Beliggenhet
Eiendommen ligger i starten (søndre del) av Langgata, som er en av Sandnes handlegate. Langgaten er en flott opparbeidet og tilrettelagt handlegate i Sandnes, med kort vei til offentlig transport ved Ruten med både tog og buss.
Innhold
1. etg, 105 kvm/bta: Butikklokale, bakrom, diverse rom, verksted med utgang til bakgård.
2. etg, 105 kvm/bta: Består i dag av 2 stk leiligheter. Felles gang. Leil 1; stue/åpent kjøkken, sove alkove og bad. Leil 2; Stue/kjøkken, soverom og bad.
3. etg, 47 kvm/bta: Leil; stue/kjøkken, bad, 2 soverom.
Lagerbygg/Anneks:
1. etg, Garasje/lager 91 kvm/bta, lager/garasje og diverse rom, toalett.
2. etg, Egen inngang til Atelier fra takterrassen som er på 30 kvm/bta, kjøkken, åpent rom med hems og toalett med vask.
Tomt
Eiendommen har et smau fra Langgaten som går inn til bakgård. I bakgården er det etablert ett bygg som i dag benyttes til lager i byggets 1 etasje med terrasse på tak. Det er et mindre anneks som er etablert i 2 etasjen. Det er port til bakgård. Bakgård er definert som fellesareal ihht seksjoneringsbegjæring.
Naboeiendommen Langgata 48 med gnr 11 og bnr 458 har bygg oppført på denne eiendommen, se grunnkart i vedleggsmappe. Sandnes kommunen mener det kan være unøyaktighet i kart – det er usikkerhet rundt nøyaktige grenser og at det er en mulighet for at naboen har bygget noe inn på denne eiendommen.
Bebyggelse
Eiendommen er en kombinert eiendom, med butikk i 1 etasje og boliger i øvrige etasjer. Det er lagerbygg i bakgården med romslig takterrasse. Eiendommen er opprinnelig antatt fra 1875-1899, oppgradert og renovert i ettertid. Tomten er på ca 314 kvm. Eiendommen er seksjonert og består av 3 seksjonsnummer. Totalt bygnings areal er ca 378 kvm/bta. Anneks og garasje/lager i bakgård med takterrasse som er bygget over taket til garasje/lager i bakgård. Eiendommen er utleid med korte leiekontrakter.
Standard
Informasjon fra Sandnes kommune – Sandnesløftet skriver at Langgata 46 er en verneverdig gård i sveitserstil som ble bygd under samme tak etter brannen i 1897. Både 44 og 46 ble bygd for kombinasjonen av bolig og forretning. Bygg nr 46 som nå selges er tilbakeført i original stil.
Den ene av to sammenbygde tregårder i sveitserstil, bygd under felles valmtak etter brannen i 1897. Tilbakeført.
Langgata 44 og 46 er to tregårder i sveitserstil bygd under samme tak etter brannen i 1897. Begge bygd for kombinasjonen av bolig og forretning. Byggherre for nr. 46 var urmaker Karl Sivertsen. Takformen er bredt valmet. Huset har et vinkelbygg bakover med valmtak, ser også slik ut på flyfoto fra 1937. Nr. 46 er et av få trehus i Sandnes som har eldre utstillingsvinduer bevart, disse skriver seg fra en utskifting tidlig på 1920-tallet. I dag er alle husets fasader ført tilbake med parstilte høykorsvinduer av tilnærmet opprinnelig type. Huset er et fint eksempel på bygningstypen som ble særlig populær ved gjenoppbyggingen. Det inngår i et helhetlig bevart parti av Langgata bygd opp etter brannen i 1897 og er en svært viktig del av det historiske bybildet.
Energimerking
Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått.
Adkomst
Adkomst til eiendommen er direkte fra Langgata.
Parkering
Det er god kundeparkering i offentlig gater. Garasje/lagerlokale i bakgård har blitt tidligere benyttet til parkering. I dag benyttes arealet til lager.
Overtakelse
Etter nærmere avtale.
