Norske netthandlere blir stadig mer erfarne og kravstore når de kjøper på nett. Sider som laster tregt, har vanskelig navigering og plundrete utsjekk er velkjente konverteringskillere. Recheckit, som leverer teknologiske løsninger som bidrar til økt konvertering, gir følgende råd for å gjøre det enkelt å shoppe på nett:
Gjør det enkelt å bli kunde. Høres ut som en selvfølge, men vi ser stadig at nettshoppere møter utfordringer på sin vei mot bestilling og gjennomføring av kjøp. Fortsatt har flere store nettaktører overraskende trege nettsider. Tall fra Klarnas e-handelsrapport 2017 indikerer at 40-60% av alle påbegynte handler avbrytes allerede i første trinn. Oftest når kunden må logge seg inn eller registrere seg. Enkel bestilling og utsjekk med smooth betalingsprosess der alle betalingsalternativene er tilgjengelige er en selvfølge i 2018, inklusive Vips. Er det enkelt å bli kunde blir det også lettere å gjennomføre et kjøp.
Vurder om produktet ditt kan selges som abonnement
Vi ser en klar fremvekst av abonnementsløsninger i det skandinaviske markedet. Og det er ikke bare tradisjonelle typer abonnement som telefon, strømmetjenester og aviser som vinner frem. Også abonnement på matkasser, kontaktlinser, kosmetikkprodukter, vitaminer, medisiner og kostholdsprodukter er i vekst. Abonnement gjør det enklere og mer forutsigbart for deg som selger, men også enklere og mer forutsigbart for kundene der ute. Med løpende abonnement går du ikke tom for medisiner eller kontaktlinser. En vinn-vinn.
Gjør det enklere å browse, bestille og betale via mobil
Det er lenge siden alle skulle ha responsive sider for å imøtekomme mobile shoppere. Og selv om de fleste har fått mer mobilvennlige løsninger er det mange som har forbedringspotensial når det gjelder navigering mot bestilling og betaling via mobil. Tall fra betalingsaktøren Klarna indikerer at hele 39% av norske nettshoppere forlot en nettbutikk i 2017 fordi den ikke var optimalisert i forhold til mobil. Og tallet stiger. Med den sterke veksten i kjøp via mobil de siste årene er det avgjørende at alle trinnene i kjøpsprosessen blir enkel på mobil.
La kunden slippe å legge inn kortinformasjon
Ved å lagre kundens kortinformasjon går bestilling og betaling enklere og kjøpsreisen blir bedre. De fleste betalingsaktørene tilbyr lagring av kortinformasjon etter første besøk i nettbutikken. Enkel bestilling betyr bedre kjøpsopplevelser og økt konvertering mot salg.