrettelegge med våre løsninger, avslutter Nordbø.