Sentrale lover
Oppdraget reguleres i henhold til Lov om eiendomsmegling av 29.06.2007 nr. 73. Fravikeligheten som framgår av lovens § 1-3 og forskriftens § 1-2 er anvendt for dette oppdraget.
As is -klausul: Selskapets hovedaktivum Eiendommen og Selskapet for øvrig overtas som den/det er , jfr. avhendingsloven § 3-9 og kjøpsloven § 19. Kjøper fraskriver seg, så langt gjeldende rett tillater det, enhver rett til å gjøre krav gjeldende mot selger som følge av at salgsobjektet ikke er som det skal være, i medhold av kjøpsloven § 19 (1) bokstav a, b og c, avhendingsloven § 3-7, 3-8 og 3-9, andre regler om ansvar for uriktig og manglende opplysninger og ethvert annet lovfestet eller ulovfestet grunnlag, herunder regler om ansvar for uriktige og manglende opplysninger etter avtaleloven.
Avhendingsloven § 4-19 (2) fravikes også, slik at den endelige reklamasjonsfristen settes til 18 måneder etter overtakelse.
Informasjonen i denne salgsoppgaven med vedlegg er mottatt fra selger / takstmann og forutsettes gjennomgått i detalj før bindende bud inngis. Eiendommene forutsettes besiktiget, og det anbefales at kjøper selv kontrollerer eiendommenes tekniske tilstand ved bruk av egne fagfolk, samt at man gjennomgår leiekontrakter og annen relevant informasjon om eiendommene.
Alle opplysninger i denne salgsoppgaven med vedlegg er tilrettelagt og bearbeidet av megleren etter beste skjønn, men megleren kan ikke ta ansvaret for at informasjonen er riktig eller fullstendig. Enhver som investerer i næringseiendom, må på egen hånd forsikre seg om at opplysningene er riktige og fullstendige. Megleren fraskriver seg ethvert ansvar for tap som følge av opplysninger som er misvisende, feilaktig eller ufullstendig, samt tap som på annen måte måtte oppstå som følge av investeringen.
Selger er ikke kjent med ufullstendigheter eller feil i rapporter e.l. som er utarbeidet av tredjemann.
Selger gir ingen garantier i forhold til praktiske eller økonomiske konsekvenser for Kjøper opp mot forurensing i grunn, forhold av arkeologisk interesse eller grunnforholdene på eiendommen i sin alminnelighet.
Det gjøres oppmerksom på regler om avskrivning av faste tekniske installasjoner i avskrivbare bygninger. Partene har selv ansvaret for å sette seg inn i regelverket og konsekvensene av dette. Megler er uten ansvar for konsekvenser reglene påfører partene.Kjøpekontrakt utarbeidet av Forum for Næringsmeglere skal benyttes i denne transaksjonen. Med mindre den enkelte interessent i sitt kjøpstilbud tar spesielle forbehold eller angir konkrete endringer av ordlyden i denne kontrakt, vil man ved aksept av kjøpstilbud fra selger ha inngått avtale med utgangspunkt i denne kjøpekontrakt.
Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøpere.
Det er ingen ansatte eller lønns- og pensjonsforpliktelser i selskapet.
Ferdigattest / Brukstillatelse
Det foreligger ingen ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse pga alder.
Selv om eiendommen er omsøkt etter 1/1-98 foreligger det i henhold til opplysninger fra kommunen ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på eiendommen. Kjøper overtar ansvar, risiko og konsekvenser knyttet til dette. Fra kommunen kan det komme reaksjoner overfor eier, ved f eks krav om rivning, pålegg om bruksforbud eller krav om omsøking, ileggelse av overtredelsesgebyr mv. Uavhengig av reaksjonsform fra kommunen, blir dette kjøpers ansvar og risiko.
Hvitvaskingsregelverk
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
I henhold til Lov av 6. mars 2009 nr. 11 om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) er megler pliktig å gjennomføre kundetiltak av både oppdragsgiver og kjøper.
Dette innebærer blant annet plikt for meglerforetaket til å bekrefte identiteten til kjøper på grunnlag av gyldig legitimasjon. Samt plikt til å foreta kontroll av eventuelle reelle rettighetshavere. Der kjøper opptrer i henhold til fullmakt må også fullmaktsgivers identitet bekreftes på grunnlag av gyldig leg. Kundetiltak av kjøper, skal senest skje på kontraktsmøtet.
Dersom budgiver opptrer i henhold til fullmakt, må fullmakten fremlegges samtidig som bud inngis. Dersom kjøper er en juridisk person (AS mv.) plikter kjøper å fylle ut og returnere egne kundekontrollskjemaer før kontraktsmøtet. Firmaattest eller fullmakt må fremlegges samtidig som det inngis bud.
Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres kan ikke meglerforetaket bistå med gjennomføring av handelen, herunder ikke foreta oppgjør. Meglerforetaket er videre forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim. Med mistenkelig transaksjon menes transaksjon som mistenkes å involvere utbytte fra straffbar handling eller som skjer som ledd i terrorfinansiering. Manglende mulighet for kundetiltak kan også være et forhold som gjør transaksjonen mistenkelig. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende motmeglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.
Budgivning
Bud må inngis skriftlig og minst inneholde budgivers navn og kontaktinformasjon, budets størrelse, frist for selger til å akseptere budet (akseptfrist), finansieringsplan samt eventuelle forbehold.
Bud må inngis av korrekt person i henhold til firmaattest eller ved fullmakt.
Selger har rett til å ignorere eller avslå ethvert bud, uten begrunnelse. Megler kan formidle avslag eller aksept på vegne av selger.
Vedlegg til salgsoppgaven
– Tilstandsrapport
– Leieavtaler
– Grunnbok
– Servitutt(er)
– Offentlig informasjon fra kommunen
Diverse
Det foreligger seksjoneringstegninger, tinglyst 27.02.2002 på eiendommen som viser næring i 1 etasje og leiligheter i bygget 2 og 3 etasje. Dagens bruk og faktisk innredning stemmer ikke med seksjoneringstegninger og øvrige tegninger. Det foreligger tegninger fra 30 nov. 1998 hvor det ble søkt om tilbygg/ombygging av fasader. I 1999 er det søkt om tilbygg, fasadeforandring, med å etablere leiligheter i 2 og 3 etasje. 2 september 2003 har ny eier Simonsen sendt inn søknad til bygningssjefen i Sandnes kommune om å tilbakeføre fasade til det opprinnelige/byggeår 1897.
Anneks i bakgård blir i dag brukt som bolig, gjør oppmerksom på at arealet er ikke godkjent som selvstendig bolig. I dag er det også innredet 2 stk leiligheter i 2 etasje. Godkjent som en boligenhet.
Selger har ikke bebodd eiendommen, og er derfor ikke er kjent med feil eller mangler utover det som fremkommer av salgs materialet. Da selgers kunnskap om eiendommen på denne måte er begrenset, oppfordres interessenter til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen.
Regulering
Eiendommen ligger i et område regulert til sentrums formål i kommunedelplan for Sandnes sentrum. Eiendommen ligger innenfor område med hensyn sone flomfare, krav vedr infrastr, andre sikringssoner, sentrumsfomål og veg.
Det er reguleringsplaner under arbeid i nærheten.
Detaljregulering for deler av et kvartal, gnr 111 bnr 376 mfl, Kirkegata 3,5,7, Sentrum, plan ID 202209.
Detaljregulering for Langgata 53 + 55 og Olav Kyrres gate 1 + 3, plan ID 20118.
Detaljregulering for Langgata 59, gnr 111 bnr 472, plan ID 202110.
Detaljregulering: St. Olavs gate – Langgata nord, plan ID 202414.
Spesialområde. Historisk, antikvarisk eller annen kulturell verdi som skal bevares. Bestemmelser om tilbakeføring av endret eksteriør til opprinnelig stil.